arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۶۶۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۱۴ دی ۱۳۹۸

هوای مشهد سالم است؛ هوای تهران کرج ناسالم برای گروه های حساس

میانگین شاخص کیفیت هوای کلانشهر مشهد صبح روز شنبه در وضعیت سالم قرار دارد. کیفیت هوای تهران هم در روز شنبه با افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شاخص لحظه‌ای ۱۰۸، ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار گرفت. هوای کرج از این هم آلوده تر بوده شاخص کیفیت آن ۱۱۱ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

میانگین شاخص کیفیت هوای کلانشهر مشهد صبح روز شنبه در وضعیت سالم قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز شنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: میانگین شاخص کلی کیفیت هوای امروز در مشهد۷۲ ای.کیو.آی و نشانگر وضعیت هوای سالم است.

تورج همتی افزود: شاخص کیفیت هوا هم اکنون تنها در منطقه چمن با ۱۰۸ ای.کیو.آی در وضعیت هشدار قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: کیفیت هوا در ۲۲ ایستگاه دیگر مستقر در مشهد در وضعیت سالم است.

همتی افزود: شایسته است شهروندان مشهد و زائران و مسافران در این کلانشهر با بهره‌گیری از ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده نکردن از خودروهای شخصی نقش موثر خود را در کاهش حجم آلاینده‌های هوا ایفا کنند.

قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای.کیو.آی به معنای وضعیت پاک و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای.کیو.آی به معنای وضعیت سالم است.
قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای.کیو.آی به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای.کیو.آی نیز به معنای آلودگی هوا برای همه سنین محسوب می‌شود.

همچنین قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۲۰۱ تا ۳۰۰ ای.کیو.آی حالت اضطرار و بالاتر از عدد ۳۰۰ نیز حالت بحرانی را نشان می‌دهد.

مردم مشهد طی سال گذشته ۴۵ روز هوای پاک، ۲۷۵ روز هوای سالم و ۴۵ روز هوای ناسالم تنفس کردند.

کیفیت هوای تهران نارنجی است
کیفیت هوای تهران در روز شنبه با افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شاخص لحظه‌ای ۱۰۸، ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار گرفت.

به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸ امروز بر روی شاخص ۱۰۳ ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

در همین مدت، غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون با شاخص ۵۷ و منواکسید کربن با شاخص ۲۱ بوده است.

ایستگاه‌های پارک قائم(منطقه ۱۸) با شاخص ۱۵۳، فرمانداری شهرری (منطقه ۲۰) با شاخص ۱۵۲ و شهر ری (منطقه ۲۰) با شاخص بیشترین آلایندگی را در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸ امروز نشان می دهد.

ایستگاه‌های مسعودیه (منطقه ۱۵) با شاخص ۶۱، گلبرگ(منطقه ۸) با شاخص ۶۸ و ستاد بحران(منطقه ۷) با شاخص ۷۰ در همین مدت کمترین آلایندگی را در سطح مناطق تهران دارند.

امسال ۲۵ روز هوای پاک، ۱۹۹ روز هوای سالم، ۶۰ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس(بیماران قلبی و ریوی، کودکان، سالمندان و زنان باردار) و پنج روز هوای ناسالم برای همه افراد در تهران به ثبت رسیده است.

هوای البرز برای گروه های حساس ناسالم است

مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز اعلام کرد که هوای امروز شنبه این استان برای گروه های حساس ناسالم است.

فردین حکیمی اظهار داشت: بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه های سنجش آلودگی، هوای کرج ۱۱۱ ، ساوجبلاغ ۱۰۰ و فردیس ۱۱۸ گزارش شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به تشدید بیماری های قلبی، ریوی و همچنین افزایش علائم تنفسی توصیه می گردد افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان از فعالیت های طولانی و سنگین خارج از منزل اجتناب و سایر افراد نیز فعالیت های طولانی و سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان