arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۲۴۴۳
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۹ - ۱۷ دی ۱۳۹۸

آلمان: کاهش تعهدات هسته‌ای ایران را نمی‌پذیریم

وزیر خارجه آلمان سه‌شنبه گفته برلین نمی‌تواند اقدام ایران را در کاستن از تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای بپذیرد. دولت جمهوری اسلامی ایران ۱۵ دی‌ماه گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان به اقدام ایران در کاستن از تعهدات خودش ذیل توافق هسته‌ای واکنش نشان داده است.

دولت جمهوری اسلامی ایران ۱۵ دی‌ماه گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد.

طبق این گام ایران، دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

توافق هسته‌ای برجام سال ۱۳۹۴ میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ (پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان) حاصل شد.

دولت آمریکا از روز اجرایی شدن این توافق، کارشکنی در اجرای آن را آغاز کرد. واشنگتن سرانجام اردیبهشت‌ماه سال جاری به مشارکت آمریکا در توافق هسته‌ای پایان داد و تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت.

دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خروج از توافق به انجام اقدامات تحریک‌آمیز علیه ایران روی آورده است.

واشنگتن در جدیدترین اقدام در این راستا بامداد جمعه گذشته سردار سپهبد «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در بغداد به شهادت رساند.

دولت‌های اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام به هیچ‌یک از وعده‌های خود برای برخوردار کردن ایران از مزایای توافق هسته‌ای عمل نکرده‌اند. این دولت‌ها با ادعاهای دولت ترامپ علیه ایران در زمینه فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران هم‌آواز شده‌اند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان