arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۶ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

بورل خطاب به رهبران اروپایی: باید قادر باشیم عمل کنیم، اظهار نظر کافی نیست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس امنیتی مونیخ، به نمایندگان، دیپلماتها و رهبران اروپایی گفت: «ما باید قادر باشیم اقدام کنیم، نه اینکه هر روز اظهار نظر کنیم و ابراز نگرانی کنیم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یک شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که دولتهای اتحادیه اروپا باید اراده بیشتری برای مداخله در بحرانهای بین‌المللی داشته باشند یا اینکه با خطر فلج شدن سیاست خارجی‌شان مواجه شوند.

براساس گزارش رویترز، اتحادیه اروپا بزرگترین بلوک تجاری جهان است اما در اغلب موارد در ایجاد یک صدای واحد در سیاست خارجی با شکست مواجه شده‌ است چرا که ملزومات تصمیم سازی سیاست خارجی آنها نیازمند اجماع همه اعضا است. کشورهای اتحادیه اروپا در مسائل مختلف جهانی از لیبی گرفته تا ونزوئلا دچار شکاف هستند.

جوزپ بورل افزود: «اتحادیه اروپا باید تمایل و اشتیاق لازم را برای قدرت گسترش دهد و این فقط به معنای قدرت نظامی نیست.»

وی به نمایندگان، دیپلماتها و رهبران اروپایی گفت: «ما باید قادر باشیم اقدام کنیم، نه اینکه هر روز اظهار نظر کنیم و ابراز نگرانی کنیم.»

این گزارش افزود: با قدرت اقتصادی که اروپا دارد، این بلوک قادر به افزایش قدرت نرم است اما نفوذش در جهان کاهش یافته است که بخشی از آن به خاطر سیاست "اول آمریکا"ی دونالد ترامپ رئیس جمهور است که اولویتهای اتحادیه اروپا را تضعیف کرده است.

اتحادیه اروپا که از ماه ژانویه با مقامات جدید کار خود را آغاز کرده است تلاش کرده است دیپلماسی خود را به ویژه در غرب آسیا مجددا فعال کند. با این حال اعضای این بلوک همچنان دچار شکاف هستند. به عنوان مثال در زمینه طرح صلح ترامپ بین اعراب و اسرائیل نیز این سازمان دارای اختلاف است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان با انتقاد از چارچوب تصمیم گیری در اتحادیه اروپا تاکید کرد، وقتی که همه اعضا دارای اتفاق رای نیستند، اکثریت باید اقدام کنند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان