arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۹۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

افزایش هزینه‌های نظامی در جهان؛ آمریکا و چین در راس همه

یک مطالعه جدید نشان داد که سال ۲۰۱۹، بزرگترین جهش کشورها در هزینه‌های نظامی و دفاعی طی یک دهه بوده است. آمریکا به عنوان صدرنشین هزینه‌کرد نظامی در جهان، همچنان در پی مقابله با قدرت نظامی‌ چین است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS ) اعلام کرد مجموع کشورهای جهان در سال ۲۰۱۹، چهار درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸ برای خرید تجهیزات نظامی‌ خود هزینه کرده‌اند. این بیشترین افزایش هزینه نظامی ‌در ۱۰ سال گذشته ارزیابی و اعلام شده است. میزان سرمایه‌گذاری آمریکا در حوزه تحقیق و توسعه، در مقایسه با همه کشورهای اروپایی، حدوداً چهار برابر بیشتر است.

به گزارش دویچه‌ وله انگلیسی، در گزارش این موسسه که با عنوان "توازن نظامی"، روز ۱۴ فوریه منتشر شده، آمده است که ایالات متحده و چین، هزینه نظامی‌خود را به میزان ۶.۶ درصد افزایش داده‌اند. جزئیات این بخش نشان می‌دهد واشنگتن در بودجه نظامی ‌خود ۶۸۴.۶ میلیارد دلار معادل ۶۳۱.۸ میلیارد یورو هزینه کرده که ۲۷۵.۴ میلیارد دلار آن به دو مقوله خریدار تسلیحات و تحقیق و توسعه یا به عبارتی "سرمایه‌گذاری دفاعی" بوده است.

این رقم به خودی خود بیشتر از مجموع هزینه‌های نظامی ‌چین به مبلغ ۱۸۵ میلیارد دلار و حدوداً سه برابر هزینه چین در همان بخش است.

در این گزارش همچنین اعلام شده که هزینه نظامی ‌آمریکا فقط از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ مبلغی معادل ۵۳.۴ میلیارد دلار یعنی حدوداً به اندازه مجموع بودجه نظامی‌ بریتانیا افزایش پیدا کرده است.

بر اساس تحقیقات موسسه IISS، روسیه در بخش سرمایه‌گذاری دفاعی، رتبه سوم را به خود اختصاص داده ولی بودجه نظامی ‌آن تقریباً ۱۰ برابر کمتر از ایالات متحده بوده است.

در همین حال، اروپا هزینه‌های دفاعی خود را به میزان ۴.۲ درصد افزایش داده است. این درصد افزایش در میان کشورهای اروپایی، بعد از بحرانی مالی جهان در سال ۲۰۰۸ صورت گرفته است.

گزارش سالیانه موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) همچنین نشان داد که جایگاه ۱۵ کشور در حوزه هزینه‌های دفاعی در سطح سال ۲۰۱۸ همچنان حفظ شده است و تنها یک تغییر در آن دیده می‌شود و ایتالیا از استرالیا پیش افتاده و در جایگاه دوازدهم جدول قرار گرفته است. ایالات متحده، چین، عربستان، روسیه و هند پنج کشوری هستند که به ترتیب در جایگاه نخست قرار دارند.

این مطالعه همچنین نشان داد که از میزان کمک‌های مالی آمریکا برای تامین هزینه‌ها و بودجه دفاعی متحدانش کاسته شده است. به نظر می‌رسد این امر بر اساس سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با عنوان "اول آمریکا" صورت گرفته باشد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان