arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۲۴ دی ۱۳۹۸
سخنگوی قوه قضاییه:

افرادی در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراینی بازداشت شدند / جعبه سیاه به فرانسه ارسال می‌شود / در حوادث چند روز اخیر حدود ۳۰ نفر بازداشت شده‌اند

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تعدادی از افراد در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی بازداشت شده اند. وی افزود: ما در این موضوع همه ابعاد را بررسی خواهیم کرد و خواهیم گفت مسئولیت سبب و مشاور چقدر خواهد بود و خواهیم گفت مسئولیت آمریکا در جنگ‌افروزی به عنوان سبب چقدر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افرادی در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراینی بازداشت شدند

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی آمریکا و انگلیس نقش خونخواری دارند نه خونخواهی و می‌دانیم این افراد حامی ایران و ایرانی نیستند چرا که در سیل فروردین حتی از ارسال کمک‌های مردمی به ملت ایران ممانعت کردند.

به گزارش «انتخاب»، غلامحسین اسماعیلی در هجدهمین نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه(س) که اولین و بزرگترین شهید راه ولایت بودند و تسلیت شهادت مظلومانه سردار سرافراز سردار قاسم سلیمانی و همرزمان و یارانش که عزت و اقتدار را برای کشور و مردم به ارمغان آورد و قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم بود، گفت: حضور بی‌نظیر مردم در تکریم این شهدا نمایش قدرت مردمی نظام جمهوری اسلامی و نیروهای انقلاب در برابر دشمن جنایتکار بود. مردمی که دشمن قسم خورده اسلام و ایران خیلی سرمایه‌گذاری کرد که آنها را از صحنه‌هایش انقلاب دور نمایند اما خون به ناحق ریخته شده این شهیدان مردم را به صحنه آورد.

به نوشته ایلنا، وی افزود: این حضور یک رزمایش نظامی و مردمی در امتداد اربعین حسینی و رفراندومی بزرگ و خیابانی بود که مردم نظر خود را در حمایت از راهبرد مقاومت ابراز نمودند. من از مردم انقلابی و سپاه دلاور باز هم سپاسگذاری می‌کنم که در اولین فرصت سیلی سختی بر صورت استکبار نواختند و در ادامه گام‌های بعدی انتقام سخت برداشته خواهد شد و به حضور نامشروع آمریکایی‌ها در منطقه پایان خواهند داد. مردم ما به خوبی می‌دانند استکبار هم از حضور مردم و هم از سیلی ۴۰ ساله ناراحت و عصبانی بوده و به دنبال بحران آفرینی هستند و نقشه و توطئه‌ اصلی آنها جنگ نرم است.

اسماعیلی ادامه داد: در روزهای اخیر حوادث تلخ دیگری را نیز شاهد بودیم؛ جان باختن تعدادی از افراد حاضر در مراسم تشییع شهدای مقاومت و عروج مسافران خطوط هوایی اوکراین که به نوبه خودم و قوه قضاییه به خانواده‌های داغدار آنها و ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم و برای جانباختگان غفران و برای بازماندگان صبر مسئلت می‌کنم و اعلام می‌کنم این عزیزان از ما و خانواده ما و هموطن ما و از کشور ما بودند و تعدادی هم مهمانان ما بودند و داغدار این فاجعه ما هستیم و آمریکا و انگلیس نقش خونخواری دارند نه خونخواهی و می‌دانیم این افراد حامی ایران و ایرانی نیستند چرا که در سیل فروردین حتی از ارسال کمک‌های مردمی به ملت ایران ممانعت کردند.

وی گفت: حادثه مصیبت‌بار دیگر این روزها سیل سیستان و بلوچستان است؛ موضوع مهم امروز جامعه ما امدادرسانی و کمک به سیل‌زدگان است. همه ما وظیفه داریم با همه توان به کمک هموطنان خود بشتابیم و با ابلاغ ریاست قوه قضائیه مراجع قضایی مأمور شدند در خدمت امدادگران و مردم باشند. امیدواریم با این تلاش هرچه سریعتر گرفتاری مردم ما حل شود.

اگر کسی در کشور پذیرنده عنصر نامطلوب شناخته شود، مردم و دولت باید خواهان اخراج وی شوند

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص تجمعات غیرقانونی شکل گرفته و حضور سفیر انگلیس در یکی از این تجمعات گفت: من باید مقدمتا عرض کنم سیاست قضایی ما بارها اعلام شده که بین معترضان و آشوبگران تفاوت قائل هستیم. به هیچ عنوان از امنیت مردم و جامعه کوتاه نخواهیم آمد و با افرادی که به هر شکل این امنیت را خدشه‌دار کنند برخورد خواهیم کرد و هیچ تعارفی با هیچکس نخواهیم داشت ولو شخص مدعی مصونیت دیپلماتیک داشته باشد؛ البته به قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی احترام می‌گذاریم اما احترام به کنوانسیون‌ها یکطرفه نیست. به موجب کنوانسیون وین آمده کلیه افرادی که از مصونیت دیپلماتیک برخوردار هستند موظف هستند قوانین دولت پذیرنده را محترم بشمارند.

وی افزود: اینکه دولت انگلیس در خارج از کشور و سفیر انگلیس در تجمع غیرقانونی شرکت کرده و از این تجمع فیلم و عکس تهیه کند، به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست. کما اینکه در اولین برخورد خود را به نیروها معرفی نکرده بود و به انگلیسی سخن می‌گفت و بعد که احساس خطر کرد به فارسی سخن گفت. اگر کسی در کشور پذیرنده عنصر نامطلوب شناخته شد، هم مردم و هم دولت باید خواهان اخراج وی شوند. در کنوانسیون وین آمده که دولت پذیرنده می تواند بدون ذکر دلیل به کشور فرستنده اعلام کند که این فرد عنصر نامطلوب است و دولت فرستاده باید وی را فرابخواند.

جعبه سیاه به فرانسه ارسال می‌شود

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در خصوص وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: همانطور که مردم در جریان قرار گرفتند و جای تقدیر از ستاد کل نیروهای مسلح دارد؛ نتایج اولیه به اطلاع مردم رسیده است. در این ارتباط ابتدا در ستاد کل کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شده و ابعاد این موضوع بررسی شده و در مرحله اول نتایج گزارش را به مردم دادند که شاید بهتر بود از همان اول به مردم اعلام شود. با ابلاغ ویژه رییس قوه قضائیه سازمان قضایی نیروهای مسلح مأمور شده تا این موضوع را در ابعاد مختلف بررسی کند.

اسماعیلی یادآور شد: همچنین قرار است جعبه سیاه به فرانسه ارسال شود تا همه ابعاد موضوع مشخص شود. تا امروز از تعداد زیادی از افراد تحقیقات مفصلی صورت گرفته است و همکاران ما تا حدود ساعت ١١ شب در حال تحقیق و بازجویی هستند. ما چند نکته را مدنظر قرار دادیم که اول استیلای حقوق مادی و معنوی جانباختگان و خانواده آنها است و ما پیگیر هستیم. همچنین محور کار ما کشف حقیقت است و ما باید همه ابعاد را بسنجیم و محور سوم اجرای عدالت است.

افرادی در رابطه با سقوط هواپیما بازداشت شده‌اند

وی افزود: ما در این موضوع همه ابعاد را بررسی خواهیم کرد و خواهیم گفت مسئولیت سبب و مشاور چقدر خواهد بود و خواهیم گفت مسئولیت آمریکا در جنگ‌افروزی به عنوان سبب چقدر است. افرادی در این رابطه بازداشت شده‌اند و البته در مراحل اولیه بررسی هستیم.

حکم پرونده سکه ثامن صادر شده است

اسماعیلی در خصوص اقدامات ٩ ماه گذشته قوه قضاییه در رابطه با مبارزه با زمین‌خواری گفت: برخی از آمار و ارقام را در جلسات قبلی اعلام کردم و چند مورد اطلاعات جدید و مصادیق است که عرض می‌کنم. ما بعد از سفر رییس قوه قضاییه به استان آذربایجان شرقی در یک مورد بیش از ٣٠٢ میلیون متر مکعب از اراضی سهند شهر مراغه را به نمایندگی اداره کل منابع طبیعی تحویل دادیم. در تهران و در منطقه فشم یک زمین ٢٠٣٠ هکتاری بود که ١٨٠٠ هکتار به نام دولت سند زده شده بود و باقی محل جولان افراد سودجو بود که با پیگیری دادگستری استان تهران این سند ٢٠٣٠ هکتاری به نام دولت صادر شد. در پرونده دیگری که کارمندان ثبت در استان یزد با همکاری سه نهاد صدها هکتار زمین را تصرف کرده بودند، متهمین بازداشت شدند و زمین توقیف شده است و آنها ترفندهای مختلفی را به کار گرفته بودند. ما مدام مشغول هستیم اما آمار تجمیعی ندارم.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن گفت: با پیگیری‌های انجام شده جلسه این پرونده برگزار شد و حکم صادر شده که البته قطعی نیست اما متهم ردیف اول به ١۵ سال حبس و به حدود ٣۶۵١ میلیارد رد مال محکوم شده که این علاوه بر ٧٠٠ میلیارد اولیه است. همچنین حدود ١٨١٢ میلیارد جزای نقدی در حق دولت است. پرونده سنگین و ٣٠٠ جلدی بود که زمان زیادی صرف بررسی آن شد.

۳ متهم حمله به کلانتری اهواز به اعدام محکوم شدند

سخنگوی دستگاه قضا همچنین در خصوص سرکشی قضات از زندانیان و تاکید رییس قوه قضائیه بر این موضوع گفت: در آداب القضا آمده وقتی کسی به عنوان قاضی وارد شهری می شود اول باید به امور زندانیان رسیدگی کند. ریاست قوه قضائیه در این رابطه تاکید داشته‌اند و بخشنامه‌هایی صادر کرده‌اند و علاوه بر آن خودشان هیات‌هایی را به زندان‌ها ارسال می‌کنند و خودشان هم بارها در زندان‌ها حضور پیدا کرده‌اند و این رویه در قوه قضاییه نهادینه شده است. لازم است اعلام کنم در ٩ ماه اول سال حدود ۴٠٠ هزار بازدید از این دست صورت گرفته است و تعداد زیادی از زندانیان در این بازدیدها تعیین تکلیف شده‌اند که در مجموع ١۵٠ هزار زندانی در این حوزه اعلام شده است.

وی در خصوص پرونده حمله به کلانتری اهواز گفت: در یکی از حملات تروریستی در استان خوزستان که عناصر آن هم وابسته به خارج از کشور بودند و منجر به شهادت دو مامور و زخمی شدن یک مامور شد و درصدد ارسال فیلم به خارج از کشور بودند افراد دستگیر و محاکمه شدند و سه متهم به اعدام محکوم شدند و سایر متهمان به حبس‌های ١۵، ١٠ و ۵ ساله محکوم شدند. ما در خصوص حملات تروریستی به هیچ عنوان اهل مسامحه نیستیم.

برخی نمایندگان که تعدادشان بالا نیست، پرونده دارند

اسماعیلی در رابطه با ارسال گزارش تخلف در انتخابات و رد صلاحیت برخی نمایندگان فعلی گفت: در ارتباط با بررسی صلاحیت‌ها مرجع، شورای نگهبان است و هنوز فرآیند بررسی به اتمام نرسیده و افرادی که رد شده‌اند فرصت اعتراض دارند اما اینکه نمایندگان پرونده دارند یا خیر باید اعلام کنم تعدادی پرونده دارند که تعدادشان بالا نیست و برخی رد صلاحیت‌شدگان فعلی پرونده‌ای ندارند اما آمادگی داریم در صورت اعلام تخلف به این موارد رسیدگی کنیم و بعد از رسیدگی می‌گوییم فرد مجرم است یا مجرم نیست. گاهی بین شائبه مالی و تخلف و جرم تفاوت وجود دارد. ما در خصوص قضات هم گاهی با جرم مواجه هستیم و گاهی تنها صلاحیت قاضی سلب می‌شود و جرمی وجود ندارد.

