arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۹ - ۱۵ دی ۱۳۹۸

آمریکا رزمایش آفریقایی را به تعویق انداخت

دولت آمریکا رزمایش مشترکی را که قرار بود چهارشنبه این هفته در آب‌های کشور آفریقایی مغرب برگزار کند، به دلیل نگرانی از عواقب شهادت سردار سلیمانی و تهدیدات امنیتی، به سه ماه دیگر موکول کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه "راشا تودی" روسیه یکشنبه گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) امروز و سه روز مانده به زمان برگزاری رزمایش دریایی مشترک با مغرب موسوم به "شیر آفریقا -۲۰۲۰"، تصمیم گرفت زمان برگزاری این رزمایش را از بیم عواقب امنیتی ناگوار شهادت فرماندهان ارشد ایرانی و عراقی در حمله پهپادی به کاروان حامل آنها در خاک عراق، به سه ماه آینده موکول کند.

این رزمایش قرار بود چهارشنبه این هفته هشتم ژانویه (۱۸ دی) به فرماندهی نیروهای دریایی آمریکایی در اروپا و آفریقا و با نظارت فرماندهی نظامی آمریکا بطور مشترک با نیروهای نظامی مغرب و 7 کشور اروپایی و آفریقایی شامل انگلیس، هلند، اسپانیا، ایتالیا، تونس، سنگال و کانادا در آب‌های اقیانوس اطلس برگزار شود که براساس تصمیم جدید برگزاری آن به اواخر ماه مارس (فروردین) تغییر یافت.

طبق برنامه پنتاگون قرار بود شرکت کنندگان در این رزمایش سه هفته ای با حضور بیش از ۲۵۰۰ نیروی نظامی خود ضمن تمرین دروس آکادمیک و آموزش میدانی، بر مبارزه با تشکیلات افراطی و همچنین آموزش پرواز و کمک‌های مدنی و بشردوستانه تمرکز کرده و با استفاده از جنگنده‌های "اف-۱۶" و "KC-۱۳۵" برخی تمرین‌های میدانی چتربازی، اقدامات فوری پزشکی و نیز برنامه کمک‌های مدنی بشردوستانه را اجرا کنند.

این رزمایش‌ مشترک جامع که شامل انواع مختلفی از رزمایش‌ها از جمله مانور پست فرماندهی نیروهای ضربت، کارگروه توانمندی اطلاعاتی، مانور هوایی، مانور زمینی و انجام فعالیت‌های انسان دوستانه، مقابله افراط‌گرایی و چالش‌های امنیتی مرزی، دریایی، زمینی و هوایی و مقابله با تهدیدهای فراملی و تهدیدهای منطقه‌ای، همکاری‌های منطقه‌ای و امنیت سایبری و دفاعی است، از ۱۶ سال قبل به عنوان بخشی از همکاری‌های نظامی استراتژیک میان دو کشور آغاز شده و تونس هم از سه سال قبل به این مانور پیوسته است.
اما روزنامه فرامنطقه ای "قدس العربی" چاپ لندن نیز گزارش داد این تصمیم جدید پنتاگون در پی تشدید تنش‌ها در خاورمیانه بعد از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی در عراق صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش‌، نیروهای ویژه دریایی آمریکا که قرار بود در رزمایش مشترک با مغرب شرکت کنند پس از لغو این رزمایش به سمت خاورمیانه در حرکت هستند.

رزمایش قبلی در سال ۱۳۹۶ برگزار شده بود که یکی از بزرگ ترین رزمایش های نظامی در آفریقاست. در زمایش قبلی حدود یک هزار و ۳۰۰ نیرو از یگان‌های نظامی آمریکا، مغرب، فرانسه، آلمان، انگیس، اسپانیا، کانادا، مالی، موریتانی، سنگال و تونس شرکت داشتند.
رزمایش موسوم به 'شیر آفریقا' همه ساله از سال ۲۰۰۷ به صورت زمینی، دریایی و زمینی برگزار می شود و شامل آموزش های تاکتیکی و عملیات حفظ صلح است.

پهپادهای آمریکایی بامداد جمعه به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر را در مسیر فرودگاه بغداد ترور کردند و به شهادت رساندند.

نیروهای مقاومت پیش تر تهدید کرده بودند که انتقام سختی از آمریکا خواهند گرفت.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان