arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۸۹۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۱ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸

ایران،‌ سوریه، عراق و یمن محور مذاکرات پمپئو در ریاض

پایگاه اطلاع رسانی رای الیوم به نقل از منابع خود در ریاض گزارش داد که وزیر امور خارجه آمریکا امشب در منطقه تاریخی " العلا " در غرب عربستان با ولیعهد این کشور دیدار و درباره راهبردهای واشنگتن در منطقه بویژه در خصوص سوریه، عراق، یمن و ایران گفت و گو می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رای الیوم عصر چهارشنبه به نقل از این منبع آگاه که خواست نامش ذکر نشود، ادامه داد : " مایک پمپئو" در ادامه سفرهای خارجی‌ خود عصر امروز وارد ریاض شد و قرار است با " سلمان بن عبدالعزیز " پادشاه و " محمد بن سلمان " ولیعهد عربستان دیدار کند و درباره برخی امور و در راس آنها برنامه های واشنگتن با شرکا و همپیمانانش برای افزایش فشار به ایران گفت و گو کند.

بر اساس این گزارش ، پمپئو با ملک سلمان در ریاض دیدار و پیرامون بحران های خلیج فارس، تحریم های ایران، اوضاع یمن و معامله قرن گفت و گو خواهد کرد.

این منبع رای الیوم که در ریاض حضور دارد، با یادآوری اینکه وزیر امور خارجه آمریکا امشب با بن سلمان ولیعهد عربستان در منطقه تاریخی " العلا " در غرب این کشور دیدار می کند، افزود: پمپئو در این دیدار درباره راهبردهای آمریکا در منطقه، برنامه های واشنگتن با همپیمانان و شرکایش برای افزایش فشارها بر ایران و توسعه روابط دو کشور در زمینه های متعدد همچنین اوضاع منطقه بویژه سوریه، عراق، یمن و ایران گفت و گو خواهد کرد.

دیدار پمپئو از عربستان پس از سفر وی به " آدیس آبابا " پایتخت اتیوپی انجام می شود. وزیر امور خارجه آمریکا پیش از سفر به اتیوپی از سنگال و آنگولا دیدن کرد و قرار است پس از عربستان به عمان برود.

پیشتر وزیر امور خارجه آمریکا در گفت و با روزنامه شرق‌الاوسط چاپ لندن گفت که عربستان سعودی شریک قوی آمریکا است.

وی در گفت و گو با این نشریه افزود: طی ۷۵ سال گذشته عربستان سعودی شریکی قوی برای تحقق اهداف آمریکا در خاورمیانه است و یکی از اعضای اصلی متحدان علیه داعش بود و به صندوق حمایت از ثبات سوریه کمک کرده است .

پمپئو مدعی شد که همچنین عربستان به تثبیت اقتصاد عراق و جلوگیری از تجاوز ایران به این کشور کمک کرده است.

همزمان با سفر پمپئو به ریاض جشن هفتاد و پنجمین سال دیدار تاریخی " عبدالعزیز آل سعود " بنیانگذار نظام فعلی عربستان با " فرانکلین روزولت " رییس جمهوری پیشین آمریکا که در کشتی " کوینسی " در ۱۴ فوریه ۱۹۴۵ میلادی انجام شد، برگزار می‌شود.

این دیدار همکاری های راهبردی بین عربستان و آمریکا را پایه گذاری کرد.

همچنین پمپئو امروز گفت: آمریکا در هر زمان آماده مذاکره با ایران است اما تهران باید رفتار خود را به صورت اساسی تغییر دهد وگرنه فشار حداکثر بر آن ادامه خواهد یافت.

وی پیش از سفر به عربستان در گفت و گو با خبرنگاران در " ادیس آبابا " پایتخت اتیوپی گفت: عجله ای نداریم، فشارها ادامه دارد اما این فشارها فقط اقتصادی نیست بلکه انزوای دیپلماسی نیز هست.

" رای الیوم " نوشت که در همین حال " حسن روحانی " رییس جمهوری پیشتر اعلام کرد که آمریکا برای مذاکره با ایران پیام های زیادی ارسال کرد.

روحانی همچنین امروز ( چهارشنبه ) در جلسه هیات دولت گفت که توافق هسته ای که کشورش در سال ۲۰۱۵ با قدرت های جهانی امضا کرد به رغم خروج یک جانبه آمریکا از این پیمان و اعمال مجدد تحریم ها از سوی این کشور، همچنان زنده است.

رییس جمهوری ایران تصریح کرد: آمریکا برای درخواست گفت و گو ده ها پیام برای ما ارسال کرد و به طور خاص در نیویورک پنج یا ۶ نامه از آمریکایی ها به من رسید که درخواست گفت و گو داشتند.

وی ادامه داد که اگر ما ناتوان شده ایم پس چرا آمریکا از همه کشورها می خواهد برای مذاکره با ایران میانجیگری کنند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان