arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۱۸۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۱ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
ان بی سی نیوز:

آیا افراد فاقد علائم بالینی کرونا می توانند اطرافیان را بیمار کنند؟ / حدود 80 درصد مبتلایان از وضعیت بیماری خود بی اطلاعند

کارشناسان بهداشت تأکید می کنند که اکثر قریب به اتفاق موارد ابتلا به ویروس کرونا توسط افرادی که علائمی مانند سرفه دارند ، گسترش می یابد. اکنون یک سوال اساسی در ذهن متخصصان که در مورد شیوع ویروس کرونا پژوهش می کنند این است که آیا ویروس می تواند به صورتی غیرمتعارف گسترش یابد یا خیر. اگر این خبر صحت داشته باشد، ردیابی و مهار ویروس بسیار دشوارتر می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارشناسان بهداشت تأکید می کنند که اکثر قریب به اتفاق موارد ابتلا به ویروس کرونا توسط افرادی که علائمی مانند سرفه دارند ، گسترش می یابد. اکنون یک سوال اساسی در ذهن متخصصان که در مورد شیوع ویروس کرونا پژوهش می کنند این است که آیا ویروس می تواند به صورتی غیرمتعارف گسترش یابد یا خیر. اگر این خبر صحت داشته باشد، ردیابی و مهار ویروس بسیار دشوارتر می شود.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب به نقل از ان بی سی نیوز، گزارشی که روز چهارشنبه در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد این مورد را بررسی کرد که ویروس ممکن است قبل از اینکه مردم بدانند بیمار هستند گسترش یابد. در این گزارش با همکاری محققان چین مشخص شده است که یک بیمار بدون علامت دارای سطح مشابهی از ویروس در دستگاه تنفسی فوقانی خود است همانطور که بیماران با علائم بالینی مشخص این حالت را داشتند.

کارشناسان بیماری های عفونی می گویند که این گزارش به درک  بهتری از ویروس می افزاید. پزشکان در چین گزارش داده اند که برخی افراد بیماری را بدون علامت شیوع می دهند. کارشناسان معتقدند که اثبات علمی دقیقی برای چنین موضوعی در دست نیست. این ویروس بیش از 76000 نفر را در سرتاسر جهان بیمار کرده و حداقل 2200 نفر را کشته است ، بیشتر کشته ها در کشور چین زندگی می کرده اند.

دکتر آمیش عدلیا ، دانشمند ارشد مرکز بهداشت بهداشت دانشگاه جان هاپكینز در بالتیمور  و سخنگوی انجمن بیماری های عفونی آمریكا در این خصوص گفت: "هیچ مدرک و مستندی مبنی بر شیوع بدون علامت وجود ندارد. ما شواهد قطعی نداریم. بنابراین بهتر است برای رسیدن به یک نتیجه قطعی بیشتر تلاش کنیم. با این وجود روشن است که انواع دیگر ویروسهای تنفسی می توانند بدون علامت گسترش یابند. ما می دانیم که ، به عنوان مثال ، آنفولانزا و رینو ویروس ها  که یکی از دلایل عمده سرماخوردگی محسوب می شوند. می توانند این گونه منتشر شوند. البته تاکید می کنم، این که ما هنوز مطمئن نیستیم که کرونا در دوره نهفته بیماری گسترش پیدا نمی کند به معنای این نیست که چنین فرضیه ای صد در صد درست است."

یک ادعای تایید نشده نیز وجود دارد که می گوید یک زن چینی که برای شغل خود به آلمان سفر کرده بود ، کرونا ویروس را بدون علامت پخش کرده است. با این وجود، برخی دیگر از منابع می گویند در واقع این زن علائم خفیفی داشت و داروهای كاهش تب را مصرف می كرد.علائم عفونت کروناویروس می تواند شامل سرفه ، تب و گلودرد باشد ، اما پزشکان می دانند که ممکن است برای بعضی از افراد آلوده، علائم خفیف ن باشد که به نظر نمی رسد نگران کننده باشد.

دکتر آنتونی فاوسی ، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی ایالات متحده می گوید که حدس می زند این ویروس در دوره نهفتگی نیز به راحتی منتقل می شود و بسیار خطرناک است. فاوسی در گفتگو با ان بی سی نیوز گفت: "گزارش های اولیه در برخی موارد مشخص کرده اند که ویروس کرونا در افراد بدون علامت نیز قابل انتقال است."

ما می دانیم که افراد مبتلا، پس از مدتی، نشانه های بیماری های تنفسی را نشان می دهند. به عبارت دیگر ، مانند سایر بیماریهای تنفسی ، حتی اگر کرونا ویروس بتواند بدون علامت پخش شود ، اکثریت قریب به اتفاق موارد توسط افراد علامت دار پخش می شود. دکتر چارلز چیو ، استاد طب آزمایشگاهی در بخش بیماریهای عفونی در دانشگاه کالیفرنیا  سانفرانسیسکو ، گفت: قطرات تنفسی هنگامی که فرد سرفه می کند یا عطسه می کند ، به هوا منتقل می شود ، بنابراین افرادی که به وضوح بیمار هستند در سرایت بیماری به دیگران قوی تر هستند."

آیا افرادی که علائم بالینی کرونا را ندارند می توانند اطرافیان را بیمار کنند؟ / حدود 80 درصد مبتلایان از وضعیت بیماری خود بی اطلاعند

چیو گفت: "وقتی کسی عطسه یا سرفه می کند ، ترشحات تنفسی هواسازی می شوند و اگر فردی در فاصله شش پا از این فرد باشد، در معرض خطر جدی قرار می گیرد. این متداول ترین مسیر انتقال است. ممکن است بیمارانی که علائم کمتری دارند یا علائمی ندارند نیز ناقل باشند اما مسیر انتقال کمی محدود تر است."

خبر آرامش بخش این است که تقریبا 80 درصد موارد ویروس کرونا خفیف هستند، بنابراین در حقیقت افراد ممكن است علامتی داشته باشند اما متوجه آن نمی شوند. به عنوان مثال ، سردرد و کمردرد به راحتی می تواند به خستگی روزمره نسبت داده شوند.در نتیجه ، بیماران ممکن است به طور نادرست گزارش دهند که بدون علامت بوده اند و مقامات بهداشتی ممکن است برای تعیین اینکه بیماران واقعاً بدون علامت هستند و کدام یک از آنها دارای علائم خفیفی هستند که به بیماری نسبت داده نمی شوند ، شرایط سخت تری داشته باشند.

دکتر تریش پرل ، رئیس بخش  بیماریهای عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس جنوب غربی در دالاس گفت: "اطلاع از شرایط  کرونا در مهار این بیماری و سالم نگه داشتن افراد از اهمیت زیادی برخوردار است. من فکر می کنم سوال اصلی این است که ویروس کرونا جدید با چه سرعتی گسترش پیدا می کند و آیا می توانیم گسترش آن را به اندازه کافی محدود کنیم که بتوانیم سایر مداخلات مانند واکسن ها را انجام دهیم یا خیر. "

نظرات بینندگان