arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۸ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / هشدار جهانگیری درباره انتخابات بی رمق / لاریجانی: تخریب کنندگان مجلس بد عاقبتی پیدا می‌کنند مانند بنی صدر / مطهری: می‌گویند باید حرف ما را بگویید / ترامپ «معامله قرن» را اعلام کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

 

ترامپ «معامله قرن» را اعلام کرد

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در حالی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل را در کنار خود داشت، از طرح سازش تحمیلی موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد. به گفته ترامپ، اورشلیم (قدس) پایتخت تقسیم‌ناپذیر اسرائیل باقی می‌ماند و جایی که برای کشور جدید فلسطینیان درنظر گرفته شده چهار سال فرصت است که بیایند و آن را تحویل بگیرند. نتانیاهو هم گفت: این طرح حاکمیت اسرائیل بر دره اردن و دیگر مناطق راهبردی یهودا و سامره (کرانه باختری) را به رسمیت شناخته، بسیاری از نقاطی را که در تورات به آن‌ها اشاره شده، به عنوان بخش ثابت اسرائیل به رسمیت شناخته، مرز شرقی اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد و این طرح خواهان خلع سلاح حماس و حذف تسلیحات از غزه است.

 

جهانگیری: اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند، انتخاباتی بی رمق برگزار خواهد شد

معاون اول رییس جمهوری در آستانه دهه فجر، ‌افزود: زندانیان سیاسی پیش از انقلاب بیش از دیگران در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشته و در این راه از خودگذشتگی کرده‌اند و امروز نیز بدون توقع و ادعا در میدان مبارزه حضور دارند. وی همچنین در خصوص حواشی مربوط به تایید صلاحیت ها گفت: تا حد زیادی خوشبین هستم که پس از تجدید نظرها، تعداد زیادی از داوطلبین شرکت در انتخابات مجلس، تایید صلاحیت شوند چرا که اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند، ‌ در بسیاری از حوزه های انتخابیه رقابت وجود نخواهد داشت و انتخاباتی بی رمق برگزار خواهد شد.

بیانیه سپاه در خصوص فرود اضطراری هواپیمای بدون سرنشین در ملاثانی خوزستان

روابط عمومی نیروی هوافضای سپاه دراطلاعیه ای از فرود اضطراری یک فروند هواپیمای بدون سرنشین شاهد 129 این نیرو به دلیل نقص فنی در منطقه ملاثانی استان خوزستان خبر داد.

صدا و سیما: مایکل دندریا، «آیت الله مایک»، طراح ترور شهید قاسم سلیمانی و شهید عماد مغنیه به هلاکت رسید

پایگاه خبری تحلیلی «وترنز تودی» به نقل از منابع روسی نوشته است هواپیمایی که روز دوشنبه در افغانستان سقوط کرد حامل مایکل دی آندرا( آیت الله مایک) قاتل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و رئیس عملیات‌های سیا علیه ایران، عراق و افغانستان بوده است.

رضا نصری: ترامپ شخصا برای ترور شخصیتی ظریف وارد میدان شده

رضا نصری حقوقدان بین الملل تاکید کرده که اجرای عملیات روانی علیه ظریف در آمریکا، قبلا به ترتیب بر عهده نیکی هیلی، برایان هوک و مایک پمپئو بود اما مدتی است که رئیس‌جمهور آمریکا شخصا برای ترور شخصیتی ظریف وارد میدان شده. او با انتقاد از برخی رفتارها علیه ظریف در روزهای اخیر نوشته است که عده‌ای عملاً صحنه سیاست داخلی را به ترامپ واگذار کرده‌اند که «یک فاجعه برای امنیت ملی است».

روحانی: پای صندوق‌ها بیایید / ممکن است به ۱۰۰ نرسیم اما به ۹۰، ۸۰ یا ۷۰ برسیم

حسن روحانی رییس جمهور گفت: ما در آستانه یک انتخابات بزرگ ملی هستیم و امیدواریم همه مردم پای صندوق‌های رای بیایند. این انتخابات بر سیاست‌های منطقه‌ای تاثیرگذار است. حتی اگر اشکالی در گوشه و کناری دیده می‌شود و حتی اگر برخی مسیر را اشتباه کرده باشند، باید پای صندوق‌ها بیایید. ممکن است به ۱۰۰ نرسیم و به ۹۰، ۸۰ یا ۷۰ برسیم.

