arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۹۶۱۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۸

فرمانده آمریکایی: چین تهدیدی برای ثبات اقیانوس آرام است

دریادار «فیلیپ دیویدسون» فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در منطقه اقیانوس آرام و هند از چین به عنوان تهدید جدی برای ثبات این منطقه یاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» وی روز پنجشنبه در سفر به استرالیا گفت که حزب حاکم کمونیست چین می‌کوشد تا جریان تجارت، سیاست و ارتباطات مالی این منطقه را به کنترل خود در آورد.

وی افزود: پکن تهدیدی برای جزایر و کشورهای کوچک اقیانوس آرام و ثبات کل منطقه است.

روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست نوشت، چین و آمریکا در نخستین ماه سال ۲۰۲۰ میلادی توافقنامه اولیه برای پایان دادن به مناقشات تجاری ۱۸ ماهه امضا کردند اما اظهارات این فرمانده آمریکایی آتش اختلافات را شعله‌ور می‌کند.

دیویدسون بابیان اینکه چین برای کشورهای منطقه اقیانوس آرام دام‌های مالی اعتباری با بدهی پهن کرده و مقررات و توافقنامه‌های بین‌المللی را نقض می‌کند اظهار کرد، پکن ادعاهای ارضی افراط گونه دارد، حق مالکیت معنوی را نقض می‌کند و به ارعاب نظامی روی می‌آورد.

وی تاکید کرد که چین می‌خواهد جریان حیات در منطقه اقیانوس آرام را در اختیار بگیرد و همه ارتباطات سیاسی و تجاری و مالی را تحت کنترل داشته باشد.

گرچه مقامات چین هنوز به این اظهارات واکنش نشان نداده‌اند اما پکن پیش از این چنین ادعاهایی را اتهامات واهی دانسته و آن را رد کرده بودند.

چین تاکید کرده است که برخلاف ادعاهای آمریکا، این کشور با استقرار نیروهای نظامی، جنگنده‌ها و ناوشکن‌های خود به بهانه حراست از کشتیرانی آزاد موجب افزایش خطر رویارویی شده است.

روزنامه گلوبال تایمز چین می‌نویسد که ارتش چین برای مقابله با آمریکا در این منطقه که به چین تعلق دارد، کاملا آماده است و بی تردید از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود حراست خواهد کرد.

ارزش تجارت و کشتیرانی در دریای جنوبی که دارای بیش از ۲۵۰ جزیره است و برخی کشورهای منطقه نیز در خصوص مالکیت برخی از آنها با چین در منازعه هستند، بین ۳ هزار و ۴۰۰ تا ۵ هزار میلیارد دلار در سال است.

دیویدسون با اشاره به وجود برخی اختلافات دیپلماتیک و سیاسی میان چین و استرالیا نیز گفت: پکن نشان داده است که می‌خواهد در امور بازار آزاد مداخله کرده و به شرکت‌های استرالیایی آسیب برساند.

استرالیا در سال گذشته میلادی چین را به انجام حملات سایبری علیه پارلمان و چند حزب این کشور متهم کرد، اما به دلیل نگرانی از تاثیرات این موضوع بر تجارت دو کشور از رسانه‌ای کردن آن پرهیز نمود.

پکن بزرگترین شریک تجاری کانبرا است و بیش از یک سوم صادرات استرالیا به چین است به طوری که سالانه بیش از یک میلیون گردشگر و دانشجو از چین به استرالیا می‌روند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان