arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۳۶۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۲ - ۱۲ دی ۱۳۹۸

اتحادیه عرب: اعزام نیروهای ترکیه، بحران لیبی را شعله‌ور می‌کند

یک مقام مسئول در دبیرخانه اتحادیه عرب اعلام کرد که موافقت پارلمان ترکیه با اعزام نیروهای نظامی به لیبی، شعله ورکردن درگیری موجود در این کشور به شمار می‌رود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این مقام مسئول روز پنجشنبه در بیانیه ای، اقدام ترکیه را مداخله خارجی، دامن زدن به بی ثباتی درلیبی و نیز عامل تهدید کننده امنیت کشورهای همسایه و منطقه برشمرده است.

وی همچنین خواستار حمایت از روند سیاسی در لیبی از طریق اجرای کامل توافق الصخیرات (مصوب دسامبر ۲۰۱۵) شد و این توافق را تنها مرجع حل و فصل بحران لیبی دانست.

پارلمان ترکیه روز پنجشنبه لایحه‌ای را تصویب کرد که اعزام نیروهای نظامی این کشور به لیبی مجاز شمرده می شود.

تصویب این لایحه به دولت ترکیه اجازه می‌دهد دربارهٔ میزان و زمان اعزام نیرو به لیبی با توجه به نظرش عمل کند.

به رأی گذاشتن لایحه اعزام نیروی نظامی ترکیه‌ به لیبی پس از آن صورت می‌گیرد که منابع خبری اعلام کردند، یک مقام دولت وفاق ملی لیبی رسماً از ترکیه درخواست کمک نظامی برای مقابله با حمله نیروهای «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش دولت شرق لیبی به طرابلس (پایتخت) را کرده است.

این درخواست یک هفته پس از آن اعلام شد که نیروهای تحت امر حفتر از ۲۱ آذرماه موج دوم حملات خود به طرابلس، پایتخت دولت وفاق ملی را آغاز کرده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه (۵ دی ماه) اعلام کرده بود، کشورش به درخواست دولت وفاق ملی لیبی ماه آینده به آن کشور نیروی نظامی اعزام خواهد کرد.

ترکیه و لیبی ششم آذر ماه و در جریان سفر فایز السراج رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و دیدار با اردوغان دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و قرارداد دیگری در مورد توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف امضا شد.

توافق آنکارا و دولت السراج با اعتراض دیگر کشورهای حوزه دریای مدیترانه رو به رو شد، یونان، قبرس و مصر در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که امضای این ۲یادداشت تفاهم درباره همکاری امنیتی و حریم دریایی میان ترکیه و دولت وفاق لیبی هیچ اثر قانونی ندارد.

از آغاز تنش‌ها میان دولت وفاق ملی و نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی(تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر)، کشورهای مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و روسیه از ارتش ملی لیبی و کشورهای ترکیه و قطر نیز از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است. دولت وفاق ملی به ریاست السراج در طرابلس، غرب لیبی تشکیل شد و مورد حمایت جامعه جهانی است.

همزمان دولت موازی دیگری در شهر طبرق در شرق لیبی به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رییس مجلس نمایندگان اعلام موجودیت کرد که ژنرال حفتر مورد حمایت آنان است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان