arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۹۶۶۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۳ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۸

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۲۴ بهمن ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵: رهبری اشکالات سریال امام علی (ع) را پذیرفتند

به دفتر رهبری رفتم؛ برای ملاقات اعضای [مجلس] خبرگان با ایشان. کمی دیر رسیدم. آقای [ابراهیم] امینی، [نایب رئیس دوم مجلس خبرگان رهبری]، گزارش مذاکرات را داد و رهبری هم صحبت مفصلی کردند و اشکالات سریال امام علی (ع) را پذیرفتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۲۳ بهمن ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵: رهبری اشکالات سریال امام علی (ع) را پذیرفتندخاطرات مرحوم  آیت الله هاشمی رفسنجانی را از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵، هر شب منتشر می‌کند. پیشتر، خاطرات «آیت الله» از سال ۵۸ تا ۷۱ در «انتخاب» منتشر شده بود
 
به گزارش «انتخاب»؛ متن خاطرات آیت الله هاشمی در روز ۲۴ بهمن 1371 تا 1375 در زیر آمده است

 

سال ۱۳۷۲

جمعی از مدیران ورزش بانوان آمدند؛ فائزه برایشان وقت گرفته بود. بنا بود او صحبت کند، با مشورت با من؛ ترجیح دادم خانم طاهریان گزارش بدهد؛ خوب هم حرف زد و اثرات طرح همبستگی ورزش بانوان کشورهای اسلامی را گفت. من هم تشویق‌شان کردم و نصیحت نمودم.[۱] بعد از جلسه فائزه و خانم طاهریان آمدند و از حمایت‌های من تشکر کردند. خانم طاهریان، از عدم آمادگی برای صحبت عذرخواهی کرد.

[آقای سیداسماعیل مفیدی]، استاندار خراسان آمد. گزارش وضع استان، مسائل افغان‌ها و مسأله مسجد فیض اهل سنت که اخیراً تخریب شده را داد. خواست که در تصویب
 عوارض پیشنهادی تسریع بشود. از هماهنگی با آقای طبسی گفت.

آقای اژه‌ای، [نماینده رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور] آمد. گزارش دانشجویان ایرانی در خارج کشور را داد. برای ساخت مقبره شهدای هفتم‌تیر کمک خواست.

سعید، فرزند آقای موسوی اردبیلی آمد. گزارش ساخت سوخت مایع موشک را داد و مقدمات کار طرح آب سنگین را گفت. برای پرداخت تعهد ماشین‌آلات کارخانه ساخت شیشه‌های دارو برای دانشگاه مفید استمداد کرد و از وسعت شایعه مرگ پدرش اظهار تعجب نمود.

خانم [شفیقه] رهیده، همسر دکتر حبیبی آمد. گزارش کار کارخانه سرنگ‌سازی را و قرارداد ساخت کارخانه فیلتر دیالیزسازی و مزاحمت‌های دکتر [عباس] شیبانی را داد.

در جلسه عصر هیأت دولت، مصوبات زیادی داشتیم. افطار را با اعضای هیأت دولت همان‌جا صرف کردیم. آیت ‌الله خامنه‌ای هم افطار منتظرم بودند؛ نمی‌دانستم. جلسه معمولی‌مان تشکیل نشد. تلفنی صحبت‌هایمان را انجام دادیم.

 

سال ۱۳۷۳

در گزارش‌ها خبر از پیشرفت دور از انتظار گروه طالبان در افغانستان، توجه را جلب می‌کند. بعد از انجام کارها، جمعی از نمایندگان زنجان آمدند. تقاضا داشتند که از انتزاع تاکستان از زنجان و الحاق آن به قزوین خودداری شود؛ در مقابل، اصرار خود تاکستانی‌ها را داریم.

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه آمدند. دربارة مسائل زیادی منجمله کلان بودجه، صرفه‌جویی، ایجاد امنیت اقتصادی برای تشویق سرمایه‌گذاری، کنترل نقدینگی، هماهنگی و همدلی در سیاست‌های کلی ایجاد احزاب صحبت شد. جلسه شورای اقتصاد با چند مصوبه داشتیم. به منزل آمدم.

فاطی آمد. نقشه مرکز انجمن‌های خیریه را آورد. دنبال این است که ساختمانی برای استقرار انجمن‌های خیریه و امدادی که فعلاً در ساختمان‌های مختلف دولتی متفرق هستند، ساخته شود و برای اعتبارات استمداد کرد

 

سال ۱۳۷۴

مدیران سازمان بازرسی‏کل‏کشور آمدند. آقای [سیدابراهیم] رییسی، [رییس سازمان بازرسی‏کل‏کشور] گزارش داد و از حمایت‌های من تشکر کرد. من هم در اهمیت بازرسی و مفید بودن و ضروری بودن برای سلامت نظام و لزوم پرهیز از جنجال و پخش اخبار مبالغه‏آمیز و هتک آبروی دیگران،  تأکید و صحبت کردم[۱]. قبل از جلسه، آقای ریی سی به تنهایی آمد و خبر داد که آقای ری‏شهری و جمعی از همفکرانش، به فکر اعلان لیست نامزدان انتخابات تهران‌اند و برای امضای لیست از سوی خودش مشورت‏کرد که جوابی ندادم. با آقای [محمد] یزدی، [رییس قوه قضاییه]، تلفنی صحبت کردم؛ از آن اقدام ناراضی‏است و گفت‏که به آقای رییسی گفته که مناسب نیست او امضا کند. قرار شد، آقای یزدی در مورد اعلان دادستان، در خصوص جلوگیری از عبور ماشین‌های سنگین از اتوبان قم و اعلان دادگاه علنی برای بانک که بوی سیاسی‏کاری در جریان انتخابات می‌دهد، جلوگیری‏کنند.

آقای [اسماعیل] فردوسی‏پور آمد. گزارش‏کار دیوان عدالت اداری را داد و برای خانه‌اش و بیمارستانی استمداد کرد. آقای [سیدابوالفضل] موسوی تبریزی، دادستان سابق آمد و از شهردار تهران بد گفت؛ البته درخواست عوارض شهرداری از ساختمانی، بی‏تأثیر نبود؛ لذا نصیحتی کردم.

دکتر حبیبی، [معاون اول رئیس‏ جمهور] آمد، برای امور جاری و مسایل انتخابات و شورای نگهبان که حکم غیراصولی در مورد گروه کارگزاران داده است. گفت، آقای [محمد] امامی‏کاشانی، [عضو فقهای شورای نگهبان]، دنبال اصلاح حکم است. عصر گزارش اصلاح حکم در جلسه امروز رسید. این تغییر موضع سریع، مجموعاً به نفع کارگزاران و باعث ضعف موقعیت شورای نگهبان خواهد بود. عصر شورای عالی اداری، جلسه داشت؛ ادغام چند شرکت مربوط به دام و طیور جهادسازندگی تصویب شد.

 

سال ۱۳۷۵

آقای [محمد شریف] مهدوی، سفیرمان در آفریقای جنوبی آمد و برای آزادی یک نفر از اتباع آفریقایی جنوبی‌که باعث تنش در روابط شده است، استمداد کرد. [آقای واصف طالب‌اوف]، رییس مجلس نخجوان آمد. از خدمات و کمک‌های ایران به نخجوان تشکر نمود و تقاضای موافقت با ساخت سدی روی ارس، برای تولید برق برای نخجوان داشت‌که مستلزم انحراف آب و سپس برگشت آب به رودخانه است.

به دفتر رهبری رفتم؛ برای ملاقات اعضای [مجلس] خبرگان با ایشان. کمی دیر رسیدم. آقای [ابراهیم] امینی، [نایب رئیس دوم مجلس خبرگان رهبری]، گزارش مذاکرات را داد و رهبری هم صحبت مفصلی کردند و اشکالات سریال امام علی (ع) را پذیرفتند. به آقایان [احمد] جنتی و [غلامرضا] رضوانی، گفتم که بازرس برای بررسی شکایات به رفسنجان بفرستند.

به دفترم برگشتم. اعضای [مجلس] خبرگان هم آمدند. مطابق معمول هر سال، ناهار میهمانم بودند. آقای [علی] مشکینی صحبت کردند. از اظهارات خودشان در اجلاس خبرگان، در مورد غیرمشروط‌بودن ولایت فقیه به انتخابات و آرای مردم دفاع کردند و جمع‌بندی آقای امینی را نپذیرفتند. آقای امینی، پس از مخالفت آقای [محمدجواد] حجتی کرمانی، با نظرات آقای مشکینی و مخالفت آقای [ابوالقاسم] خزعلی، با اظهارات آقای حجتی، جمع‌بندی میانه‌ای کرده بود و همان را در حضور رهبری اظهار داشت.

ایشان از وضع احتمالی بعد از مسئولیت من، اظهارنگرانی کردند. سپس من صحبت کردم[۱] و گفتم، امروز ما نیازی به این بحث‌ها نداریم، چون رهبری از طریق انتخابات دومرحله‌ای به مسئولیت رسیده‌اند و این بحث‌ها، باعث می‌شود که دشمنان بگویند، نظام به آرای مردم متکی نیست؛ همان گونه که پس از انتشار صحبت آقای مشکینی، رادیوهای بیگانه این بحث را شروع کرده‌اند. درباره پیشرفت‌های کشور و لزوم هدایت و حفظ افکار عمومی گفتم. نامه‌ها و مراجعات زیادی هم داشتم. پس از نماز جماعت و ناهار، متفرق شدند. به هر یک از اعضا، یک طاقه عبا و تعدادی کتاب هدیه دادیم؛ چون حقوقی نمی‌گیرند.

عصر برای دور دوم مذاکرات با میهمانان ترکمنستانی، به سعدآباد رفتم. گزارش نتیجه مذاکرات را دادند؛ تقریباً در همه موارد به نتیجه رسیده‌اند. دیروز عصر، مذاکراتشان پیشرفت نداشت. شب، چند نفر از وزرای ترکمنی را در حضور من و آقای نیازاُف، مورد بازخواست قرار دادیم و من عدم رضایت خودم را ابراز کردم. آقای نیازاُف به آن‌ها فشار آورد. دیشب پس از شام تا ساعت ۱۲ شب، مذاکره کرده و به نتایج مطلوب رسیده‌اند؛ به خصوص در مورد احداث سد پل خاتون و اجرای قرارهای سه جانبه با اوکراین و ارمنستان. در حضور ما اسناد امضا شد و با مراسم بدرقه رسمی، همراه با آقای دکتر ولایتی، به سوی فرودگاه [مهرآباد] حرکت کردند.

عصر به خانه آمدم و شب را به مطالعه گذراندم. آقای نیازاُف خواست که وزیر نفت ما، هفته آینده برای قرارداد در مورد همکاری در صنایع نفت به ترکمنستان برود. از پیشرفت کار لوله گاز اظهاررضایت کرد و از اینکه بعضی از پیشنهادهای ایران، گران‌تر از دیگران است، اظهارنارضایتی‌کرد و خواست که من در سفر بعدی، چند روزی آنجا بمانم. گفت همه سران کشورها که با او ملاقات می‌کنند، از من تعریف می‌کنند و از سیاست‌های دولت ایران، ابراز رضایت دارند.

نظرات بینندگان