arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۸

ترامپ توافق تجاری جدید آمریکای شمالی را امضا کرد

رییس جمهوری آمریکا پس از ماه‌ها تنش با کنگره این کشور برای تصویب توافق تجارت آزاد با کانادا و مکزیک، این توافق را امضا کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا چهارشنبه به وقت واشنگتن «توافق تجاری آمریکا، مکزیک و کانادا» را که پس از لغو توافق نفتا به دست آمده است، امضا کرد.

ترامپ به شدت منتقد توافق تجاری نفتا (توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی) که ۲۶ سال پیش میان سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک بود و از آغاز ریاست جمهوری خود تلاش برای جایگزین کردن آن با توافقی جدید را شروع کرد.

توافق جدید میان سه کشور آمریکای شمالی در حالی که ۱.۲ تریلیون دلار گردش مالی تجاری را میان این کشورها حفظ می‌کند، قوانین مربوط به نیروی کار و بخش خودروسازی را سخت‌گیرانه‌تر می‌کند.

ترامپ اهمیت توافق تجاری میان این سه کشور را تا حدی بالا برد که در مراسم امضای توافق جدید گفت که آسیب‌های اقتصادی ناشی از نفتا او را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ترغیب کرده بود.

توافق جدید تجاری آذرماه سال گذشته میان سه کشور حاصل شد، اما دمکرات‌های کنگره آمریکا از آن زمان تاکنون برای تغییر در برخی از بندهای این توافق درباره نیروی کار، محیط زیست و اجرای توافق در اختلاف با دولت ترامپ بودند.

اکنون پارلمان مکزیک و کنگره آمریکا این توافق را تصویب و به قانون تبدیل کرده‌اند و این توافق برای اجرایی شدن به تصویب پارلمان کانادا نیز نیاز دارد.

ترامپ بارها دو کشور دیگر آمریکای شمالی را تهدید کرده بود که اگر اصلاحاتی معاهده نفتا صورت نگیرد، از آن خارج خواهد شد و تعرفه هایی را بر واردات از دو طرف دیگر قرارداد اعمال خواهد کرد.

هدف ترامپ از تجدیدنظر در موافقتنامه تجارت آزاد نفتا، کاهش کسری تجارت خارجی آمریکا عنوان شده بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان