arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸

پارلمان عراق تحریم مسؤولان آمریکایی را خواستار شد

پارلمان عراق از مسؤولان این کشور خواست در کنفرانس اقتصادی داووس از دیدار با مسؤولان آمریکایی خودداری کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پارلمان عراق تحریم مسؤولان آمریکایی را خواستار شد

پارلمان عراق از مسؤولان این کشور خواست در کنفرانس اقتصادی داووس از دیدار با مسؤولان آمریکایی خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، حسن الکعبی، معاون اول رئیس پارلمان عراق امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای اظهار کرد: همسو با تصمیم پارلمان برای اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق و در راستای مخالفت با نقض حاکمیت این کشور، از مسؤولان عراقی که در نشست‌های داووس حضور دارند، می‌خواهیم مسؤولان دولت آمریکا و در راس آنها دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور و مایک پامپئو، وزیر خارجه آن را تحریم کرده و با آنها هرگز دیدار نکنند.

الکعبی در ادامه این موضعگیری را پاسخ سیاسی روشنی همسو با خشم مردم عراق از نقض حاکمیت و امنیت کشورشان از سوی آمریکا دانست و تاکید کرد: پارلمان عراق به تقویت روابط خود با کشورهای شرکت‌کننده در نشست‌ داووس و بهره‌مندی از امکانات اقتصادی و تجاری و تکنولوژی‌های آنها برای بازسازی عراق تمایل دارد اما نقش آمریکا در عراق به منزله نقض توافق بین‌المللی برای حفظ حاکمیت، استقلال و ثبات عراق است و این امر به پاسخ جدی نیاز دارد.

همچنین حسن سالم، نماینده فراکسیون صادقون در پارلمان عراق امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای از برهم صالح، رئیس جمهور این کشور خواست در راستای احترام به خون شهدا و اصل حاکمیت عراق، از دیدار با ترامپ جنایتکار و یا هر مسؤول آمریکایی در کنفرانس داووس خودداری کند.

از سوی دیگر عالیه نصیف، دیگر نماینده این پارلمان نیز در بیانیه‌ای همین درخواست را از برهم صالح داشت و تاکید کرد: صالح فرصت خوبی برای ثبت یک موضعگیری ملی در قبال مردم خود دارد.

این در حالیست که کاخ سفید اعلام کرده است، رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس داووس دو نشست جداگانه با برهم صالح و نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق خواهد داشت.

پارلمان عراق پنجم ماه جاری میلادی با اکثریت آراء طرحی برای توقف حضور نیروهای بیگانه در عراق پس از حمله آمریکا به پایگاه‌های حشد شعبی و ترور فرماندان نظامی این کشور و ایران را تصویب کرد.

نظرات بینندگان