مطهری: می‌گویند باید حرف ما را بگویید

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس درباره اظهارات اخیر دبیر شورای نگهبان می‌گوید: این روش که پیش‌گرفته‌اند و سخنگوی شورای نگهبان مستمراً تأکید می‌کند ردصلاحیت‌ها بیشتر به دلیل تخلفات مالی و اخلاقی بوده، بازی با آبروی افراد است. در هیچ دوره‌ای هم این‌گونه رفتار نمی‌شده است. به نظر می‌رسد در این دوره اراده‌ای برای سلب آبروی نمایندگان فعلی وجود دارد. او می‌گوید: درباره من به بند ۱ ماده ۲۸ یعنی التزام عملی به نظام استناد کرده‌اند. بنده اعلام کردم اعتراض می‌کنم، اما التماس نه. شورا از من دعوت کرد و در جلسه‌ای که جمعه گذشته با آنها داشتم، سه مورد را برای ردصلاحیت بنده اعلام کردند که همگی مربوط به اظهارنظرهای من می‌شد. هیچ‌یک از آنها نیز مصداق عدم التزام عملی به نظام نبود و در برابر استدلال من پاسخی نداشتند. به طور کلی اظهارنظر و بیان باید آزاد باشد، ولی اینها می‌گویند باید حرف ما را بگویید.

طالبان: «تعداد زیادی» از نیروهای آمریکایی را کشتیم

سخنگوی طالبان افغانستان با انتشار پستی در صفحه توییتر خود از کشته شدن «تعداد زیادی» از نیروهای نظامی آمریکا در جریان حمله شب گذشته نیروهای طالبان به نیروهای آمریکایی خبر داد.

موردی از کرونا در ایران مشاهده نشده

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور گزارش نشده است. کیانوش جهانپور افزود: نظام آزمایشگاهی اقدامات تشخیصی لازم را آغاز کرده و نتایج قطعی آزمایشگاهی حاکی است موارد معدود مشکوک ارجاع شده، مبتلا به ویروس کرونا جدید نبوده اند.

لاریجانی: تخریب کنندگان مجلس بد عاقبتی پیدا می‌کنند

لاریجانی رییس مجلس در جلسه علنی گفت: عده‌ای با شعارهای داغ و افراطی خود را در زمره انقلابی‌ها قرار می‌دهند، تا انقلابی‌های واقعی را از میدان به در کنند. او تاکید کرد: خیرخواهانه می‌گویم؛ تهدید، تخریب و تحقیر مجلس ظلم به مردم‌سالاری است؛ کسانی که چنین کنند، بد عاقبتی پیدا می‌کنند؛ در این حوزه می‌توان به بنی‌صدر اشاره کرد. لاریجانی که برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام نکرده ادامه داد: عده‌ای تصور می‌کنند با سیاه‌نمایی و مبالغه در کاستی‌ها برای جریان سیاسی خود امید پیروزی خلق می‌کنند؛ این روش فرصت‌طلبانه برای بی‌هنران کارکرد دارد، اما از نظر منطق حکمرانی به کلی غلط است.

استعفای یک نماینده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استعفای داریوش اسماعیلی نماینده سروستان از نمایندگی مجلس موافقت کردند. اسماعیلی قرار است معاون امور معادن و صنایع معدنی در وزارت صمت را عهده دار شود.

قاسم شعله سعدی و آرش کیخسروی تبرئه شدند

آرش کیخسروی و قاسم شعله سعدی که پیشتر از سوی دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس محکوم شده بودند، با حکم دادگاه تجدید نظر از اتهامات تبرئه شدند.این موضوع را وکیل کیخسروی اعلام کرده.

یک دانشجوی ایرانی دیگر هنگام ورود به آمریکا بازداشت شد

یک دانشجوی ایرانی دانشگاه میشیگان روز دوشنبه در زمان ورود به خاک آمریکا بازداشت شد. علیرضا یزدانی دانشجو دکتری دانشگاه ایالتی میشیگان پس از متوقف شدن توسط مأمورین گمرک و حفاظت از مرزهای ایالات متحده در فرودگاه مترو دیترویت با اخراج از خاک امریکا روبروست.

تازه ترین تلفات کرونا

کمیسیون بهداشت ملی چین اعلام کرد تا ساعت ۲۴ دوشنبه شب ویروس کرونا باعث جان باختن ۱۰۶ تن و همچنین ابتلای چهار هزار و ۵۱۵ تن دیگر در این کشور شده است.

واژگونی اتوبوس در اصفهان با ده کشته

واژگونی اتوبوس مسافربری مسیر تهران- شیراز در ورودی سپاهان‌شهر اصفهان بامداد سه شنبه ده تن کشته و ۱۸ مصدوم بر جا گذاشت.

نظرات بینندگان