arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۲۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۸ - ۱۶ دی ۱۳۹۸

آژانس: راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌یابد

آژانس بین‌الملل انرژی اتمی اعلام کرد بازرسان این نهاد همچنان به راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهند داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نقل از رویترز،‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه تأکید کرد بازرسان این نهاد راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را ادامه خواهند داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک روز پس از اعلام پنجمین گام از کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام که به معنای تعلیق کلیه تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه می‌دهند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کماکان به‌موقع اعضای خود را از هرگونه تحولات مربوطه مطلع خواهد کرد.»

جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و منبعد برنامه هسته ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

در بیانیه تأکید شده است که همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می باشد. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهور اتخاذ کند.

توافق هسته‌ای برجام که در سال 2015 با مذاکره بین ایران و پنج کشور عضو شورای امنیت به علاوه آلمان (موسوم به کشورهای 1+5) حاصل شد قرار بود در ازای کاهش تحریم‌ها علیه ایران به ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای این کشور منجر شود، اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، اردیبهشت‌ماه سال 1397 آن را نقض کرده و از آن خارج شد.

دولت آمریکا بعد از نقض این توافقِ مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد علاوه بر از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی روی آورده است. واشنگتن در جدیدترین اقدام تحریک‌آمیز، در یک عملیات تروریستی سپهبد «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان