arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۸ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۸

برهم صالح: سردار سلیمانی با داعش مبارزه کرد / ناقضین قانون مرگ ۶۰۰ تظاهرکننده را رقم زده‌اند/ انتخابات زودهنگام چاره راه است

رئیس‌جمهوی عراق در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد تاکید کرد، انتخابات زودهنگام در کشورش تضمین کننده پایان اعتراضات مردمی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برهم صالح: ناقضین قانون مرگ ۶۰۰ تظاهرکننده را رقم زده‌اند/ انتخابات زودهنگام چاره راه است

رئیس‌جمهوی عراق در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد تاکید کرد، انتخابات زودهنگام در کشورش تضمین کننده پایان اعتراضات مردمی است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق روز چهارشنبه در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: خشونت‌هایی که ناقضین قانون مرتکب می‌شوند منجر به کشته شدن بیش از ۶۰۰ تظاهرکننده بی‌گناه مسالمت‌جو شده که اکثرا جوان هستند.

صالح افزود، جوانان عراقی برای دستیابی به زندگی و سرزمینی بهتر، شغل بیشتر، بهبود خدمات و نابودی فساد که کشور را از مدت‌ها قبل فلج کرده، اعتراض می‌کنند.

تظاهرکنندگان عراقی خواهان دولتی مستقل شفاف غیرمرتبط با خارج و انتخابات آزاد و شفاف هستند.

عراق از بیش از سه ماه است که شاهد تظاهرات بی‌سابقه علیه نخبگان سیاسی حاکم بر این کشور از سال ۲۰۰۳ است، معترضان دولت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر را در اول دسامبر مجبور به استعفا کردند.

عراق از ۱۶ دسامبر در خلأ قانون اساسی به سر می‌برد، در حالی که مهلت صالح برای معرفی نامزد نخست وزیری جهت تشکیل دولت پایان یافته اما اختلافات عمیق همچنان بین گروه‌های سیاسی ادامه دارد.

رئیس‌جمهوری عراق درباره تنش بین ایران و آمریکا و نگرانی از تبدیل شدن عراق به صحنه درگیری میان این دو کشور گفت: ما برای برقراری روابط خوب با همه تلاش می‌کنیم و به نفع ما نیست که به سمت درگیری‌ها برویم، این راهکار ما نیست.

وی اضافه کرد:‌ هیچ کشوری نباید تلاش کند به عراق دیکته کند که چه کسی باید با ما رابطه داشته باشد و این رابطه باید چگونه باشد. سیاست‌گذاری‌ها و روابط دیپلماتیک و اقتصادی ما باید متناسب با منافع ملی‌مان باشد نه منافع دیگران.  

مصوبه اخیر پارلمان عراق درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق از نظر رئیس‌جمهوری این کشور علامتی برای خصومت و ابهام و پیچیدگی نیست.

رئیس‌جمهوری عراق ادامه داد: این مصوبه واکنشی به نقض حاکمیت کشورمان بنا به نظر اکثر عراقی‌ها بود. این مساله از طریق مذاکره حل خواهد شد.

گام اخیر پارلمان عراق در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان حشد شعبی در حمله هوایی آمریکا در بغداد در سوم ژانویه جاری برداشته شد.

رئیس‌جمهوری عراق گریزی نیز به روابط کشورش با ایران زد و گفت: عراق و ایران که در گذشته با هم جنگ را تجربه کرده‌اند باید در آینده از روابط خوب خود محافظت کنند.

وی درباره ادعای افزایش نفوذ ایران در عراق بعد از خروج احتمالی نیروهای آمریکایی تاکید کرد: ما با ایران همسایه‌ایم و هیچ عراقی نمی‌خواهد به جنگ با ایران یا تنش با این کشور برویم ما در گذشته بسیار با هم در جنگ بوده‌ایم.

رئیس‌جمهوری عراق در عین حال هرگونه تلاش برای نابودی حاکمیت کشورش را اقدامی عبث خواند و افزود: عراقی‌ها ملتی عزتمند هستند، عراق هرگز چیزی که احتمالا استقلال کامل آن را بکاهد یا حاکمیت آن را زیر پا بگذارد، نخواهد پذیرفت، عراقی‌ها خواهان روابط خوب با ایرانی‌ها هستند و نمی‌خواهند به وضعیت درگیری با ایران بازگردند.

برهم صالح، سردار قاسم سلیمانی را "نماد ایران و نظام امنیت ملی این کشور" خواند و اضافه کرد: قاسم سلیمانی در کنار نیروهای عراقی وارد جنگ علیه داعش در عراق شد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: ایران بازیگر بزرگ ژئوسیاسی، کشوری مهم در منطقه و همسایه ماست و باید با آن مذاکره داشته‌ باشیم و هیچ راهکار دیگری وجود ندارد.

نظرات بینندگان