arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۰

اروپا تحریم پتروشیمی ایران را دور زد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همزمان با افزایش فشارهای غرب، 17 کشور اروپایی برای خرید محصولات پتروشیمی ایران تحریمها را دور زده اند و پیش بینی می‌شود تا اسفند ماه 2 میلیارد دلار پتروشیمی به قاره سبز صادر شود.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، در حال حاضر محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به بیش از 60 کشور جهان صادر می شود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا سهمی حدود 11 درصدی را در خرید محصولات پتروشیمی ایران در اختیار دارند.

هم اکنون تمامی محصولات پتروشیمی ایران مجوزهای نظام نامه ریچ "Reach" اتحادیه اروپایی را کسب کرده اند و از این رو حداقل تا سال 2013 میلادی امکان فروش 30 محصول شیمیایی ایران به کشورهای قاره سبز با هیچ گونه محدودیتی روبرو نست.
 
اتحادیه اروپایی سال 2007 میلادی تصمیم گرفت سیستمی را تحت عنوان "ریچ" طراحی کند که بر اساس این پروژه جدید زیست محیطی باید تمامی مواد شیمیایی قبل از ورود به بازار اروپا مورد آزمایش قرار گیرند.
 
بر اساس نظام ‌نامه ریچ باید تمامی محصولات شیمیایی صادراتی به اتحادیه منطقه یورو زیر پوشش این قانون قرار بگیرند و تولیدکنندگان و وارد کنندگان محصولات پتروشیمی و شیمیایی باید آمار دقیقی از مواد تولید و وارد شده ارائه کنند، ضمن آنکه هیچ شرکتی حق تولید و یا بازاریابی مواد ثبت نشده را ندارد.
 
عبدالحسین بیات مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر با وجود افزایش تحریمهای خصمانه برخی از کشورهای غربی صادرات پتروشیمی ایران به اروپا بدون محدودیتی در حال انجام است، گفت: با این وجود متنوع سازی بازارهای صادرات پتروشیمی در دستور کار قرار دارد.
 
معاون وزیر نفت همچنین با رد تعلیق صادرات پتروشیمی ایران به کشورهای اروپایی تاکید کرد: با توجه به بحران و رکود اقتصادی در اروپا این احتمال وجود دارد که صادرات پتروشیمی کشور هم تحت تاثیر این بحران‌ها با کاهش روبرو شود.
 
در شرایط فعلی 17 کشور اروپایی خریدار محصولات پتروشیمیایی ایران هستند و حتی در فروش برخی از محصولات پتروشیمی و فرآورده پلیمری ایران در اروپا از جایگاه مستحکمی برخوردار است.
 
هم اکنون ایران دومین صادرکننده بزرگ پلی اتیلن سنگین و متانول به اروپا بوده و پیش بینی می شود تا پایان اسفند ماه سالجاری ارزش فروش محصولات پتروشیمی ایران به اروپا به مرز 2 میلیارد دلار افزایش یابد.
 
در برنامه چهارم و ابتدای برنامه پنجم توسعه با افتتاح و راه اندازی طرح‌های جدید، سهم صنعت پتروشیمی ایران از ظرفیت تولید محصولات اصلی در بازار خاورمیانه از 16.2 درصد به 24.5 درصد ارتقا یافته است، این در حالی است که در شرایط فعلی سهم ایران در بازار جهانی پتروشیمی از 1.1 به 2.4 درصد افزایش یافته است.
 
در حال حاضر 25 محصول پتروشیمی در سبد صادرات ایران به کشورهای مختلف آفریقایی، اروپایی و آسیایی قرار دارد که پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم توسعه با اجرای زنجیره‌های پایین دستی صنعت پتروشیمی، در مجموع 83 محصول پتروشیمی در سبد صادراتی کشور عرضه شود.
 
از سوی دیگر، پیگیری‌های خبرنگار مهر از شرکت ملی صنایع پتروشیمی حاکی از آن است که در 10 ماهه نخست سالجاری بیش از 43 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در ایران تولید شده است.
 
در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران حدود 54 میلیون تن بوده که تا پایان دی ماه سالجاری حدود 94 درصد اهداف تولید این صنایع استراتژیک تحقق یافته است.
 
هم‌اکنون 39 مجتمع پتروشیمی در زنجیره تولید قرار دارند که از این تعداد 30 مجتمع به بخش خصوصی واگذار شده و 9 مجتمع نیز به صورت مشارکتی (دولتی- خصوصی) فعال هستند.
نظرات بینندگان