arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۲ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۸

دویچه وله: ماهواره‌ی ظفر در مداری قرار می‌گیرد که ماهواره‌های شرکت اسپیس ایکس در آن قرار خواهد گرفت

وزیر ارتباطات و فناوری ایران، اطلاعاتی را از جدیدترین ماهواره‌های ایرانی اعلام کرده است ماهواره‌هایی که قرار است در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار بگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ماهواره‌های ایران

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ماهواره‌های جدید ایران گفته است: «اکنون شش ماهواره آماده‌ ارسال به مدار داریم. با‌توجه‌ به افزایش سرعت ساخت ماهواره، سرعت ارسال به مدار را نیز باید افزایش داد.»

بر اساس اطلاعات منتشر شده این ماهواره‌ها در چند دانشگاه ایران از جمله دانشگاه امیرکبیر ساخته شده‌اند.

یکی از این ماهواره‌ها از نوع سنجشی و دقت آن حدود یک متر عنوان شده است.

از میان این شش عدد، ماهواره‌ای که ظفر نام دارد برای پرتاب در اختیار سازمان فضایی ایران قرار گرفته است.

مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران و معاون وزیر ارتباطات ایران گفته است: «تمامی فعالیت‌های اجرایی برای پرتاب ماهواره ظفر انجام شده و این ماهواره کاملا آماده پرتاب است. چهار تیم برای آماده‌سازی ماهواره ظفر همکاری کرده‌اند و آماده‌سازی پایگاه پرتاب، آماده‌سازی ماهواره، آماده‌سازی استقرار ایستگاه ماهواره و اتصال ماهواره و ماهواره‌بر هم‌اکنون انجام شده است. آزمایش‌های کاملی از ایستگاه هدایت و کنترل و دریافت اطلاعات ماهواره انجام شده و همه‌چیز آماده‌ی پرتاب ماهواره از ایستگاه زمینی به مدار زمین است.»

سازمان فضایی ایران هم اعلام کرده است: «برای اولین‌بار است که می‌خواهیم ماهواره‌ ایرانی را به مدار دورتر از ۵۰۰ کیلومتر از زمین و در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری از آن قرار دهیم.»

این مدار همان مداری است که شرکت اسپیس‌اکس ماهواره‌های اینترنت جهانیاش را در آن قرار داده است.

ایران پیش‌تر هم سعی کرده بود ماهواره پیام را در این مدار قرار دهد که آن ماموریت شکست خورده بود.

در ماهواره‌ی پیام، مسیر انتخاب‌شده برای مدار ۵۰۰ کیلومتری بود که این ماهواره با موفقیت از پایگاه بلند شد اما زمانی‌که به ارتفاع بیش از ۵۰۰ کیلومتر رسید، ۴۰ ثانیه زمان کم آورد.

انتقال ماهواره‌های ایرانی توسط ماهواره بر سیمرغ انجام می‌شود. این ماهواره بر تا کنون توانسته است ماهواره ۵۰ کیلوگرمی را در مدار ۲۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. اگر این ماهواره بر در ماموریت جدید خود موفق شود برد آن از ۲۵۰ کیلومتر به ۵۰۰ کیلومتر ارتفاع از سطح زمین افزایش یافته است.

وزن ماهواره ظفر حدود ۱۳۰ کیلوگرم است و برنامه ریزی شده حدود یک و نیم سال در مدار زمین باقی بماند.

نظرات بینندگان