arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۰۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۰

آنچه در 90 گذشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برنامه «90» اين هفته‌ در حالي پخش شد كه موضوع اصلي آن بررسي مسايل مالي باشگاه ذوب آهن اصفهان بود. فردوسي پور همچنين از برگزاري مناظره بين نامزدهاي رياست فدراسيون فوتبال در برنامه‌هاي آينده «90» خبر داد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، برنامه 90 اين هفته‌ با پخش اعتراض تماشاگران بوشهري نسبت به عملكرد هيات موسسه باشگاه شاهين و بازيكنان اين تيم آغاز شد. پس از آن نيز صحبت‌هاي يكي از هواداران اين باشگاه كه كمك‌هاي مالي زيادي به اين تيم كرده بود و حتي با استفاده از سند خانه‌اش براي باشگاه وام دريافت كرده بود، پخش شد. اين هوادار اكنون با مشكلات زيادي روبرو است، چون باشگاه شاهين هنوز با وي تسويه حساب نكرده است.

در ادامه برنامه براي بررسي بيشتر اين موضوع با احمد گزي يكي از اعضاي هيات موسسه باشگاه تماس گرفته شد كه وي گفت: "آقاي نعمتي براي شاهين بزرگي كرده است و همه اين را مي‌دانند، ولي اين كارها به واسطه كمكي كه قرار بوده است پارس جنوبي به ما كند،‌ انجام شده، ولي خلف وعده شد. اكنون نيز ما زمينه‌اي را ايجاد كرده‌ايم كه اين مشكل حل شود. "

در همين لحظه حميد درخشان نيز روي خط تلفني برنامه آمد تا درباره بازگشتش به شاهين بوشهر صحبت كند. وي در اين رابطه گفت: بيشترين دليل برگشتنم مردم بوشهر است و شرايطي كه مديريت باشگاه برايم فراهم كرده است و زماني كه من از شاهين رفتم، افرادي در تيم و كنار تيم بودند كه در كار من دخالت مي‌كردند و اكنون ديگر حضور ندارند."

درخشان درباره جاسم كرار هم گفت: "كرار فعلا مصدوم است و در حال تمرين‌هاي اختصاصي است، اما او بازيكن ما است و مطمئن باشيد كه در فينال جام حذفي از او استفاده مي‌كنيم. "

بعدازظهر دوشنبه خبري منتشر شد كه محمد رويانيان از مديريت باشگاه پرسپوليس استعفا داده است. به همين دليل با رويانيان تماس گرفته شد. مدير عامل پرسپوليس گفت: من به آن خبرگزاري و در پاسخ به اين سوال كه چرا براي رياست فدراسيون نامزد نمي‌شوم گفتم كه من در كار پرسپوليس هم مانده‌ام و حتي يك ماه پيش از اين تيم استعفا داده‌ام، اما اكنون هستم و به كارم ادامه مي‌دهم. متاسفانه از حرف من سوء برداشت شد و من استعفاي جديدي ارائه نكرده‌ام، چون در پرسپوليس كارهاي زيادي داريم كه بايد انجام دهيم. من هم اين تيم را دوست دارم و با تمام توانم به اين تيم خدمت مي‌كنم. دليل آن استعفاي قديمي هم بلاتكليفي باشگاه و روشن نشدن مساله خصوصي يا دولتي بودن تيم بود.

رويانيان در ادامه با اشاره به مشكل تيمش در پست دروازه‌باني گفت: با سازمان ليگ صحبت‌هايي كرده‌ايم كه بتوانيم در بازي‌هاي آسيايي از حضور يك دروازه‌بان خوب خارجي استفاده كنيم. البته دروازه‌بان‌هاي خودمان هم روحيه خوبي دارند و فكر نمي كنم در آسيا به مشكل بر بخوريم.

در ادامه برنامه مخاطبان 90 شاهد درگيري لفظي خفيفي بين علي دايي و مهدي تارتار كه از دوستان قديمي هستند، بودند. ابتدا دايي روي خط تلفني برنامه آمد تا درباره مسايل داوري بازي تيمش برابر داماش صحبت كند. او گفت: متاسفانه هم در خانه حريف از داوري ضربه مي‌خوريم و هم در خانه خودمان.

در ادامه تارتار ميهمان تلفني برنامه شد و گفت: من نظر كارشناس داوري برنامه را كه گفت داور يك پنالتي به سود راه‌آهن نگرفته است، قبول ندارم و فكر مي‌كنم آقاي نظري رعايت حال دايي را كرده كه اين نظر را داده است. هيچ تيمي به اندازه داماش از داوري‌ها ضربه نديده است.

در ادامه دايي در واكنش به اين حرف گفت: من چرا بايد پس از پايان بازي اصرار كنم كه صحنه‌اي پنالتي بوده است يا نه. اگر اين گونه است، چرا تارتار بعد از بازي به من پيامك داد و گفت كه خيلي تحت فشار است و از اين حرف‌ها؟ بلافاصله تارتار در ادامه حرف‌هاي دايي گفت، آقاي دايي ما دوستان قديمي هستيم و من يادم نمي رود كه در پرسپوليس دستيار شما بودم، اما اينها دليل نمي‌شود كه به من بي‌احترامي كنيد. من اگر در كنار زمين كوچك‌ترين حرفي به شما و يا به همكارتان زده باشم، فوتبال را كنار مي‌گذارم.

دايي صحبت‌هاي تارتار را قطع كرد و گفت: اگر كاري نكرديد، چرا داور چند بار به شما تذكر داد؟ من آدمي هستم كه اگر به كسي اهانت كرده باشم، بدون واهمه از كسي مي‌گويم.

تارتار صحبت‌هايش را اين گونه ادامه داد: آقاي دايي من تاكنون طور ديگري مي‌شناختمتان، ولي از حالا به گونه‌اي ديگر شما را مي‌شناسم.

دايي در پايان اين جدال لفظي گفت: اين بازي تمام شده است و ما سه امتياز را از دست داده‌ايم. من درباره داوري بازي حرف زدم، ولي تارتار بحث چيزهاي ديگري را وسط كشيد. من مطمئنم كه راه‌آهن با توانايي خودش بالا مي‌آيد و به اميد خدا در جدول تك رقمي مي شويم.

پس از اتمام صحبت‌هاي دايي و تارتار، امير عابديني مديرعامل باشگاه داماش با برنامه تماس گرفت و گفت: تارتار و دايي از بازيكنان بزرگ كشور بودند و من به آن‌ها توصيه مي‌كنم كه مراقب صحبت‌هايشان باشند و فقط مسايل ورزشي را دنبال كنند.

در ادامه برنامه با پخش گزارشي از داستان مشكلات مالي ذوب آهن در يكي، دو سال اخير و افت فني محسوس اين تيم برنامه وارد بخش گفت و گوي ويژه‌ شد. منصور ابراهيم زاده سرمربي ذوب آهن و خسرو ابراهيمي مدير عامل اين باشگاه ميهمان اين بخش بودند.

ابتدا ابراهيمي صحبت را اين گونه آغاز كرد: ذوب آهن باشگاه ريشه‌داري است كه تاثير زيادي در ورزش ايران دارد. ما تيمداري نمي‌كنيم، بلكه باشگاهي هستيم كه در رشته هاي مختلف از پايه تا بزرگسال كار مي‌كنيم. سال 88 مجلس شوراي اسلامي قانوني را مصوب كرد كه بر اساس آن شركت‌هاي دولتي مي‌توانند يك درصد از درآمد خود را در ورزش هزينه كنند. اين قانون در سال 90 به گونه‌اي تغيير كرد كه شركت‌هاي دولتي موظف بودند 55 درصد از آن يك درصد را به وزارت ورزش و جوانان بدهند و 45 درصدش را در ورزش هزينه كنند. با اين حساب چيزي كه امسال براي ما ماند، سه ميليارد و 800 ميليون تومان بود و اين در حالي است كه ما 10 ميليارد تومان بدهي داشتيم و تعهدات مالي امسالمان نيز ميلياردها تومان است. اكنون تيم بسكتبال ما با مشكل زيادي روبرو است. تيم هندبال ما كه در عربستان بازي مي‌كرد، همين وضعيت را دارد و حتي واليبال نشسته ما با حضور در رقابت‌هاي بين‌المللي با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي‌كند. فوتبال هم كه گل سرسبد رشته‌ها است و حجم فعاليت‌هاي ما آنقدر زياد است كه واقعا به كمك نياز داريم.

ابراهيمي در ادامه و با رد حرف مجري برنامه مبني بر اين كه مديريت وي در باشگاه ذوب آهن نوعي حق السكوت بوده است كه عليه مديرعامل كارخانه صحبتي نكند، گفت: هر كسي رزومه‌اي دارد كه مشخص است. گاهي اوقات رسانه‌ها به مسايلي دامن مي‌زنند كه صحت ندارد، كسي كه با طومار بيايد با طومار هم مي‌رود. زنده باد و مرده باد، هر دو باد هستند و نمي‌شود به آن‌ها تكيه كرد. من پيش از مجروحيتم در جبهه فوتبال و پينگ‌پنگ بازي مي‌كردم و پس از آن نيز عضو تيم واليبال نشسته باشگاه بودم. ضمن اين كه من امكان ندارد كه خواسته باشم عليه مدير عامل كارخانه حرفي بزنم، چون وي خودش از سردارهاي جنگ بوده است و ما در يك خط هستيم.

مدير عامل باشگاه ذوب آهن در ادامه با اشاره به اعتصاب بازيكنان تيم فوتبال گفت: فضايي كه در فوتبال وجود دارد، با فضايي مثل رشته واليبال نشسته كه سرشار از ايثار است، فرق مي‌كند. بسياري از بازيكنان اكنون تيم فوتبال ما از مدرسه فوتبال ذوب آهن رشد كرده و به اينجا رسيده اند، اگر قراردادي هم وجود دارد باشگاه آن‌ها را به جايي رسانده است كه چنين قراردادي ببندند. شايد انتظار ما اين بود كه آن‌ها اين رفتار را نداشته باشند. از ابراهيم زاده هم انتظار داشتم كه به عنوان بزرگ‌تر با آن‌ها صحبت كند كه البته اين كار را كرده است. به هر حال ايراد ما همچنان به قانون است كه دست ما را براي هزينه كردن بسته است. مسئولان كارخانه هم تا جايي كه مي توانستند كمك كردند و نمي‌توانند حركت غير قانوني انجام دهند، تا زماني كه ما دولتي هستيم اين مشكل وجود دارد. مگر اين كه يا قانون تغيير كند و يا بودجه ما مشخص شود.

در ادامه منصور ابراهيم زاده نيز وارد بحث شد و با بيان اين كه هيچ گاه يك مربي راضي نمي‌شود كه بازيكنان تيمش اعتصاب كنند و تيم نتيجه‌ نگيرد، گفت: اگر سياست كلي باشگاه اين باشد كه با بازيكنان جوان كار كنيم، من اين توانايي را دارم، اما اكنون كه بازيكنان با تجربه‌اي در تيم حضور دارند بايد مشكلات حل شود.

وي در ادامه با انتقاد از اعتراض برخي تماشاگران تيمش در بازي با استقلال گفت: به عقيده من اين عده طرفدار تيم ما نبودند و از جايي خط گرفته بودند. شايد آن‌ها مانند پيش از انقلاب روي بازي‌هاي ما شرط بندي كرده‌اند كه اين رفتار را نشان مي‌دهند.

سرمربي ذوب آهن درباره ضعف فني تيمش در فصل يازدهم ليگ برتر نيز گفت: در ابتداي فصل و به دليل مشخص نبودن وضعيت باشگاه به مجيد صالح گفتم كه اگر موقعيت خوبي دارد، مي‌تواند از تيم برود. درباره جذب بازيكن هم بايد بگويم كه ما توانستيم بازيكنان خوبي را جذب كنيم. بازيكناني همچون دسوزا، داوود حقي، هوگو ماچادو و ديگران بازيكنان خوبي بودند، اما ما نتوانستيم يك مدافع چپ خوب جذب كنيم. به دليل مشكلاتي كه داشتيم اردوهايمان دير شروع شد و ما پنج ملي‌پوش داشتيم كه در اردوهاي تيم حاضر نبودند. در نيم فصل هم خيلي دير كار را آغاز كرديم و نه توانستيم بازيكن بگيريم و نه توانستيم به اردو برويم.

در ادامه ابراهيمي صحبت‌هاي سرمربي تيمش را اين گونه كامل كرد: ما به جز محمد منصوري و ابوالحسني، نتوانستيم درخواست‌هاي ابراهيم زاده را انجام دهيم و اردويي كه او از ما خواسته بود، هم امكان پذير نشد، چون در آن مقطع دستمان خيلي خالي بود.

وي ادامه داد: به علت اين كه تعهداتمان را نسبت به تيم و بازيكنان در موعد مشخص انجام نداديم، آن‌ها هم طبق مقررات طلبشان را مي‌خواهند. تيم ما براي قهرماني در ليگ به آسيا بسته شده بود و به همين دليل رقم قراردادهايشان بالا است.

مسئولان باشگاه ذوب آهن دليل اصلي مشكلات مالي اين باشگاه را اقدامات دليلي مدير عامل پيشين اين باشگاه عنوان كردند. دليلي كه به دليل اتهامات مالي چهار ماه را در زندان به سر برده بود و هم اكنون با قيد وثيقه آزاد شده است، روي خط تلفني برنامه آمد تا از عملكرد خود دفاع كند.

وي گفت: پرونده‌ من هنوز به دادگاه نرفته و من هر چيزي كه اينجا بگويم ممكن است عليه من استفاده شود. اكنون نيز اين حرف‌ها را مي‌زنم چون در مدت چهار ماه غيبت من برخي افراد هر چه خواستند گفتند و نوشتند. اكنون اعلام مي‌كنم كه اگر چيزي به اموال من و خانواده‌ام به ناحق اضافه شده است، حاضرم آن را مصادره كنند و سه برابر آن را هم جريمه بدهم، اما هنوز وكيل من پرونده را نخوانده است، با اين حال مهدي تاج در مصاحبه‌اي گفته است كه پرونده من آنقدر سنگين است كه از دست او خارج شده است. سوال من اين است كه او از كجا درباره پرونده من اطلاعات دارد.

در پايان برنامه ديشب ابراهيم زاده درباره مساله اعتراض شهاب گردان و تصميمش براي جدايي از تيم نيز گفت: ما دو دروازه‌بان خوب در تيممان داريم كه هر دو قابليت حضور در تيم ملي را دارند. به نظر من كي‌روش بايد شهاب گردان را نيز مانند مهرداد پولادي به تيم ملي دعوت مي‌كرد.

سوال پيامكي برنامه اين هفته‌ درباره انتخابات آينده فدراسيون فوتبال بود. اين برنامه از مخاطبانش پرسيده بود، ويژگي يك فدراسيون خوب را چه مي‌دانند؟ كه در پايان از ميان بيش از يك ميليون و 600 هزار شركت كننده 75 درصد به "اقتدار و استقلال راي در انتخاب و تصميم گيري"، 10 درصد به "تيم‌هاي پايه"، 8 درصد به" ليگ منظم و پويا" و 7 درصد هم به "راهيابي به جام جهاني" راي دادند.
نظرات بینندگان