arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸

کمبود کربوهیدرات با بدن چکار می کند؟

طرفداران کاهش وزن اغلب سراغ رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدرات می‌روند در حالی که نمی‌دانند این گروه غذایی تا چه حد در افزایش سلامت عمومی بدن نقش دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طرفداران کاهش وزن اغلب سراغ رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدرات می‌روند در حالی که نمی‌دانند این گروه غذایی تا چه حد در افزایش سلامت عمومی بدن نقش دارد.

 به عقیده کارشناسان تغذیه، همه کربوهیدرات‌ها مضر نیستند و کسانی که قصد کاهش وزن دارند، همانطور که کربوهیدرات‌های ساده مانند برنج و نان سفید و سایر نشاسته‌های تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند، باید سراغ غلات کامل از قبیل نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و سایر کربوهیدرات‌های پیچیده بروند.

به گزارش فوکوس آنلاین، برخلاف پروتئین و چربی، بدن ما می‌تواند خود کربوهیدرات تولید کند. البته منظور این نیست که ما باید غذاهای سرشار از کربوهیدرات را از برنامه غذایی خود حذف کنیم. زیرا آنها علاوه بر کربوهیدارت، فیبر و ویتامین‌های مهمی را به بدن می‌رسانند و گلوکز موجود در آن‌ها برای تنظیم قند خون ضروری است.

انجمن تغذیه آلمان توصیه می‌کند حداقل ۵۰ درصد انرژی مورد نیاز روزانه باید از کربوهیدرات‌ها بدست آید. در غیر این صورت باید شاهد عوارضی مانند خستگی مزمن باشیم. اگر گلوکز خون در نتیجه کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها کاهش یابد، سطح قند خون کم شده و شما مدام احساس خستگی می‌کنید. همچنین سطح ناپایدار قند خون میل شما به مصرف شیرینی‌ها را افزایش می‌دهد. نتیجه این اتفاق عدم کنترل وزن است. علاوه بر این طبق گفته متخصصان کلینیک مایو، محدود کردن کربوهیدرات به کمتر از ۲۰ گرم در روز می‌تواند باعث کتوزیس و در نتیجه بوی بد دهان شود.

اما بر خلاف غذاهای پرچرب و پر پروتئین، غذاهای حاوی کربوهیدرات معمولاً حاوی فیبر زیادی هستند. فیبر برای بهبود فرایند هضم لازم است. اگر بدن فاقد فیبر باشد، یبوست رخ می‌دهد.

برای تأمین انرژی مغز ما به گلوکز نیاز داریم. در غیر این صورت تمرکز کاهش می‌یابد و شما سردردهای مکرر را تجربه خواهید کرد.

سلامت نیوز

نظرات بینندگان