صبرمان زیاد است

اسماعیلی در رابطه با اعلام ایالات متحده به عنوان جنایتکار جنگی در پی ترور سردار سلیمانی گفت: اولا هیچ تردیدی در تروریستی بودن اقدام ارتش آمریکا در ترور سردار سلیمانی وجود ندارد. همچنین شخص آقای ترامپ به انجام این اقدام اقرار کرده است. ما حتما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و سه مرجع برای رسیدگی به این موضوع وجود دارد که نخست دادگاه‌های کیفری کشور خودمان است و ما صلاحیت داریم و قانون به ما این حق را داده است. مرجع دوم صالح کشور دوست ما عراق است که هم به لحاظ محل وقوع جرم و اینکه اتباع خود این کشور به شهادت رسیدند و به امنیت این کشور تعرض شده و مرجع سوم دیوان کیفری بین‌المللی لاهه است. ما در هر سه مرجع علیه دولت و شخص رییس‌جمهور آمریکا اعلام جرم خواهیم کرد و به هیچ عنوان در این رابطه دست‌بردار نخواهیم بود. ما تلاش می‌کنیم و صبرمان هم زیاد است و چه بسا آقای ترامپ پس از دوران ریاست جمهوری خود در این رابطه محاکمه شود.

پرونده ارزی همچنان در کش و قوس میان دادگاه و دادسرا است

وی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده ارزی در بانک مرکزی گفت: این پرونده همچنان در کش و قوس میان دادگاه و دادسرا است؛ لذا فرصت می‌خواهم پس از رفع نقص اطلاعات را اعلام کنم.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در خصوص دیدار رییس قوه قضاییه با دانشجویان و مطرح شدن پرونده ١٨ میلیاردی گفت: این پرونده ١٨ میلیارد خوب تبیین نشد و هربار سخنی در این رابطه گفته شد. بحث از ابتدا گم شدن نبود بلکه برباد رفتن بخشی از سرمایه کشور بود و ما هم موضوع را بررسی کردیم. یک بخشی هم نیاز به رسیدگی عمومی دارد که مربوط به پرونده بانک مرکزی و ماجرای تخصیص ارز ۴٢٠٠ تومانی به برخی حوزه‌ها است. فعلا تا تحقیقات تمام نشده هیچ‌گونه اظهار نظری نخواهیم کرد.

مشکلی برای اعلام تعداد بازداشتی‌های آبان ماه نداریم

وی تاکید کرد: البته در حوزه ارز ۴٢٠٠ تومانی پرونده‌های متعددی تشکیل شده و مکرر در جلسات اطلاع‌رسانی کرده‌ایم.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اینکه با گذشته بیش از دوماه از حوادث آبان‌ماه هنوز آمارهای این واقعه اعلام نشده است گفت: در ارتباط با بازداشت‌شدگان ما مسئول هستیم و بارها هم اطلاع‌رسانی کردیم و این آمار هم با توجه به سیاست تفکیک قائل شدن بین افراد معترض و آشوبگر، مرتب کاهش پیدا کرد. ما یک عدد بازداشت اولیه داشتیم و برای عده‌ای پرونده تشکیل شد و مشکلی هم برای اعلام تعداد نداریم.

تحقیقات درباره کیک‌های آلوده ادامه دارد

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده بقایی و مشایی گفت: این آقایان بارها اعلام شده که محکوم شده‌اند و محکومیتشان در حال انجام است با این حال این افراد مانند همه زندانیان به تناوب از مرخصی استفاده می‌کنند و در صورت تشخیص برای درمان به خارج از زندان اعزام می‌شوند.

اسماعیلی در رابطه با پرونده کیک‌های آلوده گفت: در این حوزه بخش‌های مختلفی حضور پیدا کردند و مشخص شد که واحد‌های تولیدی ما هیچ نقشی در این ماجرا نداشتند و با وجود ادامه داشتن تحقیقات مشخص است که توطئه‌ای در رابطه در جریان است و تاکنون هرچه اعلام شد مربوط به بسته‌های باز شده بود و ماموران با هیچ موردی که خودشان باز کرده باشند مواجه نشدند. مطالعات زیادی انجام شده و افرادی بازداشت شده‌اند و تحقیقات ادامه دارد.

ساعتی قبل از اعلام به مردم در جریان خطای انسانی صورت گرفته قرار گرفتیم

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه چه زمانی در جریان خطای انسانی مربوط به هواپیمای اوکراینی قرار گرفت، گفت: آنچه به قوه قضاییه منعکس شد ساعتی قبل از اعلام به مردم بود.

وی همچنین در پاسخ به اینکه این اطلاع قبل از جلسه شورای امنیت کشور بوده یا بعد از آن گفت: رییس قوه قضائیه عضو شورای امنیت کشور هستند.

تضعیف هیچ‌یک از نیروهای مسلح را برنمی‌تابیم

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدام برخی افراد نسبت به تضعیف سپاه در روزهای اخیر گفت: سپاه پاسداران پاسدار امنیت، پاسدار مرزها، ارزش‌ها و پاسدار کیان انقلاب و نیرویی است که اثبات کرده که فدایی مردم است. سپاه برای دفاع از این کشور و مردم در برابر گلوله ایستاده و شهدای زیادی تقدیم کرده است و هیچ هراسی هم ندارد که در برابر هر دشمنی که بخواهد به این کشور و مردم آسیب برساند، بایستد ولو قدرت جهانی آمریکا باشد.

وی ادامه داد: در این حادثه هم دیدیم، در وضعیتی که هیچ کس جرات نمی‌کرد متعرض دولت آمریکا و نیروهای مسلح آمریکا شود، سپاه با سرافرازی اقدام کرد که اقدامی دقیق و اثرگذار بود و در عرصه‌های مختلف فداکاری خود را برای مردم به اثبات رسانده است. به هیچ عنوان نه تضعیف سپاه و نه هیچ یک از نیروهای مسلح و نه تضعیف هیچ یک از ارکان حاکمیت را برنمی‌تابیم و این را مضر به حال کشور و مردم می‌دانیم.

وی افزود: اگر اقدامات فداکارانه سپاه در دفاع از کشور نبود، بدخواهان معلوم نبود چه به روز این مردم و مملکت می‌آورند. از اینکه شجاعانه و متواضعانه آمدند و آنچه اتفاق افتاده را توضیح دادند تشکر می‌کنیم و فرایند قضایی ما در مسیر استیفای حقوق جان‌باختگان و کشف حقیقت با همه ابعاد آن است. بیشترین تیم کارشناسی را برای این پرونده گذاشتیم تا همه ابعاد بررسی شود و قضاوت خودمان را نیز اعلام خواهیم کرد. این مسئله به هیچ عنوان نباید زمینه‌ساز نیروی مقتدر سپاه باشد.

عدد اولیه بازداشتی‌های اعتراض به سقوط هواپیمای اوکراینی حدود ۳۰ نفر است

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در تجمعات اخیر چه تعداد بازداشت شدند و اینکه آیا غیر از سفیر، اتباع خارجی دیگری نیز بازداشت شدند یا خیر گفت: غیر از سفیر، فرد دیگری گزارش نشده که بازداشت شده باشد. درباره حوادث اخیر هم این را اعلام می‌کنم که اجازه نمی‌دهیم امنیت کشور مخدوش شود. در حوادث اخیر شاهد اظهارنظرها، فعالیت‌ها و اقداماتی ۱۰۰ درصد مغایر امنیت ملی کشور بودیم و طبیعی است اعلام کردیم با افرادی که اعتراض مسالمت آمیز داشته باشند برخورد قضائی نمی‌کنیم؛ ضمن اینکه معتقدیم برای اعتراض مسالمت‌آمیز نیز باید مجوز قانونی داده شود. در جایی که اقدام علیه امنیت باشد و امنیت شهروندان را به مخاطره بیندازد و دست بیگانگان در کار باشد، تعارفی نداریم و در حوادث اخیر نیز بازداشتی داریم اما عدد دقیق ندارم اما عدد اولیه چیزی حدود ۳۰ نفر بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: برای ما وصف مجرمانه مهم است و شخص مجرم برای ما مهم نیست. ضمن اینکه دستگیری‌های اولیه نیز توسط ضابطان دستگاه قضایی و در قالب جرم مشهود بوده و تعدادی از آنها نیز آزاد شدند.

نظرات بینندگان