arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۸

یادداشت‌های اعتمادالسلطنه، جمعه ۲۳ بهمن ۱۲۶۴ / وزیراعظم می‌گفت: حالا قوت ما در این است که تعصب شیعه را محرک شویم!

منزل امین‌السلطان رفتیم. صحبت پولتیک در میان بود. این جوان وزیراعظم می‌گفت: «حالا قوت ما در این است که مخالفت خودمان را با عثمانی معلوم سازیم و تعصب شیعه را محرک شویم.» خواستم بگویم: «آقای وزیر حالا پانصد سال قبل نیست که حقه‌بازی‌های شاه اسماعیل را تجدید کرد. حالا توپ کروپ است و تفنگ اشانیوس.» این است درایت وزرای ما، پناه بر خدا!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیراعظم می‌گفت: حالا قوت ما در این است که تعصب شیعه را محرک شویم!

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش «انتخاب»، در خاطرات اعتمادالسلطنه در روز جمعه ۲۳ بهمن ۱۲۶۴ آمده است:

صبح ناظم‌خلوت آمد مرا سوار کرد به سیاه‌غار رفتیم. [شاه] یک فرسخ تقریبا در جای سنگلاخی به ناهار افتادند. دستی دوربین بود شکار پیدا می‌کرد، چشمی به سنگ بود شاید معدنی پیدا کنند، گوشی به خواندن روزنامه من بود، گوشی به مزخرفات عمله خلوت بود. ناهار صرف فرمودند. به دوشان‌تپه مراجعت فرمودند. من هم به درشکه سلطان ابراهیم نشسته منزل آمدم. شب هم بیرون شام میل فرمودند. معلوم شد انیس‌الدوله نیامده است. اسباب شام اندرون غیرمنظم است. روز و شب به مردم زحمت می‌دهند. خلاصه لندن اغتشاش شده. روز روشن در کوچه‌ها مردم را لخت کرده بودند. از تفصیلات این‌که بعد از این‌که از خدمت شاه بیرون آمدیم منزل امین‌السلطان رفتیم. صحبت پولتیک در میان بود. این جوان وزیراعظم می‌گفت: «حالا قوت ما در این است که مخالفت خودمان را با عثمانی معلوم سازیم و تعصب شیعه را محرک شویم.» خواستم بگویم: «آقای وزیر حالا پانصد سال قبل نیست که حقه‌بازی‌های شاه اسماعیل را تجدید کرد. حالا توپ کروپ است و تفنگ اشانیوس.» این است درایت وزرای ما، پناه بر خدا!

نظرات بینندگان