arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸

سازمان بین المللی انرژی: بازار نفت آمادگی هرگونه تنش ژئوپلیتیکی را دارد

سازمان بین المللی انرژی که مقر آن در پاریس است، در گزارشی اعلام کرد که با توجه به میزان تولید نفت خام در جهان، بازارهای نفتی آمادگی هرگونه تنش ژئوپلیتیک را دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش چهارشنبه خبرگزاری فرانسه از پاریس، در گزارش سازمان بین المللی انرژی آمده است: نمی توان تحولات ژئوپلیتیکی را پیش بینی کرد اما در شرایط کنونی خوشبختانه خطر شکل گیری تهدیدی جدی علیه ذخایر نفتی کاهش یافته است.

بازار برای مدتی کوتاه شاهد حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در ماه سپتامبر و اخیرا تنش های شدید بین آمریکا و ایران بوده است. اما به گفته سازمان بین المللی انرژی، قیمت نفت پس از افزایشی یک روزه، خیلی زود به سطح قبلی بازگشت.

سازمان بین المللی انرژی با اشاره به افزایش سقف تولید نفت خام کشورهایی که عضو اوپک نیستند، اعلام کرد: بازار نفت هم اکنون برای مواجهه با هر گونه افزایش تنش ژئوپولیتیکی آماده است.

وزیران کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ۱۵ آذرماه گذشته با کاهش ۴۹۷ هزار بشکه بیشتر از توافق کاهش تولید پیشین، یعنی مجموع یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز توافق کردند.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای تولید و صادرکننده نفت غیر اوپک (اوپک پلاس) در ابتدای سال ۲۰۱۹ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل در بازار و افزایش قیمت نفت، مجموع تولید خود را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

براساس این تصمیم، تولید کنندگان نفت توافق کرده‌اند که تنها در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ تولید نفت خام خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر در روز کم کنند.

بر این اساس، این توافق تنها تا ماه مارس (اسفند) و سه ماه اول سال ۲۰۲۰ معتبر خواهد بود و برای پس از پایان این دوره، هیچ توافقی تاکنون صورت نگرفته است.

رسانه‌های روسی ۲۵ دی ماه اعلام کردند که برخی از کشورهای عضو اوپک و دیگر شرکای نفتی‌شان درباره به تأخیر انداختن تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت تا ماه اوت امسال (مرداد/ شهریور) مذاکره خود را آغاز کرده‌اند.

پنجاهمین گردهمایی سالانه مجمع جهانی اقتصاد امسال هم طبق سنت سالیان اخیر در اواخر نخستین ماه میلادی و از ۲۱ تا ۲۴ ژانویه (۱ تا ۴ بهمن) همچون دوره‌های پیش در شهر داووس سوئیس و با حضور سران و صاحبنظران سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان