arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۳۰۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۳ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۸

تایید سقوط یک هواپیمای مسافربری در افغانستان/ کشف بیش از ۱۰۰ جسد / طالبان برعهده گفت: طیاره متعلق به اشغالگران امریکایی بود؛ تعداد زیاد افسران در آن کشته شدند / پنتاگون: خبر سرنگونی هواپیما از سوی طالبان صحت ندارد

اداره هوانوردی ملکی (غیرنظامی) با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که این نهاد براساس بررسی‌هایی که انجام داده هیچ موردی از سانحه سقوط هواپیمای مسافربری غیرنظامی را تایید نمی‌کند. مقام‌های امنیتی در ولایت غزنی در جنوب افغانستان پیش از این گفته بودند که یک هواپیمای مسافربری در ولایت غزنی سقوط کرده و تاکنون تلفات و خسارت ناشی از آن مشخص نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سقوط یک هواپیمای مسافربری در افغانستان با ۸۳ سرنشین / منطقه سقوط، تحت کنترل طالبان است

اداره هوانوردی ملکی (غیرنظامی) با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که این نهاد براساس بررسی‌هایی که انجام داده هیچ موردی از سانحه سقوط هواپیمای مسافربری غیرنظامی را تایید نمی‌کند.

به گزارش «انتخاب» به نقل از بی بی سی، در اعلامیه این اداره آمده است:"بر اساس معلومات کنترول تاور و ریاست تنظیم ترافیک هوایی کشور هیچ موردی از سانحه هوایی ملکی تایید نگردیده و تمام طیارات شرکت هوایی آریانا در تماس با مرکز اطمینان داده‌اند."

مقام‌های امنیتی در ولایت غزنی در جنوب افغانستان پیش از این گفته بودند که یک هواپیمای مسافربری در ولایت غزنی سقوط کرده و تاکنون تلفات و خسارت ناشی از آن مشخص نیست.

خبرگزاری‌های داخلی و خارجی در دقایق اول انتشار این خبر، آن را گزارش کردند.

احمد خالد وردک، فرمانده پلیس غزنی به بی‌بی‌سی گفت که این هواپیما در روستای "سدو" ولسوالی "ده یک" ولایت غزنی سقوط کرده است.

اداره هوانوردی اضافه کرده است که گزارشی از این که پروازی عبوری از افغانستان دچار سانحه هوایی شده باشد نیز به این اداره مخابره نشده است.

این اداره اضافه کرده است که "موضوع سانحه هوایی در غزنی" را "جداً تعقیب" می‌کند.

مقام‌های دولتی در ابتدا گفتند که این هواپیما مربوط به شرکت آریانا است. شرکت هواپیمایی آریانا اما اکنون‌ گزارش‌های اولیه مبنی بر تعلق هواپیمای سقوط کرده به این شرکت دولتی را رد می‌کند.

میرویس میرزکوال، معاون و سرپرست شرکت آریانا به بی‌بی‌سی گفت که هیچ یک از هواپیماهایی که متعلق به این شرکت باشد سقوط نکرده است. به گفته او این شرکت یک پرواز از هرات به کابل داشته که به زمین نشسته و پرواز دیگر این شرکت به دهلی بوده که بر اساس اطلاع فرودگاه به زودی در دهلی نشست خواهد کرد.

او تاکید کرد که هواپیمای دیگری از این شرکت در حال پرواز نیست.

فرمانده پلیس غزنی گفته بود که شمار تلفات مشخص نیست ولی هواپیما آتش گرفته و منطقه زیر کنترل طالبان است.

ده یک در سمت جنوب شرق ولایت غزنی موقعیت دارد و حدود ۲۵ کیلو متر از مرکز غزنی فاصله دارد.

تکمیلی//

پایگاه خبری NBC به نقل از مقامات افغانستانی اعلام کرد که تمام سرنشینان هواپیمای سقوط کرده در منطقه غزنی این کشور کشته شده‌اند.

مقام‌های محلی افغانستان اعلام کردند که نزدیک به 100 جسد در محل سقوط هواپیما پیدا شده است.

پنتاگون: در حال تحقیق درباره هواپیمای حادثه‌دیده در افغانستان هستیم

سخنگوی «سنتکام» با اعلام آغاز تحقیقات در مورد حادثه سقوط هواپیما در غزنی افغانستان گفت، هنوز هویت هواپیمای حادثه‌دیده مشخص نیست.

طالبان برعهده گرفت

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در خصوص سقوط هواپیمای تروریست‌های آمریکایی در استان غزنی در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک طیاره اشغالگران امریکایی در غزنی ساقط شد، تعداد زیاد افسران در آن کشته شدند.

وی افزود: بعد از چاشت امروز در منطقه سدوخیل ولسوالی دهیک ولایت غزنی یک پروند طیاره مخصوص اشغالگران امریکایی که بخاطر اجرای ماموریت استخباراتی در منطقه پرواز داشت سقوط داده شد.

مجاهد گفت: در این دست آورد طیاره با همه عمله و سرنشینان آن که شامل افسران مهم استخبارات امریکا (CIA) بود از بین برده شدند.

پنتاگون: خبر سرنگونی هواپیمای آمریکایی از سوی طالبان صحت ندارد

وزارت دفاع آمریکا با رد سرنگون شدن هواپیمای این کشور در افغانستان توسط طالبان اعلام کرد که این هواپیما سقوط کرده است.

نظرات بینندگان