arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۲۸/

شرط ایران برای پذیرش پروتکل الحاقی در سال ۱۳۸۲ چه بود؟ / توافق هلند و آمریکا برای ارسال پرونده ایران به شورای امنیت

پاتمن نسخه‌ای از گزارش درباره یک گفته شفاهی را در اختیار ما گذاشت که سفیر ایران در هلند اخیر به وزیر امورخارجه هلند و در توجیه برنامه هسته‌ای ایران گفته بود این کشور در صورتی پروتکل الحاقی را خواهد پذیرفت که تضمینی برای پایان «تمام تبلیغات سو درباره برنامه هسته‌ای ایران و محدودیت‌های علیه دسترسی کامل ایران به فناوری هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز دریافت کند».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در تلگرافی محرمانه از هلند به تاریخ جمعه ششم تیر ۱۳۸۲ به بحث پیگیری درخواست از هلند درباره ایران و در نشست شورای حکام آژانس پرداخته است.

موضوع سند: ایران/آژانس: پیگیری درخواست از هلند درباره ایران و در نشست شورای حکام آژانس
طبقه بندی: محرمانه
پنج شنبه ۱۵:۰۳ دقیقه دوازدهم ژوئن ۲۰۰۳
از: هلند
به: نامشخص

۱. سفیر در روز ۱۲ ژوئن از مدیرسیاسی وزارت امورخارجه هلند، هوگو سیبلز درخواست تلگراف A را پیگیری کرد. سیبلز گفت: هیچ اختلافی میان دیدگاه‌های آمریکا و هلند درباره برنامه هسته‌ای ایران نمی‌‎بیند و تنها تفاوت در تاکتیک‌ها است. ترجیح هلند آن است که در نشست شورای حکام آژانس در روز ۱۶ ژوئن، به جای یک قطعنامه، نتیجه گیری‎های رییس منتشر شود که «هیچ راهی جز ارجاع به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل باقی نگذارد». عناصر چنین نتیجه گیری‌هایی تا حد زیاد مشابه و شامل تعدادی از سوالات می‌شود که ایران باید به آن‌ها پاسخ دهد و اینکه ایران باید به عضویت پروتکل الحاقی دربیاید). سیبلز اشاره کرده است که ایران موضوع مورد بحث در نشست وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا در روز ۱۶ ژوئن خواهد بود و هلند به دنبال ارسال پیامی قوی از این نشست است. با توجه به نگرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران، هلند معتقد است که اتحادیه اروپا باید مذاکرات کنونی خود درباره توافقنامه همکاری و تجاری با ایران را به تاخیر بیاندازد.

۲. سرپرست بخش سیاسی سفارت نیز تلگراف A را همراه با سرپرست بخش عدم توسعه در وزارت امورخارجه، پیتر پاتمن، بررسی کرد. پاتمن نسخه‌ای از گزارش درباره یک گفته شفاهی را در اختیار ما گذاشت که سفیر ایران در هلند اخیر به وزیر امورخارجه هلند و در توجیه برنامه هسته‌ای ایران گفته بود این کشور در صورتی پروتکل الحاقی را خواهد پذیرفت که تضمینی برای پایان «تمام تبلیغات سو درباره برنامه هسته‌ای ایران و محدودیت‌های علیه دسترسی کامل ایران به فناوری هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز دریافت کند». پاتمن می‌گوید هلند معتقد است شورای حکام باید در حمایت از گزارش البرادعی، رییس آژانس و نگرانی مطرح در آن، متحد شده و خواستار همکاری کامل ایران و بررسی دقیقتر موضوع توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی شود.
سوبل

نظرات بینندگان