arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۳ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۰

دبیر جشنواره سی‌و‌یکم تئاتر فجر معرفی نشد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی به کار خود پایان داد که دبیر سی‌و یکمین جشنواره تئاتر فجر معرفی نشده و مشخص نیست چه زمانی دبیر این جشنواره معرفی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یکی از مهمترین رویدادهای هنری ایران است که هر ساله در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. این جشنواره به زعم بسیاری از هنرمندان و کارشناسان، مهمترین رویداد تئاتری ایران در طول یک سال کاری است. جشنواره‌ای که به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و همواره خاستگاه بسیاری از هنرمندان تئاتر بوده است.

برای برگزاری هر دوره جشنواره تئاتر فجر تنها یک سال فرصت در اختیار دبیر جشنواره و ستاد اجرایی آن است. در اکثر دوره‌ها نیز دبیران جشنواره دست به آزمون و خطا زده و این امر باعث شده که هر دوره جشنواره تئاتر فجر به مانند اولین دوره برگزاری این جشنواره باشد.

با وجود اهمیت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بین خانواده تئاتر و مدیران و مسئولان تئاتری و هنری، هیچگاه برنامه ریزی مناسبی برای این جشنواره صورت نگرفته است. البته برنامه ریزی برای جشنواره از دست هنرمندان خارج است و منوط به دغدغه مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری در این خصوص است.

بارها و بارها کارشناسان و صاحبنظران تئاتر تأکید کرده‌اند که یک سال برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره‌ای بین‌المللی زمان زیادی نیست. با این وجود طی دوره‌های اخیر و بخصوص در سی‌امین دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شاهد بودیم که زمان برنامه ریزی برای جشنواره و نحوه برگزاری آن به سه تا چهار ماه تقلیل پیدا کرد.

درست است که سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با کاستی‌ها و نقاط قوت خود برگزار شد، اما نباید از سی‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر غافل بود. با وجود برگزاری مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دبیر دوره آینده جشنواره معرفی نشد.

مشخص نیست که آیا باز هم تنها سه ماه مانده به جشنواره سی‌ و یکم دبیر آن معرفی خواهد شد یا طی روزهای آینده این اقدام صورت می‌گیرد تا برنامه ریزی و اقدامات برای برگزاری جشنواره سی و یکم از روزهای پایانی سال جاری انجام شود. تأخیر در معرفی دبیر باعث تعجیل در برنامه ریزی می‌شود و این امر از سطح کیفی فعالیت و اقدامات مربوط به برگزاری جشنواره می‌کاهد.

از سوی دیگر تأخیر در معرفی دبیر بیشتر از هر چیز باعث مبهم ماندن سیاست‌های مدنظر در برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌شود. باید دید مدیران و مسئولان هنری و تئاتر تا چه حد این نکات را مدنظر قرار می‌دهند و چه زمانی تصمیم به معرفی دبیر دوره جدید جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گیرند.
نظرات بینندگان