arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۷ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۸

بلومبرگ: اروپا درباره سیاست زورگویی علیه تهران به آمریکا هشدار داد

یک شبکه آمریکایی مدعی‌ شد سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه برای اینکه دچار تعرفه‌های تنبیهی آمریکا نشوند، به کاخ سفید هشدار دادند که دست از سیاست زورگویی علیه ایران بردارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک شبکه خبری مدعی شده دیپلمات‌های اروپایی در ماه میلادی ژانویه به مسئولان آمریکایی گفتند که تاکتیک زورگویی کردن علیه ایران، کمکی به کسب حمایت برای سیاست‌های «دونالد ترامپ» در قبال تهران نمی‌کند.

پایگاه خبری شبکه «بلومبرگ» به نقل از مقامات اروپایی و آمریکایی نوشت: «این واکنش جدی طی کنفرانسی در اوایل ژانویه انجام شد، زمانی که یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تهدید کرد اگر اتحادیه اروپا از رویکرد تند ترامپ [علیه ایران] حمایت نکند، خودروسازان اروپایی با تعرفه‌های [تنبیهی] مواجه خواهند شد».

بر اساس این ادعا، دیپلمات‌های سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس به آمریکایی‌ها گفتند که چنین تاکتیک‌هایی کاملا غیرقابل بوده و به ترامپ کمکی برای رسیدن به اهداف خود نمی‌کند.

بنا بر ادعای بلومبرگ، تیم وزارت خارجه آمریکا از جدیّت هشدار اروپایی‌ها جا خورده بود و پیام آنها را به کاخ سفید اعلام کرد. مسئولان دو طرف نیز تایید کردند که دولت واشنگتن به فاصله چند روز بعد از دریافت پیام، فشارها بر متحدان اروپایی را کاهش داد.

بر اساس این گزارش، یک سخنگوی کاخ سفید و «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا از پاسخ دادن به سوال بلومبرگ در این باره امتناع ورزیدند.

این اقدام اروپایی‌ها به نوشته بلومبرگ، نشان‌دهنده عزم اروپایی‌ها برای مقابله با استفاده ترامپ از سیاست‌های تجاری به عنوان اهرم فشار جهت کسب اهداف ژئوپلتیکی است.

این درخواست اروپایی‌ها از آمریکا در همان زمانی انجام شد که پیش از آن چند هفته در تلاش بودند تا اقدامی رسمی علیه ایران به دلیل گام‌های کاهش تعهدات برجامی انجام دهند.

این در حالی است که تروئیکای اروپایی حدود سه هفته پیش، در اقدامی‌که آن را تلاش برای حفظ برجام خواندند، با انتشار بیانیه‌ای، ساز و کار حل اختلاف در چارچوب برجام را فعال کردند. این مکانیسم روندی است که در صورت طی کردن کامل مراحل، می‌تواند به بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران منتهی شود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان