arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۰۰۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۸ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

لبنان منتظر پاسخ آمریکایی‌ها در مورد ترسیم مرزها است

مقام های بیروت به ویژه «نبیه بری» رییس مجلس منتظر پاسخ مقام های آمریکا به عنوان میانجی و نماینده اسراییل برای ترسیم و تعیین مرزهای زمینی و دریایی فلسطین اشغالی با لبنان هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پایگاه خبری لبنان ۲۴ امروز (شنبه) به نقل از منابع نزدیک به نبیه بری با اعلام این خبر، افزود: رییس مجلس لبنان مکلف به حفظ حقوق دریایی این کشور و مامور گفت وگو با دیوید شِنکِر معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه برای انجام عملیات ترسیم مرزها است اما تاکنون پاسخی از وی دریافت نکرده است.

دیوید شنکر پایان هفته گذشته به تلویزیون «ام تی وی» لبنان گفت: می‌کوشد زمینه مناسب برای مذاکرات با مقام های لبنان و نیز مقام های تل اویو در مورد مرزها را ایجاد کند؛ چیزی که برای آن بیش از یک‌ سال تلاش شده است.

وی افزود: توافق در این خصوص تقریبا آماده است و دولت آمریکا منتظر تصمیم‌گیری طرف های لبنانی و پاسخ آن ها در مورد بندهای این توافق نامه است و زمانی که این مساله انجام شود، لبنان و اسراییل می‌توانند مذاکرات را با میانجی گری ایالات متحده آغاز کنند.

نبیه بری در واکنش به سخنان معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه گفت: ادعاهای شنکر برای وی شک ایجاد کرده که شاید آمریکایی‌ها موضوع اقتصادی و وضعیت مالی لبنان و مساله ترسیم مرزها را به موضوع های دیگری مانند بهبود روابط با سوریه یا مساله نفت و گاز ربط داده اند.

روزنامه النهار چاپ بیروت نوشت که بری ادعاهای شنکر در مورد این که آمریکا منتظر پاسخ دولت لبنان است تکذیب و تاکید کرد: موضع ما روشن است و اگر آمریکایی‌ها از این موضع راضی نیستند، امروز دولت جدیدی در لبنان تشکیل شده و می‌توانند با آن گفت گو کنند.

وی گفت: تمام مقام ها، جریان‌ها و احزاب سیاسی به ‌خصوص میشل عون رییس‌ جمهوری و حزب‌الله در خصوص مذاکره با اسرائیل به میانجیگری آمریکا در موضوع تعیین و ترسیم مرزهای زمینی و دریایی، با نظر من موافق هستند.

رییس مجلس لبنان افزود: من منتظر پاسخ آمریکایی‌ها به ۲ پیشنهادی که به آنها دادم هستم و این ۲ پیشنهاد را به کمک مشاوران خود از جمله «علی حمدان» تهیه کردم و به «الیزابت ریچارد» سفیر واشنگتن در بیروت تحویل دادم.

بری بدون اشاره به این پیشنهادها اظهار داشت: الیزابت ریچارد، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا و دیوید هیل مشاور وی با گروه دیوید شنکر و سایر مسئولان کاخ سفید در برخورد با موضوع مذاکرات مرزی بین لبنان و اسرائیل، اختلاف نظر دارند.

رهبر جنبش شیعی امل خاطر نشان کرد: در سال‌های مذاکره با هیات های آمریکایی، در مورد پنج مسأله به ‌توافق رسیدیم و یک موضوع مانده که مذاکرات مرزهای دریایی را به مرزهایی زمینی ارتباط می‌دهد، در صورتی که آمریکایی‌ها می‌خواهند توافق و مذاکرات فقط در مورد مرزهای دریایی باشد.

قرار است معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه بزودی به بیروت سفر و با مقام های لبنان از جمله میشل عون در مورد ترسیم مرزهای جنوبی این کشور با فلسطین اشغالی، دیدار و گفت وگو کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان