arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۸

رییس جمهوری پیشین کنیا درگذشت

روزنامه کنیایی "استار" روز سه شنبه گزارش داد که "دانیل آراپ موی" رئیس جمهوری پیشین این کشور که در دوره زمامداری خود با مشت آهنین حکومت کرده بود درگذشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

براساس این گزارش، "اوهارو کنیاتا" رییس جمهوری کنیا صبح امروز خبر مرگ وی را در سن ۹۵ سالگی اعلام کرد که به مدت ۲۴ سال از سال ۱۹۷۸ (۱۳۵۷) تا ۲۰۰۲ (۱۳۸۱) با مشت آهنین در این کشور آفریقایی حکومت کرد.

وی به مدت دو سال نیز رییس وحدت آفریقا (اتحادیه آفریقا) بود. با آمریکا رابطه خوبی داشت و خود را متعهد می‌دانست که با جریانات کمونیستی در کشور مبارزه کند و به همین دلیل سال‌ها رهبر حزب "اتحادیه ملی آفریقایی" کنیا و بعد از آن "اتحادیه دمکراتیک آفریقایی" این کشور بود.

آراپ موی که با وعده حذف قومیت گرایی و فساد دولتی در این کشور روی کار آمد نه تنها اقدامی علیه این دو مشکل جامعه خود نکرد بلکه بیشتر موجب تشدید آن‌ها شد تا جایی که گروه بین المللی شفافیت و مبارزه با فساد سال‌ها از این کشور به عنوان فاسدترین کشور جهان یاد می‌کردند.

در واقع او از حمایت دولت‌های غربی برخوردار بود، اما به‌سبب سابقۀ ضعیف کنیا در امور حقوق بشر از او انتقاد شد.

موی در سال ۱۹۸۲ با کودتایی نافرجام مواجه شد و پس از آن با استبداد بیشتری به حکومت پرداخت.

در سال ۱۹۹۱ دربرابر انتقادات وسیع، قول داد سیاست چندحزبی را تدریجاً برقرار کند و در اولین انتخابات آزاد در ۱۹۹۲، در میان اتهامات گسترده مبنی‌بر تقلب در آرا به ریاست جمهوری رسید.

وی سرانجام مجبور شد در سال ۲۰۰۲ از قدرت کناره گیری کرده و"موای کیباکی" رئیس جمهوری این کشور شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان