arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۰

حضور «آمانو» در سی وسومین جشن انقلاب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یوكیا آمانو' مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاون وی 'هرمان ناكارتس' در جشن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در وین شركت كردند.

به گزارش ایرنا، در این جشن كه شامگاه جمعه در محل رزیدانس سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، سفرا و نمایندگان كشورهای مختلف در سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی و همچنین سفرا و دپیلماتهای عالی كشورهای مختلف در اتریش ، حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، آمانو كه برای نخستین بار در جشن روز ملی ایران شركت كرده بود در هنگام ورود به محل این جشن ، در گفت و گویی گرم و صمیمانه با ابراهیم شیبانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش و همچنین علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر سازمان های بین المللی مستقر در وین، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به ملت و دولت ایران تبریك گفت.

بر اساس این گزارش یوكیا آمانو با حضور در جمع دیپلماتهای ارشد حاضر در این جشن، صمیمانه با آنها به گفت و گو نشست.

مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت و گو با دیپلماتهای ایرانی حاضر در این جشن، ملت ایران را صلح طلب توصیف كرد.

آمانو 65 ساله كه قبل از مدیركلی آژانس ، سالهای متمادی به عنوان دیپلمات برجسته ژاپن در مقر آژانس حضور داشته است با اشاره به مشابهت روحیات ملت ژاپن و ایران، گفت: فرهنگ ما آسیایی است و به یكدیگر نزدیك می باشد.

مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح كرد كه ما فرهنگ ملت صلح طلب ایران را دوست داریم.

حضور هرمان ناكارتس معاون مدیركل آژانس نیز كه دو هفته پیش در راس هیات عالیرتبه آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر كرده بود، مورد توجه دیپلمات های حاضر در جشن روز ملی ایران قرار گرفت.

این دیپلماتها تاكید می كردند كه حضور همزمان آمانو و ناكارتس در جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیام مثبت و مهمی دارد.

گفتنی است هرمان ناكارتس رییس هیات بلندپایه آژانس بین المللی انرژی اتمی دو هفته پیش ، بعد از بازگشت از سفر سه روزه به ایران گفت: تهران و آژانس در باره حل مسایل باقی مانده پیرامون موضوع هسته ای توافق كردند.

ناكارتس با بیان اینكه سفر خوبی به ایران داشته است، تصریح كرد: طرفین متعهدند كه مسایل باقی مانده را حل كنند.

معاون مدیركل آژانس گفت: طی سه روز مذاكرات فشرده تهران، درباره همه اولویت های دو طرف گفت وگو شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای اعلام كرده است كه نشست بعدی ایران و آژانس در تاریخ 20 و 21 فوریه (یكم و دوم اسفند ماه) سال 2012میلادی برگزار خواهد شد.

آژانس در بیانیه خود با اشاره به سفر پیشین هیات عالیرتبه آژانس به تهران تاكید كرد كه در این سفر در ارتباط با گامهای اولیه ای كه باید برداشته شود، مذاكره شده است.

یوكیا آمانو مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر ادامه گفت و گوها با جمهوری اسلامی ایران تاكید كرده است.

 در جشن روز ملی ایران چه كسان دیگری آمده بودند؟

به گزارش خبرنگار ایرنا در این جشن دبیركل اوپك به همراه رییس صندوق این سازمان در وین و مقامات ارشد سازمانهای منع جامع آزمایش های هسته ای در مقر اروپایی سازمان ملل، كنفرانس توسعه صنعتی سازمان ملل متحد (یونیدو) و همچنین كمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد، حضور داشتند.

'یانا چارنوگوسكی' نخستین نخست وزیر كشور اسلواكی نیز از جمله میهمانان بلندپایه جشن روز ملی ایران در وین بود.

نظرات بینندگان