arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۹۱۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸

چه کسی و چگونه جنگنده‌های سعودی را در یمن سرنگون می‌کند؟ / سه فرضیه العربی الجدید را بخوانید

حوثی ها در یمن مرحله تازه ای از مقابله با اهداف هوایی را آغاز کرده و جنگنده های سعودی را سرنگون می کنند؛ که مهمترین انها، جنگنده سعودی از نوع تورنادو است. سرنگونی این جنگنده، سوالات زیادی را در مورد میزان پیشرفت توان حوثی ها در زمینه ابزارآلات دفاع هوایی به دنبال داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چه کسی و چگونه جنگنده‌های سعودی را در یمن سرنگون می‌کند؟ / سه فرضیه العربی الجدید را بخوانید

انتشار تحلیل رسانه های خارجی صرفا به منظور اطلاع رسانی است و به هیچ وجه به منزله تایید محتوای آن از سوی «انتخاب» نیست.

علي الذهب در العربی الجدید نوشت: حوثی ها در یمن مرحله تازه ای از مقابله با اهداف هوایی را آغاز کرده و جنگنده های سعودی را سرنگون می کنند؛ که مهمترین انها، جنگنده سعودی از نوع تورنادو است. سرنگونی این جنگنده، سوالات زیادی را در مورد میزان پیشرفت توان حوثی ها در زمینه ابزارآلات دفاع هوایی به دنبال داشته است؛ این در حالی است که حوثی ها در نتیجه 5 سال جنگ، تحت فشار شدید و عملیات فرسایشی در زمینه های تکنولوژیکی، مادی و انسانی هستند. آیا طرفهای خارجی یا داخلی پشت این پیشرفت حوثی ها قرار دارند؟

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در گزارش کادر کارشناسان مسائل یمن، در سال 2019، که در فوریه جاری به شورای امنیت ارائه شد، فرضیه هایی در این زمینه مطرح شده است:

طبق فرضیه اول، ایران منبع صادرات سلاح و قاچاق آن برای حوثی هاست، که کانال آن از دریای عرب تا عمان شروع شده و از المهره می گذرد، تا به شبکه قاچاقی برسد که در مناطق تحت سیطره دولت مشروع در صنعاء مستقر هستند.

در فرضیه دوم، نوار ساحلی، از شروع مرزهای حضرموت با المهره تا باب المندب، محل استقرار نیروهای کمربند امنیتی است که از شورای انتقالی جنوبی مورد حمایت امارات، تبعیت می کند و منفعت آن، چشم پوشی، یا همکاری با عملیات قاچاق موشک ها و سلاح های مختلف است، تا به این شکل مانع از اجرای توافق ریاض شود. این فرضیه، با تغییر موضع امارات در مورد جنگ یمن و تبدیل استراتژی نزدیکی مستقیم، به استراتژی غیر مستقیم و خروج نیروهای آن از یمن، هماهنگ است.

فرضیه سوم: در بخش ساحل غربی در امتداد سواحل شرقی باب المندب، تا بندر الحدیده، نیروهای مشترکی تمرکز دارند که مدام در معرض حملات حوثی ها قرار دارند و قادر به مقابله با قاچاق سلاح توسط حوثی ها نیستند. علاوه بر اینکه این منطقه، نقطه عبور تاریخی تمام اشکال قاچاق به شاخ آفریقاست.

فرضیه چهارم: سیطره حوثی ها بر نوار ساحلی ممتد از بندر الحدیده تا مناطق نزدیک به بندر میدی در شمال، سیطره دارند؛ این ناحیه بنادر و جزیره هایی را در خود دارد، که بواسطه بنادر و قایق های کوچکی که در آن است، سایه امن خوبی برای قاچاق سلاح فراهم می کند.

نظرات بینندگان