arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۳۶۵
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸

رویترز: ترامپ ۷ کشور دیگر را به فهرست ممنوعیت سفر به آمریکا اضافه می‌کند

رسانه‌های آمریکا گزارش دادند، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد هفت کشور دیگر شامل بلاروس، اریتره، قزاقستان، میانمار، نیجریه، سودان و تانزانیا را به فهرست ممنوعیت سفر به آمریکا اضافه کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسانه‌های آمریکا گزارش دادند، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد هفت کشور دیگر شامل بلاروس، اریتره، قزاقستان، میانمار، نیجریه، سودان و تانزانیا را به فهرست ممنوعیت سفر به آمریکا اضافه کند.

به گزارش رویترز، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در این زمینه نوشت: برخی از این کشورها با محدودیت‌هایی در برخی از طبقه‌بندی‌های مربوط به دریافت روادید مواجه خواهند شد.

ترامپ در مصاحبه با این روزنامه گفت: در حال بررسی افزودن برخی از کشورها به فهرست ممنوعیت سفر به آمریکاست؛ اما اشاره‌ای به نام کشورها نکرد.

تارنمای پولیتیکو گزارش داد، این فهرست نهایی نیست و ممکن است تغییراتی در آن ایجاد شود.

به نوشته این رسانه آمریکایی، انتظار می‌رود تا دوشنبه آینده(۷ بهمن‌ماه) در این زمینه اطلاع‌رسانی شود.

به نوشته رویترز، اقدام اخیر دولت آمریکا می تواند روابط ایالات متحده با کشورهای متاثر از این تصمیم را وارد تنش کند.

برای نمونه، نیجریه به عنوان بزرگترین اقتصاد و پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا، شریک آمریکا در مبارزه با تروریسم است و بیشترین جمعیت ساکن در آمریکا را دارد.

یک مقام ارشد دولت ترامپ گفت، کشورهایی که نتوانند خود را با شروط امنیتی از جمله بیومتریک (نرم افزار شناسایی اثر انگشت)، تبادل اطلاعات و اقدامات مبارزه با تروریسم مطابق کنند با خطر محدودیت مهاجرت به آمریکا مواجه خواهند شد.

به نوشته رویترز، وزارت امنیت داخلی آمریکا از پاسخگویی فوری به درخواست این رسانه برای اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده و وزارت امورخارجه آمریکا نیز اظهارنظری نکرده است.

براساس نسخه کنونی ممنوعیت سفر به آمریکا، شهروندان ایران، لیبی، کره شمالی، سومالی، سوریه و یمن و نیز مقام‌های ونزوئلا و خویشاوندان آنها از کسب روادید مهاجرت و غیرمهاجرت منع شده‌اند.

پیش از این، کشور آفریقایی چاد در فهرست ممنوعیت سفر به آمریکا قرار داشت که این ممنوعیت در آوریل ۲۰۱۸ لغو شد. شهروندان کشورها می‌توانند درخواست معافیت از ممنوعیت سفر به آمریکا کنند اما به ندرت این اتفاق رخ می دهد.

تلاش ترامپ برای تحکیم مشروعیت خود
افزودن نام کشورها به تحریم مسافرت به آمریکا نشان می‌دهد ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تلاش می کند با عملی کردن وعده‌های انتخاباتی، حمایت رای‌کنندگان را جلب کند.

پیش از این، خبرگزاری آسوشیتدپرس در اوایل ماه جاری خبر اضافه شدن کشورهای خارجی در فهرست ممنوعیت سفر به آمریکا را منتشر کرده بود.

ممنوع کردن ورود مسلمان‌ها به آمریکا یکی از شعارهای انتخاباتی ترامپ در جریان رقابت‌های سال ۲۰۱۶ بود. او در نخستین روزهای حضورش در کاخ سفید، با امضای فرمانی که به «فرمان ممنوعیت ورود مسلمان‌ها» معروف شد، اتباع چند کشور از جمله ایران را از ورود به آمریکا منع کرد.

دیوان عالی آمریکا در سال ۲۰۱۸، نسخه‌ای از جلوگیری از ورود اتباع پنج کشور با اکثریت مسلمان به ایالات متحده را تأیید کرد. این ممنوعیت برای افرادی از کشورهای ایران، لیبی، سوریه، سومالی و یمن اعمال می‌شود.

تحریم کشورهای آفریقایی در دولت ترامپ سابقه دارد
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا چندی پیش اعلام کرد نام سودان از فهرست کشورهای نقض‌کننده آزادی عقیده حذف شده ‌است.

دولت آمریکا در سال ۱۹۹۷ نام سودان را به دلیل درگیری‌های دارفور در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد و این کشور را تحریم کرد.

پمپئو افزود: به دلیل گام‌های مهمی که خارطوم برای مقابله با نقض فاحش، سازمان یافته و مداوم آزادی عقیده اتخاذ کرده است، نام سودان از این فهرست حذف شد.

با این وجود، هنوز دولت آمریکا نام سودان را از فهرست سیاه کشورهای حامی تروریست حذف نکرده است.

خارطوم برای احیای سرمایه‌گذاری و اقتصاد سودان تاکنون بارها از مقام‌های آمریکایی درخواست کرده نام این کشور را از فهرست سیاه حذف کنند و دولت آمریکا نیز در این باره وعده‌هایی داده است.

دولت ترامپ در ششم اکتبر ۲۰۱۷ (۱۴ مهر ۱۳۹۶) تحریم‌های اقتصادی و ممنوعیت تجاری اعمال شده بر سودان را از سال ۱۹۹۷ لغو کرد؛ اما معاملات آنچنانی با این کشور از طریق دلار صورت نمی‌گیرد؛ زیرا بیشتر بانک‌های اروپایی منتظرند سودان از فهرست تروریسم خارج شود.

قانون ممنوعیت سفر به آمریکا تعصبات ضد اسلامی دارد
تارنمای پولیتیکو پیشتر گزارش داده بود، منتقدان فهرست ممنوعیت سفر به آمریکا معتقدند این قانون نشان دهنده تعصبات ضد اسلام است. هرچند دولت با اشاره به حضور دو کشور کره شمالی و ونزوئلا، تلاش دارد این انتقادها را توجیه کند.

فرمان اجرایی ۱۳۷۶۹ با عنوان «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا»، جمعه ۲۸ ژانویه(هشتم بهمن‌ماه) ۲۰۱۷ به امضای دونالد ترامپ رسید. در پاسخ به حکم یک دادگاه در پرونده ایالت واشنگتن در برابر ترامپ در چهارم فوریه(۱۶ بهمن‌ماه) وزارت امنیت کشور آمریکا اعلام کرد، اجرای بخش‌هایی از این فرمان را طبق حکم دادگاه متوقف کرده است. در پی آن دادگاه استیناف شعبه نهم ایالات متحده نیز در ۹ فوریه(۲۱ بهمن‌ماه) حکم دادگاه ناحیه را تأیید کرد.

ترامپ ششم مارس(۱۶ اسفندماه) ۲۰۱۷ فرمان اجرایی ۱۳۷۶۹ را لغو و فرمان اجرایی جدید ۱۳۷۸۰ را صادر کرد. این حکم نیز در ۳۰ مارس(۱۱ فروردین‌ماه) ۲۰۱۷ توسط شعبه دادگاه فدرال در ایالت هاوایی، و مریلند، و دادگاه‌های تجدیدنظر معلق و به دیوان عالی فرستاده شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان