arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۷۲۲۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

مخالفت شماری از معترضان عراقی با نخست‌وزیری «محمد توفیق علاوی»

شماری از معترضان در شهرهای بغداد، کربلای معلی، بابل، الناصریه و بصره در اعتراض به اعلام نخست‌وزیری «محمد علاوی»، دست به تظاهرات زدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«محمد علاوی» بعدظهر امروز شنبه اعلام کرد که «برهم صالح» رئیس جمهور عراق وی را مأمور تشکیل کابینه جدید این کشور کرده است.

این در حالی است که تا لحظه تنظیم خبر، بیانیه رسمی از سوی ریاست جمهوری عراق مبنی بر نخست‌وزیری علاوی منتشر نشده است.

لحظاتی پس از اینکه علاوی در یک فایل ویدئویی، این خبر را اعلام کرد، شماری از معترضان عراقی در مناطق مختلف این کشور، دست به اعتراض زدند و مخالفت خود را با نخست‌وزیری علاوی اعلام کردند.
در یک فایل ویدئویی، از بلندگوهای میدان التحریر بغداد، مخالفت معترضان با نخست‌وزیری علاوی اعلام شد. معترضان ادعا کردند که تصدی این منصب توسط علاوی، موجب «هدر رفتن خون شهدا» خواهد شد.
س از بغداد، برخی معترضان در شهر کربلای معلی نیز به خیابان‌ها آمدند و اعلام کردند که نخست وزیری علاوی «غیر قابل پذیرش» است.
پایگاه خبری «الغد پرس» نیز با انتشار فایل ویدئویی گزارش داد که معترضان شهر بابل نیز مخالف نخست‌وزیری علاوی هستند.

معترضان این شهر خود را «انقلابیون بابل» معرفی و شعارهایی علیه علاوی و در حمایت از عراق سر دادند. تظاهرات‌کنندگان شعار «زنده باد عراق» را تکرار کردند.
معترضان الناصریه نیز که مرکز استان ذی قار و چهارمین شهر بزرگ عراق است، تأکید کردند که نمی‌پذیرند علاوی به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شود.

پس از این شهرها، گروهی از مردم بصره (دومین شهر بزرگ عراق) به خیابانها آمدند و مخالفت خود را با نامزدی علاوی اعلام کردند.

معترضان گفتند: «ما تظاهرات‌کنندگان میدان اصلی تحصن بصره قاطعانه مخالفت خود را با نامزدی محمد توفیق علاوی برای تصدی نخست‌وزیری اعلام می‌کنیم».
معترضان بصره از مردم سایر شهرهای عراق نیز خواستند که مخالفت خود را با نامزدی علاوی اعلام کنند.

علاوی در فایل ویدئویی منتشر شده، ضمن درخواست برای «تداوم تظاهرات تا زمان تحقق مطالبات و برگزاری انتخابات زود هنگام»، وعده داد که دولتی را تشکیل خواهد داد که با مطالبات ملت عراق همخوانی داشته باشد.

رئیس‌جمهور عراق هفته گذشته به فراکسیون‌های پارلمانی این کشور تا روز شنبه (۱۲ بهمن) فرصت داد تا بر سر نخست‌وزیر جدید به توافق برسند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان