arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۷۹۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۸ - ۱۴ دی ۱۳۹۸

گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه با همتای عراقی

رئیس‌جمهور فرانسه امروز در تماس تلفنی با همتای عراقی خود اوضاع این کشور به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نایب رئیس سازمان الحشد الشعبی را بررسی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه امروز با «برهم صالح» همتای عراقی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

ماکرون در این تماس تلفنی بر «ضرورت تلاش همگان به منظور جلوگیری از تبدیل عراق به صحنه درگیری بین طرف‌های درگیر» تأکید کرد.

در بیانیه ریاست جمهوری عراق آمده است که دو طرف در این تماس تلفنی به بیان دیدگاه‌های خود درباره تحولات پرشتاب در عراق و منطقه پرداختند.

بنابر گزارش وبگاه «السومریة نیوز»، ماکرون بر علاقه‌مندی کشورش برای ثبات عراق، حاکمیت و سلامت ارضی آن تأکید کرد و گفت که ثبات منطقه خاورمیانه نیازمند تلاش برای دور نگه داشتن عراق از بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است.

ماکرون افزود که «همگان باید برای ممانعت از تبدیل شدن عراق به صحنه درگیری بین طرف‌های درگیر در بحران‌های بین‌المللی تلاش کنند و از دولت عراق و نهادهای آن به منظور حفظ امنیت و حاکمیت آن حمایت به عمل آورند.»

رئیس‌ جمهور عراق نیز به نوبه خود ضمن قدردانی از تلاش کشورهای دوست و حمایت آن‌ها از ثبات در منطقه، گفت که عراق تمایل دارد عامل ثبات و توافق در منطقه و جهان باشد و اجازه امتداد یافتن درگیری‌ها به اراضی خود و تبدیل آن به صحنه اختلافات را ندهد.

بامداد روز جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان