arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۳۰/

ادعای ابوظبی در آستانه سفر بولتون به امارات در سال ۱۳۸۲: صد‌ها مامور ایران در کشور ما مشغول فعالیت هستند

روز ۱۱ ژوئن حمدان گفت که ارتباطات تا جایی بد شده که ایران یک اماراتی دارای اصالت ایران را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده است. با این وجود، به گفته حمدان، دولت امارات می‌داند که صد‌ها مامور ایران در این کشور مشغول فعالیت هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در تلگرافی سری از امارات به تاریخ یکشنبه هشتم تیر ۱۳۸۲ به بحث تشریح شرایط سفر بولتون به امارات پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: تشریح شرایط برای سفر بولتون، معاون وزیر به امارات
طبقه بندی: سری
شنبه ۱۲:۵۴ دقیقه چهاردهم ژوئن ۲۰۰۳
از: امارات
به: سازمان سیا، وزارت دفاع و خارجه

۱. طبقه بندی شده توسط سفیر مارسل واهبا
۲. وزیر بولتون: سفر شما به امارات می‌تواند فرصتی فوق العاده برای مذاکره درباره نگرانی‌های ما درباره ایران با دولت امارات فراهم کند. ما ترتیب ملاقات با شیخ حمدان بن زاید ال نهیان، وزیر امورخارجه را داده ایم که مسئول اصلی روابط دوجانبه امارات با ایران است. متاسفانه رییس ستادکل نیرو‌های مسلح، شیخ محمد بن زاید آل نهیان (که اخیرا در واشنگتن با او ملاقات کردید) در زمان سفر شما در امارات نخواهد بود. ما همچنین ترتیب برنامه‌ای را با مدیر اجرایی بنادر و گمرکات دوبی، سلطان بن سلیمان داده ایم. بن سلیمان رابط اصلی ما در زمینه مسایل کنترل صادرات دوبی است.

ایران
۳. امارات ایران را با فاصله، بزرگترین تهدید برای موجودیت خود در مقایسه با عراق می‌داند. با توجه به تعداد کم شهروندان این کشور (بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار شهروند اماراتی)، داشتن ده درصد کل ذخایر نفت جهان و قرار داشتن در میان پیشرفته‌ترین اقتصاد‌های منطقه، آسیب پذیری‌های امارات غیرقابل چشم پوشی است. شیخ محمد بن زاید، رییس ستادکل در روز ۱۱ ژوئن به من اعلام کرد که در نشست شش ماهه روسای اطلاعاتی کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس، این اتفاق نظر وجود داشت که با توجه به از بین رفتن رژیم صدام حسین، تهدید اصلی منطقه ایران است. اماراتی‌ها تلاش‌های هسته‌ای و جمع آوری تسلیحات کشتار جمعی توسط ایران را با نگرانی دنبال کرده و پیشنهاد کرده اند در فعالیت‌های اطلاعاتی با ما همکاری داشته باشند.

۴. ترکیب تلاش‌های غیرقانونی ایران برای جمع آوری سلاح و افزایش بی ثباتی داخلی تا حد زیادی اماراتی‌ها را نگران کرده است. حمدان، وزیر امورخارجه بالفعل امارات روز ۱۱ ژوئن به من گفت: امارات به این نتیجه رسیده است که خاتمی – که امید زیادی به او بسته اند – کاملا توسط تندرو‌ها به حاشیه رانده شده است. حمدان همچنین گفت که اکنون زاید، رییس جمهور هم معتقد است که نمی‌توان به ایران اعتماد کرد. از نظر امارات، این مسئله منجر به پسرفت‌های مهمی در زمینه حل اختلافات شان با ایران بر سر سه جزیره خلیج فارس شده است که امارات مدعی آنهاست. حمدان شخصا زمان و جایگاه خود را با چند سفر به تهران، برای رسیدن به راه حلی درباره بزرگترین این جزایر، ابوموسی، به میان کشیده است. در یک وهله در سال گذشته، حمدان به این باور رسید که رسیدن به راه حل نزدیک است و به این ترتیب به نیابت از زاید، رییس جمهور، خاتمی را برای دیدار از امارات دعوت کرد. روز ۱۱ ژوئن حمدان گفت که ارتباطات تا جایی بد شده که ایران یک اماراتی دارای اصالت ایران را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده است. با این وجود، به گفته حمدان، دولت امارات می‌داند که صد‌ها مامور ایران در این کشور مشغول فعالیت هستند.

۵. با وجود روابط سیاسی محدود امارات با ایران، روابط تجاری دوجانبه قوی و رو به رشد است. مقصد اول کالا‌های حمل شده از دوبی، ایران است و امارات مقصد اصلی بسیاری از محصولات مصرفی و کشاورزی ایران است. ابوظبی در یکی از میدان‌های نفتی خود با ایران تولید مشترک انجام می‌دهد و نشست‌های مشورتی ماهانه بدون توجه به تحولات سیاسی میان آن‌ها برگزار می‌شود. با این وجود، نگرانی سیاسی ابوظبی، درباره ایران منجر به تصمیم برای استفاده از پروژه یک میلیارد دلاری دلفین برای انتقال گاز طبیعی از طریق لوله از قطر به دوبی شده است – با وجود آنکه منابع گاز طبیعی ایران مسلما ارزان‌تر هستند، مخصوصا برای امارت‌های شمالی (از جمله دوبی). شاید تجارت، تجارت باشد، اما مسلما محدودیت‎هایی (مخصوصا برای ابوظبی) بخصوص در زمینه مسایل امنیت ملی در بخش بزرگ آب و انرژی امارات وجود دارد.

دخالت‌های ایران در عراق
۶. اماراتی‌ها نگرانی‌های شدید خود را درباره مداخله مستقیم ایران در امور داخلی عراق به باور خودشان، ابراز کرده اند. اماراتی‌ها خواهان اجرایی شدن روند‌های دموکراتیک بعد از صدام هستند، روندی که در آن همه اقشار مذهبی و نژادی عراق نماینده داشته باشند. آن‌ها نگرانند که دخالت‌های ایران، بویژه از طریق نیرو‌های بدر، منجر به تنش بیشتر به نفع حامیان حکومت مذهبی به سبک شیعه و ایرانی شود.

رسیدن به پاسخ مثبت برای یکی از بند‌های توافقنامه ۹۸
۷. حمدان متعهد به نهایی کردن یکی از بند‌های توافقنامه ۹۸ با ما، از طریق تبادل یادداشت‌های دیپلماتیک است. ما پیشنهاد‌هایی را در زمینه لحن مبادله کرده ایم و در روند‌های معمولا زمان بر میان سازمان‌ها در امارات کار می‌کنیم تا بتوانیم یک کنفرانس ویدیویی را با نخست وزیر بلر ترتیب بدهیم. هرچند امیدوار بودیم تا پایان ژوئن توافقنامه را برای امضا آماده کنیم، اما به نظر می‌رسد هنوز برای برگزاری مراسم امضا بسیار زود است. من پیشنهاد می‌کنم شما از این ملاقات با حمدان برای فشار بر سر نیاز به بسته شدن هرچه زودتر این موضوع استفاده کنید.

کنترل صادرات
۸. رهبری سیاسی امارات شدیدا متعهد به همکاری با ما درباره مسایل کنترل صادرات بوده و کاملا متوجه است که این یکی از اولویت‌های مهم روابط دوجانبه است. جدال‌های بروکراتیک داخلی در سطح فدرال که باید تحت نظارت یک وزارتخانه قرار گیرد، به نفع وزارت کشور حل و فصل شد. یک تیم چندسازمانی از دولت آمریکا قرار است در روز‌های ۱۴ تا ۱۶ ژوئن به امارات سفر کرده و نقشه راه گسترده کنترل‌های صادرات و برنامه‌های آموزش امنیت مرزی را برگزار کند و هم از طرف وزارت کشور و هم وزارت امورخارجه به شدت حمایت می‌شود. سازمان بنادر و گمرکات دوبی (که مدیریت جبل علی و بندر رشید را در کنار ۱۲ بندر بزرگ جهان برعهده دارد) بصورت جداگانه تمایل خود برای همکاری مستقیم با ما در برنامه کنترل صادرات و مسایل مرتبط امنیت مرزی (EXBS)، بخصوص مسایل پلیسی آن بیان کرده و همچنین به دنبال حضور در برنامه امنیت حامل‌ها (CSI) سازمان امنیت داخلی آمریکاست.

۹. این تلگراف با کنسول ما در دوبی هم هماهنگ شد
واهبا

نظرات بینندگان