arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۸ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۸

لایو خبر - ۹ بهمن ۹۸

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ادعای منابع عراقی: فتح و سائرون بر نخست‌وزیری «علّاوی» به توافق رسیده‌اند
۱۳۹۸/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰

شبکه سومریه عراق به نقل از منبعی آگاه در این کشور مدعی شد که هادی العامری و مقتدی الصدر، رهبران ائتلاف‌های الفتح و سائرون بر سر نخست‌وزیری «محمد توفیق علّاوی» به توافق رسیده‌اند.

عربستان سعودی حملات موشکی به تأسیسات نفتی آرامکو را تأیید کرد
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۲۳:۰۹

مسئولان عربستان سعودی در گفت‌‌وگو با یک رسانه‌ آمریکایی حملات موشکی به تأسیسات نفتی سعودی را تأیید کردند.

پارلمان اروپا «برگزیت» را تصویب کرد
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۲۲:۲۶

پارلمان اروپا روز چهارشنبه طرحی را با اکثریت آرا به تصویب رساند که به انگلیس مجوز خروج از اتحادیه اروپا را می‌دهد.

فارس: آتش گرفتن یک نفت‌کش در نزدیکی سواحل شارجه
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۲۱:۰۸

برخی کاربران فضای مجازی، فیلمی منتشر کرده‌‌اند که طبق ادعای آنها آتش گرفتن یک نفت‌کش در نزدیکی سواحل شارجه را نشان می‌دهد.

برخی کاربران مدعی شده‌اند این نفتکش متعلق به کشور نروژ است. دلیل آتش‌سوزی در این نفتکش هنوز مشخص نیست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با تأیید این خبر نوشته مقام‌های نیروهای دریایی انگلیسی خواستار رعایت احتیاط شده‌اند.

ترامپ از کاهش نیروهای آمریکا در عراق خبر داد
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۲۰:۲۳

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در توییتی نوشت: طبق قطعنامه مربوط به جنگ عراق که در جلسه روز آتی مجلس نمایندگان به رای گذاشته خواهد شد، تعداد سربازان ما به 5000 تن کاهش یافته و کمتر نیز می‌شود. من از همگی - چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات - می‌خواهم که به هرچه از صمیم قلب می‌خواهند رای دهند.

خان طومان آزاد شد
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۱۹:۲۷

نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن بعد از درگیری‌های سنگین با جبهه النصره، شهرک خان‌طومان را در استان ادلب آزاد کرد.

اصلاحیه مجدد کنفدراسیون فوتبال آسیا
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۱۸:۳۷

کنفدراسیون فوتبال آسیا بیانیه خود درباره میزبانی تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا را بار دیگر تغییر داد و جمله بررسی مجدد برای بررسی شرایط تیم ایرانی را تغییر داد تا تیم های ایرانی بدون پیش شرط میزبان بازیهای دور برگشت خود شوند.

بلومبرگ: ضرر ۱.۵ میلیارد دلاری «کرونا» به بازارهای جهان
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۱۷:۳۶

بلومبرگ از ضرر ۱.۵ میلیارد دلاری ارزش بورس‌های جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد و بیشترین آسیب را متوجه بازار کالاها اعلام کرد.

حمله تند ترامپ به بولتون: اگر حرفش را گوش می‌کردم، الان در جنگ جهانی ششم بودیم
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۱۶:۳۰

رئیس‌جمهور آمریکا که از درز اطلاعات کتاب بولتون به رسانه‌ها و پیچیده‌تر شدن پرونده «اوکراین‌گیت» به خشم آمده، با انتشار توییت‌هایی مشاور امنیت ملی سابق خود را به شدت مورد حمله قرار داد.

اروپا توصیه به عدم پرواز بر فراز ایران را لغو کرد
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۱۶:۲۸

گروه ارزیابی ریسک آژانس امنیت هوانوردی اتحادیه اروپا شب گذشته در جلسه ای با بررسی جدیدترین اطلاعات پیرامون ایمنی و امنیت حمل و نقل تجاری هوایی بر فراز ایران و عراق به این نتیجه رسید که توصیه های موقتی این آژانس و کمیسیون اتحادیه اروپا مبنی بر پرهیز تمامی پروازها از حریم هوایی ایران و عراق، کنار گذاشته شود. این گروه بر مبنای آخرین اطلاعات، توصیه به پرهیز از حریم هوایی عراق به جز دو کریدور خاص و پرهیز از عبور پائین تر از ارتفاع ۲۵ هزار پا در حریم هوایی ایران را دوباره تائید کرد. آژانس امنیت هوانوردی اتحادیه اروپا ۲۱ دی به همه خطوط هواپیمایی این اتحادیه هشدار داده بود که از پرواز در آسمان ایران خودداری کنند.

العربیه: هواپیمای نظامی آمریکا در الانبار عراق سقوط کرد
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۱۶:۲۷

العربیه در خبری فوری از سقوط هواپیمای نظامی آمریکا در غرب الانبار خبر داد.گفته شده این هواپیما از نوع سی 27 جی اسپارتان بوده و در غرب الانبار سقوط کرده است. به گفته العربیه همه کادر هواپیمای مذکور کشته شده‌اند. هنوز هیچ مسئولی در عراق و یا پنتاگون به این خبر واکنشی نشان نداده است. در صورت تایید سقوط این هواپیما، این سومین هواپیمای ارتش آمریکا خواهد بود که در چند روز اخیر سقوط می‌کند. روز دوشنبه نیز یک فروند هواپیما و یک بالگرد نظامی ارتش آمریکا در افغانستان ساقط شدند.

میزبانی باشگاه های ایرانی در آسیا قطعی نیست
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۱۶:۲۶

بر خلاف اعلام قبلی مسئولان فوتبال ایران، میزبانی باشگاه های ایرانی در لیگ قهرمانان قطعی نیست. کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای‌اف‌سی) با انتشار بیانیه ای، اعلام کرد: بدنبال نشست و مباحثه با نمایندگان باشگاه ‌های جمهوری اسلامی ایران که ۲۳ ژانویه ۲۰۲۰ در کوالالامپور برگزار شد، این توافق حاصل شد که دیدارهای خانگی تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در هفته‌های اول، دوم و سوم مرحله گروهی با بازی‌های برگشت جابجا و ابتدا در خارج از خانه آنان انجام شود. جابجایی مذکور این فرصت را فراهم می‌کند تا نگرانی ‌های امنیتی داخل کشور بازنگری شود.

وزارت بهداشت: کرونا به مرزهای ایران نزدیک شده
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۱۶:۲۵

کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در توییتی نوشت: ویروس کرونا به مرزهای ایران نزدیک شده، مشاهده موارد ابتلا در امارات، اقلیم کردستان و موارد مشکوک در عربستان، پاکستان و ... از احتمال قریب الوقوع ورود کروناویروس به ایران حکایت دارد. مراقبت‌ها و غربالگری ورود ادامه دارد؛ لکن هیچ کدام مانع قطعی و کاملی در مقابل ویروس نخواهد بود.

معترضان عراقی: انتخابات زودهنگام برگزار کنید
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۱۶:۲۵

صدها شهروند عراقی شامگاه سه‌شنبه در میدان الخلانی در مرکز بغداد تحصن کردند. معترضات عراقی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام طبق قانون جدید و تعیین نخست‌وزیر جدید به جای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق و همچنین مجازات فاسدان و عاملان تعرض به معترضان شدند. به گفته فرانس 24، منابع آگاه از کشته شدن یک معترض و مجروح شدن ۵۶ تن دیگر به دنبال تیراندازی افراد مسلح به سمت معترضان در شهر "الکوت"، بزرگ‌ترین شهر استان واسط خبر دادند. همچنین یک منبع در پلیس عراق سه‌شنبه اعلام کرد "محمد حسین علوان" استاد دانشگاه که در تظاهرات دانشجویان در بغداد مشارکت کرده بود در یک حمله مسلحانه در شمال بغداد کشته شد.

آشنا: مخاطب روحانی مسئولان ایرانی بودند نه افغانستان
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۱۶:۰۱

حسام الدین آشنا روز چهارشنبه در توییتی خطاب به «شاه‌حسین مرتضوی» مشاور ارشد رییس‌جمهوری افغانستان نوشت: مخاطب دکتر روحانی مسئولان ایرانی بودند که گاه کمبود امکانات را بهانه می‌کنند. حسن روحانی با بیان اینکه صندوق آرا به شکلی کنونی را نمی پسندد، بر لزوم الکرونیکی شدن انتخابات در تمام مراحل تاکید کرده و افزوده بود: به وزیر کشور در هر دوره‌ای تاکید کردیم و او نیز این موضوع را دنبال کرده است اما نشد؛ این انتخابات را الکترونیکی کنید افغانستان هم این کار را کرد، این که چیزی نیست؛ مردم رای را روی کاغذ می‌نویسند، در صندوق می‌اندازند، فردی آن رای را می‌خواند و فرد دیگری آن را علامت می‌زند و البته معلوم نیست این فرد چه می‌خواند و آن یکی کجا را علامت می‌زند، هم اینکه علامت زدند در پایان نوبت به تجمیع آرا می‌شود که چه بساطی پیش می آید که باید همه آنجا مراقب باشیم.

احتمال لیست ندادن اصلاح‌طلبان
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۱۶:۰۰

حسن رسولی رئیس ستاد انتخابات مرکزی شورای عالی جبهه اصلاح طلبان گفت: ما به عنوان ستاد مرکزی انتخابات اصلاح طلبان منتظر روز ۱۲ بهمن هستیم که ببینیم چه نتیجه‌ای از سوی شورای نگهبان درباره افراد تایید صلاحیت شده به دست ما می‌رسد. او گفت: در حوزه‌های انتخاباتی که بر اساس شاخص‌هایی که به تصویب شورای عالی سیاست گذاری انتخابات اصلاح طلبان رسیده است نامزد داشته باشیم در آن حوزه حضور فعال تشکیلاتی خواهیم داشت. در حوزه‌هایی که نتوانیم نامزد اصلاح طلب معرفی کنیم از ارائه لیست و انجام فعالیت تشکیلاتی معذوریم.

استاد شجریان امروز مرخص می‌شود
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۱۱:۰۲

محمد رضا شجریان استاد برجسته آواز ایران که طی هفته جاری به دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بیمارستان بستری شده بود بعد از پایان مراحل درمان و اقدامات پزشکی امروز (چهارشنبه، نهم بهمن ماه) از بیمارستان مرخص می‌شود.

واحد پذیرش و ترخیص بیمارستانی که محمدرضا شجریان در آنجا بستری بود گفت: استاد شجریان امروز بعد از دستور ترخیص پزشک خود از بیمارستان مرخص خواهد شد.

آیت الله سیستانی: «معامله قرن» محکوم به شکست است
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۱۰:۳۲

دفتر آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که طرح موسوم به «معامله قرن» محکوم به شکست است.

دفتر آیت الله سیستانی در این بیانیه طرح صلح ادعایی آمریکا را به شدت محکوم کرد.

بیانیه تاکید کرده است که این طرح محکوم است و احساسات صدها میلیون عرب و مسلمان را در سراسر جهان جریحه دار کرده است.

قدردانی عربستان از «معامله قرن»
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۱۰:۰۷

وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه ای ضمن قدرانی از طرح سازش «معامله قرن» که از سوی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا ارائه شد، بر آغاز مذاکرات مستقیم میان فلسطین و اسرائیل با نظارت واشنگتن تاکید کرد.

ملک سلمان: موضعمان در قبال فلسطین تغییر نکرده
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۰۹:۳۰

ملک سلمان، پادشاه عربستان پس از رونمایی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از طرح صلح خود برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به "معامله قرن" در تماسی تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره این طرح گفت‌وگو کرد. پادشاه عربستان در جریان این تماس تلفنی تأکید کرد که موضع ریاض در خصوص مسأله فلسطین تغییر نکرده است. وی افزود: مسأله شما مسأله ما و مسأله اعراب و مسلمانان است و ما با شما هستیم. ملک سلمان در ادامه خواستار تحقق صلح کامل، فراگیر و عادلانه شد.

معافیت هسته‌ای ایران ۶۰ روز تمدید می‌شود
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۰۸:۵۰

منابع خبری بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) گزارش داده‌اند دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا معافیت مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران از تحریم‌های این کشور را به مدت ۶۰ روز دیگر تمدید خواهد کرد. به نوشته وبگاه شبکه خبری بلومبرگ، دولت آمریکا همزمان با اعلام این معافیت‌ها، تحریم‌هایی علیه «سازمان انرژی اتمی ایران» و رئیس آن، «علی‌اکبر صالحی» اعلام خواهد کرد.

۵۰ نظامی آمریکایی در حمله موشکی ایران دچار آسیب مغزی شدند
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۰۸:۴۳

«توماس کمپبل» سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تا امروز آسیب مغزی در ۵۰ نیروی نظامی آمریکایی تشخیص داده شده است. وی افزود: از میان این ۵۰ نفر، ۳۱ نظامی در عراق تحت درمان قرار گرفته و به محل ماموریت خود بازگشتند. کمپل گفت: ۱۸ نظامی دیگر هم برای انجام معاینات و درمان بیشتر به آلمان منتقل شدند. به گفته وی، یک نظامی دیگر نیز به کویت منتقل شد و اکنون به محل ماموریتش بازگشته است. چند مقام پنتاگون به سی. ان. ان گفتند احتمال می‌رود که این آمار باز هم تغییر کند. حدود ۲۰۰ نفر که در زمان حمله موشکی ایران در محل انفجار حضور داشتند، تحت بررسی قرار گرفته‌اند.

آنچه گذشت
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۰۸:۲۵

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا بخوانید.

نظرات بینندگان