arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸

سخنگوی قوه قضائیه: بازداشت ۲۰ مدعی اعمال نفوذ در انتخابات مجلس

سخنگوی قوه قضاییه درمورد نفوذ و کلاهبرداری برخی افراد در انتخابات گفت: این موضوع کلاهبرداری است نه ارتشا. ولی وصف مجرمانه دارد و رسیدگی میکنیم. تا کنون ۲۰ نفر شناسایی و برخی با قرار آزاد شده و حدود ۴ تا ۵ نفر در بازداشت هستند اما به ارتباط این مدعیان با نهاد نظارتی انتخابات نرسیده ایم البته در این زمینه فردی از استانداری نیز بازداشت شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در مورد خبر حمایت رییس قوه قضائیه از برخی کاندیداها و شایعات مطرح شده گفت: شایعه منتشره را دیده ایم برخی از شایعات که در مورد تایید صلاحیتها بود به گوشمان رسید.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ریاست قوه به هیچ عنوان از هیچ فرد، لیست یا جریانی حمایت نمی‌کند و لیست و کاندیدایی ندارد.

اسماعیلی ادامه داد: ملاقات و مراجعاتی شده و تفاضاهایی خدمت ایشان شده ولی ریاست قوه گفته‌اند که در امر تهیه لیست و تأیید صلاحیت‌ها به لحاظ رعایت شأن قوه قضاییه ملاحظه ای را نمی پذیرند و از ورود به این موضوع معذور است.

کیفرخواست برای سایر متهمان پرونده زم صادر می‌شود

وی همچنین درخصوص پرونده زم و سایر متهمان نیز گفت: تا به امروز فقط نسبت به خود ایشان کیفرخواست صادر شده و در مورد سایر متهمان تحقیقات ادامه دارد و کیفرخواست صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: برخی از متهمان بازداشت و برخی آزادند و بزودی کیفرخواست دوم برای افراد بازداشتی صادر می شود و برای افرادی که با وثیقه آزادند همچنان روند تحقیقات ادامه دارد.

ورود پول کثیف به انتخابات جرم است

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد پولشویی و پول کثیف در تبلیغات انتخابات گفت: برابر با قانون ورود چنین پولهایی به روند انتخابات را جرم می دانیم و اینکه پول کثیف در چه مسیری هزینه می شود رسیدگی می‌کنیم.

وی افزود: اخیرا در رابطه با هزینه های نمایندگان مجلس مصوبه ای داشته ایم که نمیدانم به تایید شورای نگهبان رسیده یا نه ولی این موضوع مورد توجه همکاران قضایی قرار خواهد گرفت.

بین اعتراض و اقدام علیه امنیت تفاوت وجود دارد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه چه نوع اعتراضی را مجاز می داند گفت: اعتراض غیر از اقدام علیه امنیت کشور است.

وی ادامه داد: در حوادث اخیر اعلام کردیم و گفتیم حساب اغتشاشگران را از معترضان جدا می‌دانیم و دیدید که برای هرکسی که به خیابان پرونده قضایی تشکیل ندادیم.

اسماعیلی گفت: اما اینکه کسانی علیه امنیت ملی اقدام کرده و بعد اسم خود را معترض می گذارند باید گفت که در این زمینه باید قانون را بپذیریم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در این خصوص که شفافیت در هزینه کرد انتخابات آیا مورد بررسی قرار گرفته و سامانه شفافیت آیا کمکی کرده است یا خیر گفت: خیر، سامانه اطلاعات خوداظهاری است و محرمانه و در اختیار رییس قوه قضائیه است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: این سامانه مرجع استعلام و شفافیت مالی نیست و نوپا است و اطلاعات اولیه در آن بارگذاری شده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان