arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

عوارض چاقی در دختران را بشناسیم

دختران چاق در دوران کودکی با خطرات و بیماری‌های گوناگونی از جمله بلوغ زودرس، نرسیدن به جهش قد مشخص شده، کم کاری غدد جنسی و رویش موهای زائد در صورت و بدن مواجه هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دختران چاق در دوران کودکی با خطرات و بیماری‌های گوناگونی از جمله بلوغ زودرس، نرسیدن به جهش قد مشخص شده، کم کاری غدد جنسی و رویش موهای زائد در صورت و بدن مواجه هستند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: نوزادان از جمله دخترها اگر با شیر مادر تغذیه نشوند و غذای کمکی آنها نیز که بعد از ۶ ماهگی آغاز می شود از کمیت و کیفیت متناسب برخوردار نباشد، اضافه وزن و چاقی پیدا می کنند.

 

سید ضیاء مظهری ادامه داد: این کودکان چاق از همان ابتدا در معرض بیماری های مختلفی قرار خواهند گرفت و چنین عادات غذایی و اختلالات تغذیه ای از جمله پرخوری را به فرزندان خود و از آن طریق به نوه های دختری منتقل خواهند کرد.

 

وی گفت: متاسفانه مادران عادات غذایی خود را به فرزندانشان از جمله دختر بچه امروز و مادر آینده نیز منتقل می سازند و گرایش به بیش خوردن، عادت به طعم شوری و شیرینی و یا بدخوری و استفاده زیاد از روغن ها و چربی ها و ناخنک زدن های بی جا را از نسل کنونی به آیندگان فردا منتقل می کنند.

 

عضو انجمن پیشگیری از چاقی ایران تصریح کرد: مادران باید به فرزندان خود اجازه دهند که با طعم طبیعی غذاها آشنا شده و با تهیه غذا به شیوه آب پز، بخارپز، فرپز آنها را به غذاهای پرچرب و در روغن غوطه ور و پر از نمک عادت ندهند، زیرا آنها هیچ نیازی به شکلات، بستنی، چیپس و غذاهای آسان و قابل دسترس ندارند.

 

وی اظهار داشت: بذر تمام بیماریهای قلبی، عروقی، فشارخون بالا و غیره در دوران نوزادی و کودکی کاشته می شود و اگر زنان مبتلا به مجموعه ای از بیماری هایی که در حال حاضر از آنها رنج می برند، دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خود را به خاطر آورند، ریشه همه مشکلات کنونی را در گذشته خود باز خواهند یافت.
این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: دختران چاق به علت اختلالات چربی و فشارخون، اختلالات انعقادی و التهابات مزمن در معرض خطر جدی قرار دارند، صافی کف پا، مشکلات اسکلتی، افزایش خطر شکستگی استخوان در کودکان چاق شایعه است و عدم دریافت کافی مواد غذایی مفید در وعده های اصلی و میان وعده ها در دختر بچه ها و سوق یافتن آنها به مصرف بیش از اندازه غذاهای پرچرب، شیرین، شور و نوشابه های رنگارنگ و انواع غذاهای آسان دسترس و دسرهای فاقد مواد مغذی لازم و سرشار از انرژی متراکم و هله هوله های زیانبار، در درجه اول ناشی از اشتباهات پدر و مادر و در مراحل بعدی نتیجه عملکرد مهربانانه مادربزرگ ها و پدربزرگ ها، دایی، خاله، عمه و عموها است.

 

مظهری تاکید کرد: جهت نشان دادن مهر و علاقه به این غنچه های زندگی، آنها را به فضاهای باز برده تا، به جست و خیز و بازی و تفریح بپردازند و بدین وسیله عضلات بدن آنها قوی تر و استخوان های بدنشان متراکم و مستحکم تر و روحیه آنها شاد و بشاش تر شود.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: کاهش زمان استراحت، به خصوص لم دادن و چشم دوختن به برنامه های تلویزیونی و گرایش به بازی های رایانه ای را هم برای دختران خود ر دستور کار خود قرار دهید و کاهش استفاده از کربوهیدرات های تصفیه شده و جایگزینی آنها با کربوهیدرات های پیچیده با افزایش مصرف نان های سبوس دار، غلات کامل یا جوانه زده و حبوبات همراه با حذف یا کاهش مصرف شیرینی، کیک، بیسکویت، کلوچه و شیرینی های خشک که با مارگارین یا روغن های جامد حاوی اسیدهای چرب ترانس تهیه شده اند، ضروری است.

 

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان