arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۰۵۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۸ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸

چین: کانادا مدیر هوآوی را آزاد کند

چین بار دیگر از کانادا خواست که مدیر مالی هوآوی را که به درخواست آمریکا دستگیر کرده، آزاد کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش خبرگزاری رویترز، چین در آستانه برگزاری دادگاه استرداد «منگ وانژو» مدیر مالی شرکت فناوری هوآوی از کانادا خواست که وی را آزاد کند.

منگ به درخواست آمریکا در کانادا دستگیر شده و قرار است دادگاهی در این کشور تصمیم‌گیری کند که اوتاوا می‌تواند او را به واشنگتن تحویل دهد یا خیر؟

آمریکا مدیر مالی هوآوی را متهم به پنهان‌کاری در مورد فروش تجهیزات از سوی این شرکت به ایران کرده است.

منگ در ماه دسامبر ۲۰۱۸ دستگیر شد. وزارت دادگستری آمریکا کمی بعد او را به جرم کلاهبرداری و اتهامات دیگر تحت پیگرد قانونی قرار داد و درخواست استرداد او را کرد.

منگ پس از آزاد شدن به قید وثیقه در خانه خود در ونکوور زندگی می‌کند. موکلان او می‌گویند که ادعاهای آمریکا علیه او در کانادا جرم محسوب نمی‌شود، زیرا این ادعاها بر اساس نقض تحریم های آمریکا علیه ایران هستند.

در پی بازداشت منگ توسط کانادا، پکن چند روز بعد دو شهروند کانادایی به نام‌های «مایکل اسپاور» تاجر و »مایکل کوریگ» دیپلمات سابق کانادایی را به اتهام «به خطر انداختن امنیت ملی چین» بازداشت کرد. با این حال چین تاکید کرده بود پرونده این دو شهروند بازداشتی ربطی به پرونده مدیر مالی شرکت هوآوی در کانادا ندارد.

پرونده منگ بعنوان نمادی از درگیری تجاری بین آمریکا و چین از جمله کشمکش برای رهبری جهان در فناوری پیشرفته به شمار می‌رود. این دو کشور هفته گذشته در واشنگتن فاز نخست توافق تجاری را امضا کردند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان