arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۱۲۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۸

وزارت بهداشت: احتمالا منشا کرونا در ایران کارگران چینی ساکن قم بوده اند

محرز گفت: به هر حال اپیدمی ویروس کرونا در کشور شروع شده و با توجه به ابتلا چند نفر در قم که با چینی ها ارتباط نداشته اند، معلوم است که ویروس کرونای جدید در کشور چرخیده است و احتمالا منشا این بیماری کارگران چینی بوده اند که در شهر قم کار می کنند و به چین تردد داشته اند و به نظر می رسد ویروس چرخیده و به افرادی که اکنون شناسایی شده اند رسیده است و چون این افراد ضعیف تر بوده اند به علت شدت بیماری به بیمارستان آمده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت بهداشت: احتمالا منشا کرونا در ایران کارگران چینی ساکن قم بوده اند

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مهمترین اقدام برای مهار کرونا رعایت این پنج اصل است، دست دادن و روبوسی را کنار بگذاریم، هنگام بیماری در خانه بمانیم، اصول بهداشتی عطسه و سرفه را رعایت کنیم، در مترو و اتوبوس و مراکز درمانی ماسک بزنیم و بیماران مشکوک به کرونا را جداسازی کنیم.

به گزارش انتخاب، مینو محرز در گفت وگو با ایرنا افزود: بر اساس گزارش های موجود انتقال ویروس کرونا از قم شروع شده و با توجه به تردد و سفر مردم اکنون به بسیاری از شهرهای کشور از جمله تهران، بابل، اراک، اصفهان، رشت و شهرهای دیگر رسیده و ممکن است در همه شهرهای ایران وجود داشته باشد. بنابراین مراقبت و آموزش عمومی برای کنترل این بیماری یک ضرورت جدی است و باید کمپین آموزش همگانی در رسانه های کشور به طور جدی شکل بگیرد.

مردم روش عطسه و سرفه را یاد بگیرند

وی گفت: همه مردم باید اتیکت (روش) درست عطسه و سرفه را یاد بگیرند از جمله اینکه هنگام عطسه و سرفه حتما از دستمال استفاده کنند و دستمال مصرف شده را در سطل در دار بیندازند، اگر دستمال ندارند از آرنج استفاده کنند و به هیچ وجه عطسه و سرفه را در صورت دیگران انجام ندهند. انجام اتیکت سرفه و عطسه از ماسک زدن بسیار مهمتر است. استفاده از ماسک برای همه مردم ضروری نیست و فقط افرادی که از مترو و اتوبوس استفاده می کنند چون فاصله آنها نزدیک است باید ماسک بزنند. ماسک معمولی جراحی هم کافی است و نیازی به ماسک های تخصصی N۹۵ نیست.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های عفونی ادامه داد: استفاده از ماسک فقط برای پرستاران و کارکنان بیمارستانی که با بیماران سر و کار دارند ضروری است و در شرایطی که در کشور با کمبود ماسک مواجه هستیم. نیازی به استفاده عمومی از ماسک وجود ندارد و چندان هم موثر نیست. مهمتر از ماسک رعایت عمومی اصول صحیح عطسه و سرفه، شستن مداوم دست ها با آب و صابون و پرهیز جدی همگان از دست دادن و روبوسی کردن است به خصوص اینکه ایام عید را در پیش رو داریم و باید به همه مردم آموزش دهیم که از دست دادن و روبوسی کردن در دید و بازدیدها جدا خودداری کنند.

شستن دست ها فراموش نشود

محرز گفت: توصیه اکید این است که حتما مردم از هر فرصتی برای شستن دست ها با آب و صابون استفاده کنند و انجام این کار به خصوص قبل از غذا خوردن یک ضرورت بسیار مهم است و رسانه ها باید مدام این ضرورت را به مردم یادآوری کنند.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم دیگر این است که افراد بیمار هر نوع ابتلا به بیماری تنفسی را جدی بگیرند. هنگام بیماری در خانه بمانند و از رفتن به مدرسه و سر کار خودداری کنند و در خانه نیز از ماسک استفاده کنند.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی گفت: بیماران شدید تنفسی باید در بیمارستان و در بخش ICU بستری و ایزوله شوند و تحت مراقبت و پرستاری قرار بگیرند. پرسنل بیمارستانی نیز حتما باید از ماسک استفاده کنند و ماسک کافی باید در اختیار کارکنان بیمارستانها قرار داده شود.

احتمال ابتلای کارگران چینی در قم

محرز ادامه داد: به هر حال اپیدمی ویروس کرونا در کشور شروع شده و با توجه به ابتلا چند نفر در قم که با چینی ها ارتباط نداشته اند، معلوم است که ویروس کرونای جدید در کشور چرخیده است و احتمالا منشا این بیماری کارگران چینی بوده اند که در شهر قم کار می کنند و به چین تردد داشته اند و به نظر می رسد ویروس چرخیده و به افرادی که اکنون شناسایی شده اند رسیده است و چون این افراد ضعیف تر بوده اند به علت شدت بیماری به بیمارستان آمده اند.

بازار سیاه ماسک

وی گفت: نباید مردم را وحشت زده کرد. باید آموزش های علمی و درست از طریق رسانه ها به مردم داده شود تا توجه به شایعات در فضای مجازی فاصله بگیرند. از جمله اینکه مردم باید بدانند که نیاز همگانی برای ماسک وجود ندارد و در صورت نیاز نیز ماسک معمولی کفایت می کند. این توصیه سازمان بهداشت جهانی هم هست اما متاسفانه بی توجهی به این مساله به هجوم مردم برای خرید ماسک و بازار سیاه آن منجر شده است.

وزارت بهداشت درمورد کرونا کوتاهی نکرده است

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های عفونی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت در مورد بیماری کرونا کوتاهی نکرده است. این دستگاه به صورت علمی کار خود را انجام می دهد و کار خود را بلد است از جمله اینکه اکنون اعلام کرده اند که تجمع و تردد در اماکن مذهبی قم مدیریت شود. به هر حال ممکن است محدودیت هایی برای شناسایی یا اطلاع رسانی زودتر بیماری وجود داشته باشد که در اختیار وزارت بهداشت نباشد اما اگر ارگانهای دیگر اجازه دهند و همکاری کنند وزارت بهداشت می تواند اپیدمی کرونا را کنترل کند.

وی در مورد احتمال محدودیت در تردد ایرانیان به خارج از کشور گفت: فکر نمی کنم کشورهای دیگر محدودیتی برای تردد ایرانیان ایجاد کنند. در خبری که در فضای مجازی خواندم، آمده بود که در کانادا یک ایرانی را که مشکوک به کرونا بود، قرنطینه کرده اند. واقعیت این است که در صورت شناسایی ایرانیان مشکوک به کرونا و بیمار حداکثر مدتی آنان را قرنطینه می کنند و امیدوارم محدودیت تردد سفر به خارج برای ایرانیان به وجود نیاید زیرا اکثر کشورها نیز این محدودیت را برای اتباع کشورهایی که درگیر این بیماری هستند ایجاد نکرده اند و ف

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
1
4
چطور خود کارگران چینی کروناداشته ولی بستری نشدهاند ویا نمردند ولی انهایی که از چینی ها گرفتهاند مردهاند این دلیل زیاد با واقعیات جور در نمی اید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
جناب دکتر نمکی وزیر بهداشت که از اول این بیماری را در حد یک آنفلوانزا میدانست
باید استیضاح گردد
این دیگر بحث جان میلیونها نفر از مردم است
و اقتصاد شب عیدی کاسبان گرفتار کشور را هم نابود خواهد کرد
پدرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
0
17
بیش از یکماه از انتشار خبر شیوع ویروس کرونا گذشته و در این مدت ، همه کشورها تمهیدات و برنامه هایی را برای پیشگیری از ابتلای مردم داشته اند ولی ایران تا همین دو سه روز پیش هواپیما میفرستاد تا در این رفت و برگشت بتواند احیانا چیزهای را بین دو کشور رد و بدل کند و یا خود راشیرین کند آنهم به قیمت گرفتار کردن تمام مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
به غیر از کارگران چینی ، احتمالا بزرگترین عامل هواپیمایی ماهان است که حتی تا اول اسفند هم بین تهران پکن پرواز مستقیم داشت و حتما پرسنل پروازی و یا خدمات فرودگاهی که شاید ساکن قم بوده اند و یا مسافری از چین به قم آمده برای زیارت این مشکل خطرناک را درست کرده اند
بهر حال عدم اطلاع رسانی وزارت بهداشت از دو هفته قبل که بیمارانی را میبایست با دقت شناسایی و ایزوله میکرده
بزرگترین خطا و سهل انگاری محسوب میگردد
خودم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
0
14
کارگر چینی تو ایران؟؟؟ ما دیگه کارگر افغانی هم نداریم تو ایران، مگه نگفتن پروازها به چین لغو شده؟؟ بازم دروغ گفتن؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
0
16
مملکت به حال خود رها شده.
صاحب نداره.
چه کسی یا چه ارگانی مسئول کنترل تردد این چینی ها به کشور بوده؟
قطعا خدا و مردم از سر تقصیر آنها نخواهند گذشت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
0
12
کارگر از چین آوردن با این همه کارگر بیکاری که داریم نوبره !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
0
11
حتما منشا ویروس کرونا
حتما هواپیمایی ماهان هست که از ترکیه مسافرای چینی قرنطینه رو میاورد به تهران
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
5
همه دنیا پروازها را به مقصد چین یکماه پیش ممنوع کردن. وزیر بهداشت هم به دولت هشدار داد. چرا تعلل در اعلام خبر سقوط هواپیمای اکراینی براشون عبرت نشده ؟ حالا باید دید این تعلل واقدام دیر موقع دولتمردان کشور رو به کجا می کشونه! و چقدر روی دست دولت و مملکت هزینه بذاره! این تازه اولش. خدا بخیر کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
5
خسته نباشی پهلوان، تازه میگرده ببینه ازکجا خوردین،،متاسفم برای این همه مصلحت اندیشی و پنهان کاری بیخود،از سیاسی بازی
سرباز سید علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
0
پیشگیری و درمان بیماری های ویروسی از جمله کرونا
۱. پیشگیری: خوردن نصف قاشق چایخوری ده شب درمیان داروی امام کاظم ع، درمان: خوردن نصف قاشق چایخوری داروی امام کاظم ع ۳ شب پشت سر هم، از طریق کانال طب الرسول ص میتوان مرکز توزیع یا دستور تهیه رو پیدا کرد، قیمت این دارو برای مصرف ۶ ماه کمتر از ۱۰ هزار تومنه
۲. خوردن هر روز ۱ قاشق مرباخوری عسل + ۷ عدد سیاهدانه صبح ناشتا
۳. چکاندن دو قطره بنفشه کنجدی در هر سوراخ بینی هر شب
۴. خوردن یک لیوان جوشانده رازیانه یا آویشن یکشب درمیان (۱ قاشق مواد در دو لیوان بجوشد تا بشود یک لیوان)
۵. خوردن شلغم
۶. مصرف سیر و پیاز در برنامه غذایی
۷. خوردن خوردنی های مناسب هر فصل (عدم بهم خوردن طبع بدن)
۸. دود کردن اسپند
گفتن بسم الله الرحمن الرحیم و دعا برای سلامتی و فرج آقا فراموش نشود
همگی این دستورها سبب اصلاح و تقویت سیستم ایمنی بدن میشود و نیاز به انجام همه نیست، مثلا خانواده ما در طول سه سال گذشته از موارد ۱ تا ۵، فقط مورد اول + سه مورد آخر که راحت تر از همه اس رو انجام دادیم و میدیم
استرس بزرگترین ضعیف کننده بدن
البته اگر یه پرستار تو یه ده کوره تو خارج یه چیز پرتی بگه، بعضی دوستان اونو بیشتر قبول دارن
یا علی ع
نظرات بینندگان