arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۲ - ۲۱ دی ۱۳۹۸

فلاحت‌پیشه: نباید در شرایط جنگی اجازه پرواز داده می‌شد / تعلل در اعلام واقعیت به منافع ملی کشور ضربه زد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: متاسفانه مسئولان کشور با لاپوشانی اولیه و سپس تعلل در اعلام واقعیت علت سقوط هواپیمای اوکراینی به منافع ملی کشور، اعتماد عمومی و حیثیت دولت، ملت و کشور آسیب زدند. اگر در همان ابتدا صادقانه موضوع گفته می‌شد، اثر منفی آن کمتر بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، با اشاره به تایید نیروهای مسلح در اشتباه پدافند سپاه در مورد اصابت قرار دادن هواپیمای اوکراینی گفت: این حادثه 2 تاسف عمیق دارد؛ تاسف اول کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان و اتباع خارجی در کشور ما، با یک پرواز کشوری و با اقدام نظامی است.

او ادامه داد: تاسف دوم از نوع برخوردی بود که مسئولان فنی، مدیران مربوطه و مسئولان کشور در قبال این حادثه نشان دادند که این تاسف عمیق‌تر از تاسف اولی است. در پرواز اوکراینی افراد به مظلومانه‌ترین شکل جان باختند. به ویژه غمی که بازماندگان دارند بسیار مقدس‌تر از این است که برخورد سیاسی با آن صورت بگیرد. نه آن فردی که در خارج از کشور است باید برخورد سیاسی کند و نه آن کسی که در داخل کشور است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: متاسفانه مسئولان کشور با لاپوشانی اولیه و سپس تعلل در اعلام واقعیت علت سقوط هواپیمای اوکراینی به منافع ملی کشور، اعتماد عمومی و حیثیت دولت، ملت و کشور آسیب زدند. اگر در همان ابتدا صادقانه موضوع گفته می‌شد، اثر منفی آن کمتر بود.

فلاحت‌پیشه با انتقاد از تعطیل نشدن پروازها در شرایط جنگی افزود: کشور چند ساعت در شرایط جنگی به سر می‌بُرد. اولاً این اشتباه مدیریتی بود و زمانی که کشور در حالت جنگی است باید همه پروازها و آسمان کشور تعطیل می‌شد. بنابراین این اولین اشتباه است و مدعی‌العموم و دادستان کل کشور باید این مورد را پیگیری کنند.

او گفت: نباید در شرایط جنگی اجازه پرواز داده می‌شد. اما بعد از اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی اگر این موضوع صادقانه اعلام و اعتراف می‌شد، اثر منفی‌اش کمتر می‌شد. نه اینکه فضای بین‌المللی حاکم شود و کشورهای مختلف خودشان را درگیر کنند؛آمریکایی‌هایی که عامل همه مصیبت‌ها هستند خودشان را به عنوان کشوری انسان‌دوست نشان دهند و خواهان دخالت در تحقیقات شوند و بعد از آن، این اعتراف صورت بگیرد که خطای انسانی بوده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی توضیح داد: مدعی‌العموم باید لاپوشانی در اطلاع‌رسانی سریع و صادقانه را به عنوان یکی از تخلفات در این ماجرا بررسی کند، چون این موضوع به حیثیت کشور آسیب زد. کسانی که در لاپوشانی در اطلاع‌رسانی سریع و صادقانه نقش داشتند، چه کسانی که در حوزه فنی بودند و چه کسانی که در حوزه نظامی بودند و سکوت کردند و واقعیات را نگفتند، به حیثیت کشور ضربه زدند.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: کشور با ترور شهید سلیمانی در شرایط مظلومانه‌ای به سر می‌برد و بعد از آن کشور توانست غرورآمیز انتقام بگیرد و دشمنان سعی کردند از این موضوع برای وارد آوردن ضربه به کشور، ملت و منافع ملی ایران استفاده کنند. از این رو باید مدعی‌العموم همه اقداماتی را که به حیثیت کشور ضربه زده مورد پیگرد جدی قرار دهد. هواپیمایی کشوری باید در قالب کنوانسیون‌های بین‌المللی حتماً نهایت تلاشش را برای جبران خسارت و غرامت واردشده انجام دهد و سیاستی در پیش بگیرد که جایگاه هواپیمای کشوری جمهوری اسلامی ایران و فرودگاه امام را در خطوط هواپیمایی دنیا احیا کند.

او در خصوص اقدام مجلس در پیگیری این حادثه گفت: مجلس در گیرودار انتخابات است، اما امیدوارم حضور شایسته‌ای داشته باشد.

منبع: اعتمادآنلاین

نظرات بینندگان