arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۸

عبدالله: نهادهای خارجی از نتیجه انتخابات افغانستان حمایت نکنند

«عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت فعلی افغانستان و نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری از سفارت‌خانه ها و نهادهای خارجی مستقر در این کشور خواست که در ارتباط با چالش موجود انتخاباتی این کشور بی‌طرفی خود را حفظ کرده و از نتیجه اعلام شده حمایت نکنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عبدالله: نهادهای خارجی از نتیجه انتخابات افغانستان حمایت نکنند

 

عبدالله در واکنش به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که دو روز پیش اشرف غنی برنده آن اعلام شد، آنرا نپذیرفت و تأکید کرد که تیم وی برنده انتخابات است و بزودی دولت فراگیر تشکیل خواهد داد.

وی امروز (پنجشنبه) در نامه‌ای به تمامی سفارتخانه‌ها و نهادهای خارجی مستقر در این کشور از آنها خواسته است که از نتیجه اعلام شده که به گفته وی تقلبی است حمایت نکرده و بی طرفی خود را در این روند مهم ملی افغانستان حفظ کنند.

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان دیروز نیز طی حکمی ممنوع الخروجی اعضای کمیسیون های انتخاباتی و رسیدگی به شکایات را صادر کرده و تصریح کرده بود که تا زمان رسیدگی نهادهای عدلی و قضایی به این موضوع، آنها حق خارج شدن از کشور را ندارند.

کمیسیون انتخابات افغانستان عصر روز سه شنبه اشرف غنی را برنده چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد و شب گذشته نیز اعتبارنامه وی را تحویل داد اما تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله نتیجه را تقلبی خوانده و آن را نپذیرفته اند.

این تیم دیروز اعلام کرد که بزودی دولت فراگیر را تشکیل و استاندارهای برخی از استان های افغانستان را معرفی خواهند کرد.

بر اساس نتابج اعلام شده محمد اشرف غنی از مجموع یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۹۴۸ با کسب ۵۰.۶۴ درصد آرا پیروز انتخابات ششم مهرماه ۱۳۹۸ این کشور است و عبدالله عبدالله با کسب ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ رای معادل ۳۹.۵۲ درصد در رده دوم قرار گرفت.

گلبدین حکمتیار هم با بدست آوردن ۷۰ هزار و ۲۴۳ رای معادل ۳.۸۵ درصد سوم و رحمت الله نبیل هم با گرفتن ۱.۸۶ درصد در جایگاه چهارم قرار گرفتند.

به دلیل ادعای تقلب در انتخابات ششم مهر ماه ریاست جمهوری افغانستان نتیجه آن تا هفته جاری اعلام نشده بود و این موضوع باعث شد که افغانستان طولانی ترین و پرچالش ترین انتخابات جهان را به نام خود ثبت کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان