arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۸

آلمان خود را برای خروج ناگهانی از عراق آماده می‌کند

یک رسانه آلمانی با استناد به سخنان مقامات این کشور نوشت که بعد از مصوبه پارلمان عراق برای خروج نیروهای بیگانه از این کشور ارتش آلمان خود را برای خروج ناگهانی از عراق آماده می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نقل از"ان تی وی" آلمان، پارلمان عراق قطعنامه خروج نیروهای بیگانه از کشورش را بعد از ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا تصویب کرده است. حالا ارتش آلمان خود را برای پایان ناگهانی ماموریت آموزشی ارتش در عراق آماده می کند. برلین تلاش می کند آنچه را در این شرایط می تواند حفظ کند نجات دهد.

به این ترتیب بعد از اینکه پارلمان عراق خواستار خروج همه نیروهای خارجی از این کشور شده است، ارتش آلمان خود را برای خروج ناگهانی از این کشور آماده می کند.

سخنگوی وزارت دفاع آلمان در سخنانی در برلین گفته است که ما در حال حاضر همه گزینه ها را بررسی می کنیم تا بتوانیم در صورت لزوم نیروهای آلمانی را سریع تر برگردانیم. در حال حاضر حدود 120 سرباز آلمانی مستقر در این کشور اردوگاه ها را ترک نمی کنند. عملیات آموزشی نیروهای آلمانی هم فعلا به حال تعلیق درآمده است. البته دولت آلمان می خواهد عراق را برای پیشبرد ائتلاف ضد داعش متقاعد کند.

"استفان زایبرت"، سخنگوی دولت آلمان هم این مسئله را آشکار کرده است که ارتش آلمان بر خلاف خواست دولت عراق در این کشور باقی نخواهد ماند. به گفته وی ما هر تصمیمی را که دوات عراق درباره حضور نیروهای بیگانه اتخاذ کند می پذیریم.

همچنین یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم درباره عملیات ارتش آلمان در عراق گفته است که ما نمی خواهیم به کسی چیزی را تحمیل کنیم. وی در عین حال بازگشت نیروهای خارجی از عراق را را اقدامی غلط ارزیابی کرد.

وی تاکید کرد که داعش همچنان در بخش های وسیعی از این منطقه شکست نخورده است و همچنین یک تهدید جدی است. بازگشت نیروهای خارجی خطر بی ثباتی های جدید را ایجاد می کند.

"ریچارد گرنل"، سفیر آمریکا در برلین در سخنانی مدعی شده است که ترور سردار سلیمانی خطر ترور در آلمان را کاهش داده است، اما دولت آلمان بلافاصله این اظهارات گرنل را رد کرده و هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در سخنانی اظهار داشته است (بعد از این اقدام آمریکا) در مبارزه با داعش در عراق منافع امنیتی ما هم تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

وی در این باره ابراز تردید کرده است که آمریکا عواقب این ترور را به درستی مورد ارزیابی قرار داده باشد. وی تاکید کرد که وقتی من نگاه می کنم که در روزهای اخیر و بعد از ترور سردار سلیمانی چه اتفاقاتی افتاده است ناگزیر این پرسش برایم پیش می آید که این تحولات آن چیزی است که ما می خواستیم؟ فکر نمی کنم این طور باشد.

هایکو ماس همچنین گفته است که در عراق سرمایه گذاری های زیادی نه تنها از لحاظ نظامی بلکه در زمینه کمک ها برای پایداری این کشور و بازسازی دوباره آن انجام شده است. حالا همه این ها در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.
"الکساندر نوی"، از کارشناسان دفاعی حزب سبز آلمان هم اظهار داشته است که با تصمیم پارلمان عراق برای خروج نیروهای بیگانه ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش اساس قانونی حضور خود در این کشور را از دست داده است.

حزب سبز آلمان هم اعلام کرده است که دولت آلمان باید سریعا به این عملیات پایان دهد. این عملیات دیگر منطبق با قوانین نیست.

به گزارش رسانه های آلمانی کمیسیون های امور خارجه و دفاعی پارلمان آلمان قرار است روز پنج شنبه جلسات ویژه ای را در این باره تشکیل دهند.

در این میان دولت آلمان تلاش های دیپلماتیک خود برای کاهش عواقب این بحران را آغازکرده است. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده است که ما حالا به دنبال مذاکراتی با دولت عراق هستیم. این مسئله همچنین می تواند موضوع مذاکرات چند روز آینده صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور روسیه در این کشور باشد.

این سخنگوی وزارت خارجه آلمان همچنین در واکنش به بازگشت کامل ایران از تعهدات برجامی خود اعلام کرده است که هدف ما همچنان نجات این توافق باقی می ماند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان