arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۸

اتحادیه اروپا ایران را به دلیل سقوط هواپیما تحریم نمی‌کند

خبرگزاری تاس به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد: اتحادیه اروپا قصد ندارد اقدامات محدودکننده یکجانبه را علیه ایران به دلیل حادثه غیرعمدی سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران اعمال کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اتحادیه اروپا ایران را به دلیل سقوط هواپیما تحریم نمی‌کنداین منبع آگاه در بروکسل روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری تاس تاکید کرد که حادثه تلخ سقوط هواپیما و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در نشست وزیران خارجه شورای اتحادیه اروپا که قرار است ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) برگزار شود، بررسی می شود. تاس به نام منبع خود اشاره نکرده است.

مقام یاد شده تاکید کرد: اتحادیه اروپا در مقطع کنونی دلیلی برای تحریم  ایران به خاطر سقوط هواپیما نمی بیند. نخست باید به نتیجه تحقیقات دست یابیم. اعلام پذیرش مسئولیت این حادثه تلخ از سوی تهران اقدامی در مسیر درست است. اکنون بیشتر مسائل به روند تحقیقات بین المللی و شفافیت ایران در این زمینه بستگی دارد.

تاس نوشت: مسائل مربوط به ایران در نشست فوق العاده روز جمعه ۲۰ دی (۱۰ ژانویه) وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا بررسی شد اما این نشست قبل از تایید این  موضوع از سوی ایران بود که به طور غیرعمدی این هواپیما را ساقط کرده است.

در این نشست وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا خواستار تنش زدایی فوری در منطقه شدند و سقوط این هواپیما را حادثه ای تلخ عنوان کردند که در نتیجه افزایش تنش های نظامی بروزکرده است.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به اوکراین با ۱۷۶ مسافر از جمله ۱۴۷ ایرانی و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک کرده بود، ۶ دقیقه پس از پرواز حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد و همه مسافران آن جان باختند.

در حالی که در روزهای نخست علت سقوط هواپیما نقص فنی اعلام شده بود، صبح شنبه ۲۱ دی ماه ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تایید کرد که در شرایط آماده باش جنگی پس از عملیات موشکی ایران علیه پایگاه های آمریکا در عراق، هواپیمای اوکراین بر اثر خطای انسانی و به صورت غیرعمد، مورد اصابت قرار گرفته است.

نظرات بینندگان