arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۴۲۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۳ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۲۸ بهمن ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵: ابوالحسن فیروزآبادی، معاون فنی وزارت اطلاعات گزارش خدمات فنی خودش را داد، از وزیر و معاونان دیگر به خاطر عدم قدرشناسی زحمات گله داشت

آقای [محمدباقر] نویسی، رییس دفتر آقای ناطق‌نوری، [رئیس‌مجلس] آمد. از عدم موفقیت آقای ناطق در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری اظهارنگرانی کرد و از قول آقای [محمدرضا] باهنر و خود آقای ناطق، نقل‌کردکه شنیده‌اند، به آقای دکتر [حسن] حبیبی پیغام داده شده است که نامزد شود و از من‌کمک خواست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۲۸ بهمن ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵:

خاطرات مرحوم  آیت الله هاشمی رفسنجانی را از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵، هر شب منتشر می‌کند. پیشتر، خاطرات «آیت الله» از سال ۵۸ تا ۷۱ در «انتخاب» منتشر شده بود
 
به گزارش «انتخاب»؛ متن خاطرات آیت الله هاشمی در روز ۲۸ بهمن 1371 تا 1375 در زیر آمده است

 

سال ۱۳۷۱

مجلس خبرگان، جلسه سالیانه داشت. ساعت هفت و نیم صبح، جلسه هیأت رییسه در دفتر من بود. ضمن صرف صبحانه، دستور جلسه تعیین شد. ساعت هشت و نیم صبح جلسه رسمی شروع شد. بیشتر وقت صرف انتخابات هیأت رییسه و کمیسیون‌ها شد؛ مثل گذشته بود.

برخلاف اجلاس‌های گذشته، نمایندگان رغبتی به نطق پیش از دستور و بحث‌های سیاسی نداشتند. به خاطر ماه رمضان عجله داشتند که برگردند. عصر هم ساعت سه تا پنج و نیم جلسه داشتیم. آیین‌نامه دبیرخانه مورد بحث بود.

شب میهمان من در دفترم بودند. برای آنها شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و منطقه و جهان را تشریح کردم و به سئوالات‌شان هم جواب دادم. آقای [علی] مشکینی، [رئیس مجلس خبرگان] هم صحبت مؤعظه‌گونه‌ای داشتند. خیلی خسته بودم. شب را در دفترم ماندم. تا ساعت یازده، کارهای مانده را انجام دادم و خوابیدم.

 

سال ۱۳۷۲

دیشب کمی برف باریده و امروز هم نم نم ‌باران داشتیم. امسال در بسیاری مناطق کمبود نزولات جوی داریم. ساعت نُه و نیم صبح، جمعی از خانم‌های پزشک آمدند. از حمایت‌های من برای حضور خانم‌ها در فعالیت‌های اجتماعی قدردانی کردند و من هم با صحبت مفصلی تشویق‌شان کردم و قول حمایت بیشتر دادم.امروز در اکثر نقاط کشور، پزشک زن مخصوص بیماری‌های زنان و زایمان و جراح زنان داریم.

همسر آقای [محمدجعفر] افتخار، رئیس [سابق] بانک تجارت که پزشک است، آمد و برای آزادی شوهرش استمداد کرد. حکم مشاورت آقای [سیدمنصور] رضوی را دادم. آقای [سید محمود] دعایی آمد. خواست که آقای مرعشی را در استانداری کرمان نگه‌داریم. گفت جمعی از مسئولان استان، برای همین منظور می‌خواهند به تهران بیایند. گفتم با خود آقای مرعشی صحبت کنند؛ اگر مایل است، همان‌جا بماند. جمعی از نمایندگان کرمان آمدند. خواستند آقای [عبدالحسین] ساوه را استاندار کنیم. خط مقابل هم خواسته که آقای [مصطفی] مؤذن‌زاده را بگذاریم.

آقای مرتضی قربانی، فرمانده لشکر امام حسین (ع) سپاه و دو نفر از سران لشکر آمدند. گزارش کارهای عمرانی و پیمانکاری لشکر را دادند؛ خیلی زیاد است. طرح‌های کشاورزی و مرغداری و دامداری و ساختمانی دارند و کمک خواستند.

آقای فلاحیان و مسئولان بازجویی سوءقصدکنندگان به من آمدند و گزارش نتایج کار را دادند؛ پیشرفت کمی کرده‌اند. تذکراتی دادم. فرستاده ویژه خانم بی‌نظیر بوتو آمد و نامه او را آورد. خواستار حمایت از پیشنهاد پاکستان در کمیسیون حقوق بشر در خصوص مسأله کشمیر شد؛ قول حمایت دادم. آقای [علاءالدین] بروجردی هم پیغام حکومت هند را داشت که گفته‌اند، انتظار دارند به خاطر رأی هند در مورد حقوق بشر به نفع ایران، ما از پاکستان حمایت نکنیم.

عصر مسئولان اقتصادی آمدند. گزارش مذاکرات با آلمان در خصوص معوقه‌ها و مسأله گران‏شدن ارزهای جاری را دادند و تصمیم‌گیری شد. افطار به خانه آمدم. اولین افطار ماه رمضان است که در خانه هستم. بعضی از بچه‌ها هم جمع بودند

 

سال ۱۳۷۳

امروز در منزل بودم. کمی هم باران داریم. از دو روز پیش، کار زیادی برای انجام و بولتن‌ها و گزارش‌های زیادی برای خواندن به خانه آورده بودم که تمام وقتم را گرفت. تا ساعت ده شب- این لحظه - تمام نشده و خیلی خسته شدم.

آقای واعظی، [معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه]، تلفنی اطلاع داد که دولت آلمان، تجدید بیمه هرمس را در سطح پانصد میلیون مارک در قدم اول اعلام نموده است؛ با توجه به فشار آمریکا برای عدم برقراری بیمه‌ها، خبر خوبی است.

فاطی آمد و اجازه گرفت که برای اجلاس حقوق بشر به ژنو برود. با حاج احمدآقا تلفنی احوال‌پرسی کردم. خبر رسیده بوده که مریض است و در بیمارستان؛ گفت دل‌درد شدیدی گاه‌گاه عارض می‌شود و برای معاینه به بیمارستان رفته است.

 

سال ۱۳۷۴

مدیران ارشد بانک صادرات آمدند. رییس‏گروه، گزارشی از موفقیت‌های بانک در جذب سپرده‌ها با رشد سی درصد سالانه و سرمایه‌گذاری‌های کلان داد. من هم ضمن صحبت مفصلی، تشویقشان کردم و تأکید نمودم که برای جلوگیری از نفوذ افراد ناباب، دقت بیشتری بنمایند.

دکتر حبیبی، [معاون اول رئیس‏ جمهور] آمد و در مورد سفر به سوریه و مسایل مورد مذاکره مشورت کرد. دربارة انتخابات هم صحبت شد. [آقای عباس آخوندی]، وزیر مسکن و شهرسازی آمد. درخواست نمود که به وزیر مسکن فرانسه که به ایران می‌آید، ملاقات بدهیم؛ گفتم چون رییس‏‌جمهور فرانسه به وزرای ما که به  پاریس می‌روند، ملاقات نمی‌دهد، من هم نباید بدهم. گزارش شرکت سهامی عام مهندسان ساختمان را داد؛ پیشنهاد نمود که طرح بزرگراه تهران- شمال را به آنها بدهیم.

مهندس [ابوالحسن] فیروزآبادی، معاون فنی وزارت اطلاعات آمد و گزارش خدمات فنی خودش را داد. از وزیر و معاونان دیگر به خاطر فشار زیاد برای استفاده از ابزار فنی برای شنود و کنترل و عدم قدرشناسی زحمات او گله داشت.

 ظهر محسن، [رییس دفتر بازرسی ویژه رئیس‏ جمهور] آمد. گزارش وضع انتخابات و شکایات ردشده‌ها را داد. عصر آقای [علی‏محمد] بشارتی، وزیرکشور آمد. از او به خاطر اوقات تلخی در جلسه هیأت دولت، دلجویی نمودم. دربارة کیفیت تبلیغ  کارگزاران صحبت شد. آقای [محسن] نوربخش، [عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی]، تلفنی گزارش سفر به قم و مذاکره در مورد انتخابات با جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] را داد. جمعی از بسیجیان ادارات میهمانم بودند. بعد از نماز و افطار، آقای [علیرضا] افشار، [فرمانده بسیج]، گزارشی داد و من هم با صحبت‏ کوتاهی تشویقشان کردم.

دیروز صبح، رادیو آمریکا خبر کشف یک مرکز نظامی از مجاهدان خارجی مسلمان در سارایوو را داد که سه ایرانی هم آنجا دستگیر شده‌اند. تا عصر از طریق وزارت امورخارجه و وزارت اطلاعات،گزارش رسید که آن مرکز را مأموران وزارت اطلاعات، با درخواست دولت بوسنی و هرزگوین، برای آموزش آنها دایر کرده بودند و مخفی هم نبوده و آزاد شده‌اند و بناست مراجعت کنند، ولی تبلیغات آمریکایی‌ها ادامه دارد.

 

سال ۱۳۷۵

نمایندگان استان بوشهر آمدند. خواستارکمک‌های بیشتر در سفر آینده به بوشهر و نیز بیشترکردن برنامه‌های مردمی شدند. آقای [محمدباقر] نویسی، رییس دفتر آقای ناطق‌نوری،
[رئیس‌مجلس] آمد. از عدم موفقیت آقای ناطق در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری اظهارنگرانی کرد و از قول آقای [محمدرضا] باهنر و خود آقای ناطق، نقل‌کردکه شنیده‌اند، به آقای دکتر [حسن] حبیبی پیغام داده شده است که نامزد شود و از من‌کمک خواست.

[آقای لاورنینکو]، رییس‌کمیسیون مشترک قزاقستان آمد. صحبت‌ها برمحور توسعه روابط بود. از ما برای ساخت پایتخت جدید، وام می‌خواهند. [آقای سید طاهر طاهری]، نماینده سمنان آمد. برای کارهای عمرانی بیشتر استمداد کرد. [آقای عباس آخوندی]، وزیر مسکن [و شهرسازی] برای برنامه ساخت مرکز نمایش تاریخ تمدن اسلامی آمد. از استخر استفاده کردم.

عصر آقای [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو] آمد. اجازه گرفت، تونل انحرافی سد خداآفرین رود ارس را اجرا کنیم، گرچه آذری‌ها همکاری نمی‌کنند و راجع به پیش‌بینی برای احتمال کمبود آب در تابستان امسال در تهران صحبت شد.

در شورای اقتصاد، چند مصوبه داشتیم. شب، برای مراسم تقدیر از ورزشکاران موفق، با محسن به ورزشگاه آزادی رفتیم؛ برنامه گرم و شادی بود. کودکان کاراته‌باز، نمایش خوبی دادند. فیلمی از نقطه‌های برجسته ورزشی پخش کردند. آقای [مصطفی] هاشمی‌طبا، [رئیس سازمان تربیت بدنی]، گزارش داد. سرودهایی اجرا کردند، سپس ده گروه از ورزشکاران موفق، جمع شدند و با من عکس گرفتند. بعد از اعطای جوایز که از صد سکه [بهارآزادی] به پایین، به تناسب ارزش مدال‌های جهانی یا منطقه‌ای یا المپیک بود، صحبت دلگرم‌کننده‌ای در اهمیت ورزش نمودم و برنامه دولت، برای تقویت ورزش را گفتم.

نظرات بینندگان