arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۹ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
سی بی سی نیوز:

بحران ویروس کرونا در حال ذوب کردن یخ روابط کانادا و چین است

واکنش کانادا در مورد شیوع ویروس کرونا شامل برخی نشانه های آشکار برای نزدیک تر شدن به کشور کانون ویروس یعنی چین است. این موضوع در شرایطی که تا پیش از این روابط و مناسبات بین دو کشور بسیار متشنج بود، بسیار مهم به نظر می رسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش کانادا در مورد شیوع ویروس کرونا شامل برخی نشانه های آشکار برای نزدیک تر شدن به کشور کانون ویروس یعنی چین است. این موضوع در شرایطی که تا پیش از این روابط و مناسبات بین دو کشور بسیار متشنج بود، بسیار مهم به نظر می رسد.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب به نقل از سی بی سی نیوز، بسیاری از رسانه های دولتی چین ، بیانیه های رسمی دولت ها را انعکاس می دهند که همگی حاکی از روند گرم شدن روابط کانادا و چین است . رابطه ای که از زمان دستگیری منگ وانژو ، مدیر مالی هواوی در ونکوور در سال 2018 بسیار پر تنش بوده است.

روز جمعه ، وانگ یی وزیر امور خارجه چین از پاسخ کانادا به درخواست چین برای تجهیزات پزشکی از قبیل ماسک صورت و وسایل محافظتی تقدیر کرد. وانگ به همتای کانادایی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: "از طرف مردم چین ، ما قدردانی می کنیم. متشکرم. این یک رابطه خاص است."

سخنان وی نشانه تغییر چشمگیر مواضع حزب حاکم چین نسبت به مواضع پیشین است و نشان می دهد روابط دوجانبه دو کشور نسبت به 14 ماه اخیر کاملا تغییر کرده است. منابع دولتی چین به سی بی سی گفتند که که پیگیری دیپلماسی بهداشت عمومی توسط کانادا باعث شده است اوضاع جدیدی از دیپلماسی با چین نیز آغاز شود. هم اکنون نیز  روابط با چین بهتر از سال 2018 بوده است.

به نظر می رسد شیوع ویروس کرونا منجر به ذوب شدن ناگهانی یخ های روابط دو کشور شود. کانادا برای اعزام هواپیما به شهر چینی ووهان برای جمع آوری کانادایی ها به تأیید چین نیاز داشت. در همین حال ، چین برای مقابله با شیوع  ویروس در این کشور به کمک جامعه جهانی نیاز داشت.

امور جهانی کانادا اعلام کرد که این ماه حدود 16 تن تجهیزات محافظ شخصی را به چین منتقل کرده است ، از جمله لباس ، سپر صورت ، ماسک ، عینک و دستکش. اوتاوا همچنین موافقت كرد كه 2 میلیون دلار برای سازمان بهداشت جهانی کمک هزینه در نظر بگیرد و به كشورهای آسیب پذیر كمك كند تا برای شیوع احتمالی کرونا آماده شوند.

بروس آیلوارد ، اپیدمیولوژیست مشهور کانادایی ، اخیراً راهی کشور چین شد تا تیمی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت را به منظور مطالعه منشأ ویروس و شدت این بیماری هدایت کند. بر همین اساس است که منابع گفتند كه این كمک فرصتهای جدیدی را برای اتاوا برای شروع ترمیم روابط خود با چین ایجاد كرده است.

بحران ویروس کرونا در حال ذوب کردن یخ روابط کانادا و چین است

بیش از 2.3 میلیون نفر صفحه سفارت کانادا در چین را دنبال می کنند. در یک پست گسترده از سفارت طی این ماه، عکسی از کمک های کانادایی ها به سمت ووهان نشان داده شد. البته فراموش نکنیم که ایالات متحده ، استرالیا و برخی از کشورهای اروپایی کنترل سخت مرزی را در پیش گرفته اند و ممنوعیت ورود خارجیانی که طی 14 روز گذشته به چین سفر کرده اند را ممنوع اعلام کرده است. کانادا می گوید رویکرد این کشور مطابق با دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی در رابطه با "محدودیت های نامناسب در سفر و تجارت" است.

اما به طور کلی شهروندان چینی اقدامات کانادا را ستودند و گفته اند که "دوستی چین و کانادا برای همیشه ادامه دارد!" تلاش های اخیر کانادا همچنین عناوین درخشان را در رسانه های دولتی و حتی در پکن توجهات را به خود جلب کرده است.

نظرات بینندگان