arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۹۱۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۰

چارلی چاپلین یک یهودی روس و کمونیست خطرناک بود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در زمان حیات چارلی چاپلین، MI6 در مورد این کمدین مشهور تحقیقاتی کرده بود.



به گزارش انتخاب به نقل از "روزگار نو" ، ماموران اطلاعاتی موفق به پیدا کردن مدارک و شواهدی از تولید این بازیگر در بریتانیا نشدند. این در حالی بود که چاپلین ادعا می کرد که در سال 1889 در لندن متولد شده است.

مسئولان امریکایی از MI6 خواسته بودند که سابقه ی این باریگر را پیدا کنند چراکه تصور می کردند که این کمدین مشهور یک کمونیست است.

اما ماموران اطلاعاتی موفق به پیدا کردن شناسنامه وی نشدند و قدیمی ترین چیزی که از او پیدا شد، گذرنامه ای بود که در سال 1920 صادر شده بود.



انها سپس شروع به تحقیق در مورد ادعای تولد او در "فوناتیبو"، در نزدیکی پاریس یا ملون فرانسه کردند.

امریکایی ها ادعا کرده بودند که نام واقعی چاپلین "اسرائیل تورنستاین" بوده است و همچنین ادعا کردند که وی یک یهودی روس بوده است.

با وجود تحقیقات وسیع، MI6 هیچ نوعی مدارک و شواهدی در جهت اثبات این ادعاها پیدا نکرد و اصالت وی تا امروز نامعلوم مانده است.




البته، ماموران اطلاعاتی انگلیس ادعای امریکایی ها مبنی بر اینکه وی یک کمونیست خطرناک است را رد کردند.

ماموران MI6 اینگونه تنیجه گرفتند: در حالی که چاپلین ممکن است از طرفداران کمونیست ها باشد اما وی در این مورد رادیکال نیست.

MI6 پذیرفت که نام چاپلین به نفع کمونیزم و به عنوان یکی از قربانیان مک کارتیزم مورد سو استفاده قرار گرفت.(جو مکا کارتی یک سنانو امریکایی بود که کمپین ضد کمونسیتی راه اندازی کرده بود)

این برای نخستین بار است که پرونده ی محرمانه ی MI6 در مورد چاپلین علنی می شود.

چاپلین شخصا گفته بود که در 16 اپریل 1889 در ایست استرین، والورث در جنوب لندن متولد شده است. وی تنها چهار روز قبل از تولد هیتلر که وی را در "دیکتاتور بزرگ" مورد تمسخر قرار داد، به دنیا آمده بود.


چاپلین در سن 12 سالگی

MI6 پس از بررسی پرونده ها در "سامرست" در لندن اینگونه نتیجه گیری کرد: به نظر می اید که چاپلین یا در این کشور(بریتانیا) متولد نشده است و یا اینکه نام دیگری دارد.

بخش ویژه ی "اسکالتد یارد" با ارائه ی اطلاعاتی از سوی یک منبع که گفته بود وی در فراسنه متولد شده است، پیازداغ این پرونده را زیاد کرد.

در گزارش پلیس امده است: ممکن است که این موضوع حقیقت داشته باشد یا نداشته باشد، اما بنابراین تحقیقات، هیچ سندی در خصوص تولد وی در انگلیس بدست نیامده است، به همین دلیل ممکن است که وی در فرانسه متولد شده باشد.



MI6، سرویس اطلاعاتی خارجی انگلیس در این خصوص تحقیقاتی بیشتری کرد اما در مورد اینکه چاپلین در فرانسه متولد شده، به نتیجه نرسید.

"جان ماریوت"، رئیس اداره ضدخرابکاری MI5 معتقد بود که نبود شناسنامه نباید باعث نگرانی  سرویس اطلاعاتی شود.

وی نوشت: عجیب است که قادر به کشف محل تولد چاپلین نبوده ایم، اما فکر نمی کنم که این موضوع از اهمیت امنیتی برخوردار باشد.



پاسخ این معما سال گذشته، تا حدودی داده شد. خانواده چاپلین نامه ای در کشویی قفل شده را پیدا کردند که در آن اشاره شده بود که چاپلین در کمپ کولی ها در "اسمسویک" در نزدیکی "بیرمنگام" متولد شده است.




این نامه در اوایل دهه 1970 توسط جک هیل به این ستاره ی سینما فرستاده شده است. در این نامه گفته شده است که عمه ی او یک "ملکه کولی" بوده است و او در کاروان عمه اش متولد شده است. مشهور است که نام مادر چاپلین هنا است.

چاپلین سرانجام در روز کریسمس سال 1977 و در سن 88 سالگی در خانه اش در سوئیس درگذشت.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
3
25
نوبت چارلیه؟
فرید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
2
12
بیچاره چارلی!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
3
13
چاپلین نابغه قرن بود
ali
|
Netherlands
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
2
20
هر کی‌ و هرچی‌ که بود نمونه یک انسان دوستداشتنی و انسان دوست بود ،روحش شاد
آلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
4
4
من دوست ندارم مردی را به تمسخر بگیرم ولی این را به چارلی میگم: تو هیتلر یک نابقه قرن را به تمسخر گرفتی دلقک حالا که مردی ولی یک نگاه تو آینه مینداختی میدیدی کی را باید به تمسخر گرفت حالت جا آمد حححححححححححححححححححححا
نظرات بینندگان