arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۹۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۱۵ دی ۱۳۹۸

سی ان ان: درباره «تهدیدِ فوری» بودنِ سردار سلیمانی برای آمریکا، شواهد خیلی کمی وجود دارد

شبکه سی ان ان توجیهات مقامات ارشد امنیتی کاخ سفید در زمینه تهدید فوری سردار سلیمانی علیه منافع آمریکا را زیر سوال برد و نوشت، کاخ سفید نتوانسته کنگره و افکار عمومی را در زمینه دلایل این حمله قانع کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پایگاه خبری شبکه سی ان ان در گزارشی نوشت: مقامات ارشد امنیت ملی آمریکا به سختی تلاش می‌کنند از ادعای کاخ سفید، درباره اینکه ترور سردار قاسم سلیمانی در واکنش به تهدیدهای فوری این ژنرال علیه منافع آمریکا صورت گرفته است، دفاع کنند، اما فقدان شواهد و مدارک به کنگره و افکار عمومی تردیدهایی درباره اینکه این حمله متناسب بوده است یا خیر به وجود آورده است.

براساس این گزارش، مایک پامپئو وزیر خارجه، دونالد ترامپ رئیس جمهور و دیگر مقامات ارشد نظامی آمریکا این توضیحات را برای هدف گیری سلیمانی داده‌اند و به تهدید فوری در زمینه اجرای نقشه‌هایی خشونت آمیز علیه آمریکا در روزها، هفته ها یا ماههای آینده از سوی وی اشاره کرده‌اند.

سی ان ان در ادامه نوشت: اما سوالات درباره چنین تهدیدات فوری از ناحیه ایران همچنان ادامه دارد. آیا دولت واشنگتن به طور کامل تاثیر پیامدهای چنین حمله‌ای را در نظر گرفته است و آیا زمینه‌های قانونی و مناسب برای مجوز استفاده از نیروی نظامی از سوی رئیس جمهور در چنین موضوعی وجود داشته است؟

یک منبع آگاه جمهوریخواه که آشنا به تصمیمات کاخ سفید برای حمله به ژنرال سلیمانی است می‌گوید که در گذشته رئیس جمهور به اقدام نظامی در چنین موردی بی میل بود اما کشتن یک پیمانکار آمریکایی و مجروح کردن چندین نفر دیگر و محاصره سفارت آمریکا خط قرمز وی را شکست. و مشاورانش نیز گفته بودند که اگر پاسخ ندهیم باز هم از خط قرمز خود عدول کرده‌ایم.

سی ان ان به نقل از منابع آگاه نوشته است که وقتی تیم مشاورانش گزینه‌های اقدام علیه ایران را ارائه کردند و دونالد ترامپ گزینه هدف گرفتن سلیمانی را انتخاب کرد همه متعجب شدند.

این منبع گفته، برخی از مشاوران کاخ سفید انتظار داشتند که ترامپ گزینه کم خطرتری را انتخاب کند اما وقتی درباره این گزینه توضیح داده شد وی باز هم درباره همان گزینه به جلو پیش رفت.

سی ان ان نوشته، از آن زمان تاکنون، آمریکا جزئیات کمی درباره تهدیدهای خاصی که سلیمانی علیه منافع آمریکا داشته ارائه کرده است و نتوانسته زمینه‌های قانونی و مشروع این حمله را به روشنی ترسیم کند.

این گزارش در پایان تاکید کرد: کاخ سفید نتوانسته نقاط مختلف را به گونه‌ای مرتبط کند که تصویر روشنی از دلایل قانونی و سازگار با این طرح به دست دهد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان