arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۶ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۸

کاخ سفید ارائه پیشنهاد عفو به بنیان‌گذار سایت «ویکی‌لیکس» را رد کرد

کاخ سفید ادعای پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا درقبال عفو بنیان‌گذار سایتی افشاگر که توسط وکیل او در جلسه دادگاه مطرح شده بود را رد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کاخ سفید پیشنهاد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای عفو و لغو استرداد «جولیان آسانژ» بنیان‌گذار سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» را تکذیب کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «استفانی گریشام» سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت:‌‌ «رئیس‌جمهور به غیر از این‌که می‌داند "دانا روراباچر" سابقاً نماینده کنگره بوده، شناخت بسیار اندکی از وی دارد و هرگز با او در این خصوص و درباره هیچ موضوع دیگری صحبت نکرده است. این [سخنان] کاملاً ساختگی است و تمام آن دروغ است».

«ادوارد فیتزجرارد» وکیل آسانژ در انگلیس، کشور محل بازداشت وی، در جلسه روز چهارشنبه دادگاه برای تعیین زمان جلسه استماع او و تصمیم‌گیری برای استردادش به آمریکا به سخنانی از سوی روراباچر استناد کرد که گفته است در سال ۲۰۱۷ از سوی ترامپ با آسانژ دیدار کرده و پیشنهاد مذکور را برای عفو او ارائه کرده است.

طبق این پیشنهاد، اگر آسانژ بگوید روس‌ها نقشی در انتشار ایمیل‌های «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات ترامپ در سال ۲۰۱۶ جهت تخریب وجهه انتخاباتی او نداشته‌اند، وی را عفو کرده و درخواست استردادش را لغو خواهد کرد.

با این حال رورباچر نیز گفت هرگز با رئیس‌جمهور درباره آسانژ صحبت نکرده است. او در بیانیه‌ای فرستاده شدن از سوی ترامپ را رد کرده و گفت از سوی خودش این پیشنهاد را مطرح کرده بود.

پیش‌تر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده بودند که هک کردن و انتشار ایمیل‌های کلینتون، بخشی از تلاش روسیه برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ به سود ترامپ بوده اما مسکو بارها هرگونه مداخله در انتخابات آمریکا را رد کرده است.

استماع دادگاه برای تصمیم‌گیری درباره استرداد آسانژ به آمریکا دو جلسه خواهد داشت که یکی از آن‌ها چهارشنبه هفته آینده و دیگری در ماه می میلادی برگزار خواهد شد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان