arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۷۴۳۵
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۹ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

کمک هنگفت امارات به موریتانی همزمان با شایعه تأسیس پایگاه نظامی ابوظبی

دولت امارات در حالی مبلغ دو میلیارد دلار به دولت موریتانی پرداخت کرده است که پیش از این خبرهایی از نیات توسعه‌طلبانه ابوظبی در این کشور آفریقایی گزارش شده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دولت امارات متحده عربی امروز (یکشنبه) اعلام کرد که مبلغ دو میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پرداخت وام‌های کم بهره به دولت موریتانی اختصاص داده است.

خبرگزاری رسمی امارات (وام) با اعلام این خبر، کمک مالی مذکور را نشانه روابط «برادرانه» و «گرم» میان دو کشور دانست.

تخصیص این میزان کمک مالی در حالی است که چندی پیش رسانه‌های موریتانی از نیت ابوظبی برای تأسیس یک پایگاه نظامی در پوشش طرح توسعه یک فرودگاه نظامی در شمال موریتانی خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، امارات تلاش دارد تا به ده‌ها بندرگاه در سراسر جهان به خصوص در قاره آفریقا تسلط یابد. تأسیس پایگاه‌های نظامی در جیبوتی و اریتره در کنار حضور نظامی در لیبی نیز در همین راستا است.

پیش از این پایگاه «الخلیج آنلاین» در فروردین ماه در گزارشی به روابط موریتانی و امارات پرداخته و نوشته بود که «محمد ولد عبدالعزیز» رئیس‌جمهور سابق موریتانی روابط بسیار گرمی با رهبران امارات دارد. با اینکه دوره ریاست‌جمهوری او در ماه ژوئن به پایان رسید و «محمد الغزوانی» جای او را گرفت اما محمد ولد همچنان تلاش بسیاری برای هموار کردن مسیر حضور اماراتی‌ها در بخش‌‌های مختلف اقتصاد موریتانی انجام می‌دهد.

طبق این گزارش «عیسی الکلبانی» سفیر امارات در موریتانی، به راحتی و مکرر با وزرای این کشور دیدارهای دو جانبه دارد و روابط ابوظبی و نواکشوط به خصوص پس از قطع روابط موریتانی با قطر افزایش محسوسی داشته است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان