arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۷۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

روایت نماینده اصلاح طلب از گفت‌وشنودش با یک عضو شورای نگهبان و دلایل ردصلاحیتش

غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تشریح گفت‌وشنود خود با یکی از اعضای شورای نگهبان در مورد صلاحیتش در انتخابات مجلس، گفت: نظام انتخاباتی ایران دچار بیماری مهلک شده و باید احزاب میدان دار انتخابات شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روایت نماینده اصلاح طلب از گفت‌وشنودش با یک عضو شورای نگهبان و دلایل ردصلاحیتشیک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تشریح گفت‌وشنود خود با یکی از اعضای شورای نگهبان در مورد صلاحیتش در انتخابات مجلس، گفت: نظام انتخاباتی ایران دچار بیماری مهلک شده و باید احزاب میدان دار انتخابات شوند.

غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران، با بیان آن که من بر اساس توصیه‌های موجود و عرقی که به تقویت هرچه بیشتر نظام جمهوری اسلامی داشتم و با توجه به سابقه چند دوره نمایندگی با توجه به تجربیاتی که داشتم در انتخابات مجلس یازدهم نیز ثبت نام کردم گفت: هیئت اجرایی صلاحیت من را تایید و هیئت نظارت رد کرد؛ همچنین بنا به توصیه دوستان همفکر نسبت به این رد صلاحیت اعتراض کردم، البته من در اعتراض خود تقاضای وقت ملاقات نکرده بودم اما شورای نگهبان هفته قبل تماس گرفتند و گفتند صبح جمعه قراری با آقای کدخدایی برایم گذاشتند.

وی افزود: روزی که مراجعه کردم کنار آقای کدخدایی فرد دیگری به عنوان کارشناس، پرونده را در دست داشت، آنچه مطرح کردند تمرکز روی نطق‌ها و به خصوص نطق سیزدهم شهریور سال ۹۶ بود. آنچه به عنوان اتهام با من در میان گذاشتند اظهارنظرهای سیاسی من بود؛ گفتند در نطق خود گفته‌اید که "ما سفارت آمریکا را اشغال کردیم و نقطه آغازین شروع جنگ تحمیلی همین موضوع بوده و بعد از فتح خرمشهر جنگ را تا نوشیدن جام زهر ادامه دادیم"، چرا این را گفتی؟ جنگ را امام ادامه دادند و گفتند که یک لحظه هم پشیمان نیستند. من در توضیحاتم گفتم اگر بعد از فتح خرمشهر ما صلح را می‌پذیرفتیم جنگ شهرها و بمباران تاسیسات ما شروع نشده بود و تازه عربستان حاضر بود ۵۰ میلیارد دلار غرامت به ما بدهد، و این خیلی به نفع ما بود تا اینکه در حالت اضطرار قرار بگیریم.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: نکته دیگری که در این جلسه مطرح کردند این بود که چرا گفتی "کشور خوب اداره نمی‌شود و اختیار یکجا و مسئولیت جای دیگر است و باید تغییر ساختار ایجاد شود"، من در توضیح خود گفتم مهمترین دلیلش اصطکاکی بوده که همواره وجود داشته است و این نشان می‌دهد یک جای کار ایراد دارد و ساختار باید اصلاح شود. در دهه ۷۰ حوزه تخصصی من ساختار بود، نامه مکتوبی به رهبری نوشتم و تقدیم ایشان کردم و عتابی هم ندیدم.

حیدری همچنین خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از این گفت‌وگو به من گفتند چرا در نطق خود گفتی "هزینه‌های فعالیت برون مرزی ما در سوریه و یمن زیاد است و تحریم‌ها اثر گذاشته است و تا زمانی که روابط ما با دنیا حسنه نشود اوضاع بهتر نمی‌شود؟" من گفتم روی هزینه های برون مرزی نقد دارم، هنر ما در این است که در روابط خارجی بالانسی برقرار کنیم و منافع ملی کشور را در این وضع نمی‌بینم. در مورد تحریم‌ها هم توضیح دادم که بر اساس مسئولیتم در کمیسیون‌های بودجه و تلفیق می‌بینم که تحریم‌ها اثر کرده و اقتصادمان را آچمز کرده است.

حیدری ادامه داد: من همچنین در توضیحاتم گفتم من مهندس برق بودم و بعد از نمایندگی در مجلس دوم و سوم با مشورت مرحوم دکتر سید محمود حسابی مدیریت خواندم و ذهنیتم باز شد و دیگر دنیا را فقط خودم و اطرافیانم ندیدم بلکه وسیع تر دیدم و رویکرد من انتقادی شد، تفکر انتقادی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بعد از رنسانس بود که نقطه عطفی در توسعه یافتگی کشورها بود و حالا نگاه رو به جلو دارم. آقای کارشناس گفت مدیریت از غرب آمده، من گفتم خب مهندسی هم از غرب آمده و حتی حقوق هم از غرب آمده!

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش یادآور شد: من در توضیح دلیل رد صلاحیتم که مربوط به نطق مجلس بوده گفتم نکاتی که من مطرح کردم در نطق و از تریبون مجلس بیان شده و این خلاف قانون اساسی است، زیرا اظهارات نمایندگان در بیان مطالبات مردم قابل تعقیب نیست. دادستانی در آن زمان علیه ما اعلام جرم کرد و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اظهارات را در راستای وظایف نمایندگی دید، بنابراین عدم التزام به نظام و ولایت فقیه این است که خلاف قانون اساسی عمل شود.

وی تاکید کرد: من زندگی و جوانی‌ام را برای انقلاب گذاشتم ولی دنبال دکان درست کردن نبودم، اگر هم بلایی بر سر نظام بیاید، ما مدافع این نظام هستیم و این تهمت به من است و من در قیامت از تهمت زنان نمی‌گذرم. گفتم که من نمی توانم بز اخفش باشم بلکه فهمم را صادقانه گفتم، اگر اینقدر آزادی بیان را محصور کنید و نقد و انتقاد را محدود کنید این حرف‌ها زیرزمینی خواهد شد و آن وقت هزینه‌های امنیتی و بگیر و ببند افزایش پیدا می‌کند که این برای بقای نظام سم مهلک است.

حیدری با بیان این‌که «اعتراض مجدد به رد صلاحیتش نکرده»، تاکید کرد: شورای نگهبان من را رد صلاحیت کرده و حالا باید مجدداً به خود شورای نگهبان شکایت کنم؟ در این صورت دچار چرخه معیوب می‌شویم، این از نظر حقوقی هم جای سوال است که هم اتهام زننده و هم داور یکی است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان